עלות בדיקת CT פרטית

תוכן עניינים

פענוח בדיקת CT בטן

CT היא אחת הבדיקות הנפוצות ביותר. הסיבה לכך היא השילוב בין רמת הדיוק הגבוהה, פרק הזמן הקצר שנדרש כדי לבצע אותה (דקות בודדות) והמחיר היחסית נמוך שלה (ובפרט בהשוואה לאמצעי הדימות המתקדם ביותר הקיים כיום, ה-MRI). בעמוד זה תמצאו תשובות לשאלות חשובות כמו מהי בדיקת CT פרטית, מהו עלותו של CT פרטי, מהן אפשרויות הפענוח ובאילו מקרים כדאי לבצע פענוח פרטי.

מהי בדיקת CT פרטית?

בדיקות CT מתבצעות בבתי חולים ובמכונים שונים שהצטיידו במכשירים המתקדמים. במרבית המקרים הגורם המממן את הבדיקה הוא קופת החולים, אבל ישנם מצבים שבהם האדם מבקש לעבור אבחון מקצועי גם אם הרופא המטפל וקופת החולים סבורים שאין בה צורך, ועל כן לא מפנים אותו (ומן הסתם גם לא משלמים עבור הבדיקה).

כשישנו ביטוח בריאות מתאים – כלומר כיסוי שנרכש דרך חברת ביטוח בנוסף לזה שבמסגרת קופת החולים – ייתכן שתוכלו להפעיל אותו כדי שלא לשלם בעצמכם. כדאי להתייעץ עם סוכן הביטוח שלכם.

סוג שני של בדיקת CT פרטית הוא למעשה פענוח פרטי של הממצאים שמספק המכשיר – פירוט בהמשך.

מהי העלות של CT פרטי?

עלות בדיקת CT פרטית נקבעת לפי סוג הבדיקה הספציפי. ישנם שלל סוגים של CT כשלמשל עלות CT אורוגרפיה (לפי המחירון של משרד הבריאות) היא כ-1,000 ש”ח ואילו עלות CTA בית החזה להדגמת מצב העורקים הכליליים היא כ-2,300 ש”ח. רוב בדיקות ה-CT זולות יותר, אבל אם למשל תרצו לעבור את הבדיקה בהרדמה כללית (עקב חשש משהות במקום סגור גם לדקות בודדות) העלות תהיה מעט גבוהה יותר – כאמור במרבית המקרים בכל מקרה המימון הוא דרך גורם חיצוני ולא הנבדק משלם על הבדיקה.

מהן אפשרויות הפענוח של בדיקות CT?

אופציה אחת של פענוח היא במסגרת בית החולים או המכון שבו מתבצעת הבדיקה. בכל המקומות הנ”ל עובדים כמובן רדיולוגים שעברו את כל ההכשרות הנדרשות והם גם מבינים את האחריות המוטלת עליהם – אבל מצד שני מוטל עליהם גם עומס בלתי מבוטל. התוצאה: לפי מחקרים רבים, ישנן לא מעט טעויות בפענוח ממצאי מכשירי דימות מתקדמים כגון CT או MRI.

אפשרות שנייה של פענוח CT היא דרך נוירורדיולוג בכיר שמבצע את המלאכה באופן פרטי. במקרה זה עלות בדיקת CT פרטית היא למעשה התשלום לנוירורדיולוג.

מתי כדאי לבצע פענוח פרטי?

עלות בדיקת CT פרטית נקבעת גם היא לפי סוג ה-CT. כשמתלבטים אם להשקיע את הסכום הנ”ל, השיקול הנכון הוא יחס העלות-תועלת, ובמקרים מורכבים יש לפענוח הפרטי יתרון משמעותי.

הסיבה לכך היא כאמור העומס המשמעותי והסיכון לטעות בפענוח ה”רגיל”. נוירורדיולוג בכיר שמבצע את הפענוח באופן פרטי לא רק ניחן בבקיאות הנדרשת אלא גם פנוי להקדיש לבדיקת הממצאים את כל תשומת הלב הנדרשת, ובהתאם הסיכון לטעות הוא אפסי. בנוסף מספק איש המקצוע המנוסה ייעוץ יקר ערך לאחר שהוא משלים את הפענוח, כך שהנבדקים יכולים לדעת בדיוק מהו המצב שלהם ומהי תוכנית הטיפול המיטבית עבורם.

יתרון נוסף של פענוח CT באופן פרטי הוא קיצור פרק הזמן עד לקבלת התשובות – בפענוח רגיל תידרשו לעתים להמתין גם עד שבועיים, ואילו שירות פענוח פרטי מספק תוצאות מלאות תוך 24 שעות.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: