מה ניתן לאבחן בבדיקת סיטי בטן (CT)?

תוכן עניינים

סיטי בטן

כשמדובר בפענוח מצבים רפואיים באיברים הפנימיים של גוף האדם, מעט כלי אבחון משתווים לדיוק ולבהירות שמציעה סריקת סיטי בטן (CT – טומוגרפיה ממוחשבת). בישראל, שיטת הדמיה זו מכריעה בגילוי אינספור מצבים רפואיים. היא מספקת תובנות חשובות לאין שיעור לאנשי מקצוע רפואיים. בואו נבין מהן סריקות CT בטן, המשמעות שלהן ומגוון האבחונים שהן מסייעות בהן.

מהי בדיקת סיטי בטן?

בדיקת סיטי בטן היא הליך הדמיה לא פולשני המשתמש בקרני רנטגן וטכנולוגיית מחשב ליצירת תמונות חתך מפורטות של אזור הבטן. טכניקת הדמיה מתוחכמת זו מאפשרת הדמיה של איברים חיוניים כמו הכבד, הלבלב, הכליות, המעיים וכלי הדם בתוך הבטן. על ידי מתן תצוגה מקיפה של איברים ורקמות אלו, בדיקת CT מסייעת בזיהוי חריגות, כגון גידולים, זיהומים, מצבים דלקתיים או פציעות.

מתי כדאי לעשות את הבדיקה?

רופאים ממליצים על סריקות CT בטן מסיבות שונות. הבדיקה משמשת ככלי מרכזי באבחון קשת של מצבים כמו:

  • כאבי בטן: כאשר אנשים חווים כאבי בטן בלתי מוסברים או חמורים. בדיקת CT עוזרת לאתר את הגורם הבסיסי. כמו דלקת התוספתן, אבני מרה או בעיות במערכת העיכול.
  • טראומה או פציעה: במקרים של טראומה בבטן, בדיקת סיטי מזהה במהירות פציעות פנימיות. מה שמאפשר התערבות רפואית מהירה.
  • מעקב על מצבים בריאותיים: עבור אנשים עם מצבים ידועים כמו סרטן או מחלות דלקתיות, נעשה שימוש בסריקות CT.  זאת כדי לעקוב אחר התקדמות המחלה או יעילות הטיפול.
  • תסמינים בלתי מוסברים: כאשר תסמינים כמו ירידה בלתי מוסברת במשקל או בחילות והקאות מתמשכות דורשים בדיקה מעמיקה. בדיקת CT יכולה להציע תובנות אבחנתיות חשובות.
  • הכנה לקראת ניתוח אלקטיבי: במקרים מסוימים תבוצע בדיקת סיטי בטן לקראת ניתוח יזום בחלל הבטן או כחלק מהמעקב לאחריו.

מה קורה במהלך סיטי בטן ואיך זה מרגיש?

לפני תחילת בדיקת CT בטן, ייתכן שהמטופלים יידרשו לשתות חומר ניגוד כדי לשפר את הנראות של מבנים מסוימים (אופציה נוספת היא הזרקה שלו). לאחר מיקום המטופל על שולחן הבדיקה, הסורק מסתובב סביב הבטן, ומצלם תמונות מפורטות. במהלך תהליך זה, אנשים עשויים לחוות תחושת תנועה או לשמוע קולות זמזום. ההליך עצמו אינו כואב ומהיר יחסית, ונמשך בדרך כלל 10 עד 30 דקות.

כמה עולה הבדיקה?

בישראל, עלות בדיקת CT בטן יכולה להשתנות בהתאם למספר גורמים כמו המרפאה או בית החולים, מורכבות הסריקה ושימוש בחומרי ניגוד. המחיר בממוצע נע בין כ-1200 ל-3000 שקלים לסריקה. בבדיקת סיטי בטן ציבורית לרוב לא תצטרכו לשלם את מחיר הבדיקה שכן קופת החולים מכסה אותה. אך במקרים בהם קופת החולים מסרבת להפנות לבדיקת סיטי. או שהמצב הרפואי לא מאפשר להמתין שבועות עד הבדיקה, תוכלו לבצע בדיקת סיטי בטן פרטית.

חשיבות הפענוח של בדיקת סיטי בטן

פענוח סיטי בטן דורש אחריות רבה שכן בכוחו לאבחן גידולים סרטניים, חשד לשחמת כבד, חשד לחסימת מעיים ועוד. פענוח סיטי מתבצע רק על ידי רדיולוגים מוסמכים. בשירות הציבורי, קיים עומס כבד על הרדיולוגים. דבר שמוביל לזמני המתנה ארוכים לתוצאות (כשבועיים) ולטעויות בפענוח המתרחשות מקוצר זמן. לכן במצבים רגישים מומלץ לבצע פענוח סיטי בטן פרטי.

פרופ' חן הופמן, הידוע במצוינותו בהדמיה אבחנתית, מציע פענוח CT בטן פרטי. פרופ׳ הופמן מנהל שירות לנוירורדיולוגיה לא פולשנית, אחראי הדמיית מוח בילדים ובעוברים במחלקת הדימות, במרכז רפואי שיבא תל השומר. בזכות פענוח יסודי ומדויק, תוכלו להיות בטוחים שתבלו את האבחנה הנכונה. וכך את הטיפול המתאים ביותר למען בריאותכם.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: