האם לקראת mri עמוד שדרה מחיר הבדיקה הוא שיקול משמעותי?

תוכן עניינים

חוות דעת שניה על בדיקת MRI פרטית

לעמוד השדרה חשיבות עצומה לבריאות שלנו. בפרט זהו החלק שנושא עליו את משקל פלג הגוף העליון, ובנוסף בתוך החוליות שמרכיבות אותו ישנה תעלה ובה עובר חוט השדרה שמהווה מרכיב משמעותי במערכת העצבים המרכזית. בהתאם כל פגיעה בעמוד השדרה עלולה לגרום לנזק חמור, לעתים בלתי הפיך, ולמנוע מאיתנו חופש תנועה מוחלט. כשישנו חשד לבעיה כלשהי באיבר חיוני זה, אחת הבדיקות שמספקות את תמונת המצב המדויקת והמלאה ביותר היא MRI – ובעמוד זה תמצאו מידע לגבי המקרים שבהם מומלץ לבצע MRI עמוד שדרה, מחירה של בדיקה זו ואפשרויות הפענוח שלה.

באילו מקרים כדאי לבצע MRI עמוד שדרה?

אמנם MRI נחשב למכשיר הדימות המתקדם ביותר, אבל בגלל שעלות הבדיקה יקרה יחסית לאופציות אחרות (ובהן CT, מיפוי עצמות או צילום רנטגן), לעתים קשה לקבל הפניה לדימות בתהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging, ובראשי תיבות כמובן MRI).

המקרים שבהם כדאי להתעקש על הבדיקה המתקדמת, שבנוסף לרמת הדיוק הגבוהה גם לא חושפת את הנבדקים לקרינה שעלולה להיות מסוכנת להם, הם:

* חשד לגידול בעמוד השדרה

* חשד לזיהום בעמוד השדרה

* חשד למום מולד בחוט השדרה (שכאמור עובר בתוך תעלה צרה שמוגנת על-ידי החוליות שמרכיבות את עמוד השדרה. בתוכו יש עצבים רבים שמקושרים לאיברים שונים, ועל כן הפגיעה עלולה לבוא לידי ביטוי בגפיים, במערכת השתן ובאיברים ומערכות נוספות בגוף).

* כחלק מתכנון של ניתוח הכרחי בעמוד השדרה

* חשד לאוטם חוט השדרה – מצב שבו עורק שמוביל דם לחוט השדרה חסום, וכתוצאה מכך ישנה פגיעה חמורה בתפקוד כולל אובדן יכולת החישה או התנועה ברגליים

עלות בדיקות MRI בעמוד השדרה

לקראת MRI עמוד שדרה מחיר הבדיקה הוא שאלה שנשאלת לעתים, ובעיקר במקרים שבהם ההפניה של הרופא היא ל-CT או בדיקה אחרת.

בהקשר זה חשוב להבין שמכשירי ה-MRI הם יקרים יחסית – עלותם נעה בין מיליון ל-3 מיליון דולר – ולכן גם הבדיקה עצמה יחסית יקרה. לפי מחירון משרד הבריאות עלות MRI עמוד שדרה היא קרוב ל-2,000 ש”ח. במרבית המקרים קופת החולים היא זו שמממנת, ולעתים ישנו גם שיקול כלכלי בבחירה לאן להפנות את המטופלים.

עוד כדאי לקחת בחשבון שבארץ יש מעט מכשירי MRI ביחס לגודלה של האוכלוסייה ולכן התורים ארוכים. לפני מספר שנים פורסמה כתבה לפיה ישנם בתי חולים שמציעים MRI ללא תור, כלומר תוך מספר ימים, תמורת תשלום של הנבדקים עצמם בגובה של כ-2,000 ש”ח.

מחיר פענוח פרטי של MRI עמוד שדרה

כשמתעניינים באופציה של בדיקת mri עמוד שדרה מחיר הפענוח הוא עוד שיקול שכדאי להיות מודעים אליו. מצד אחד הפענוח הוא באופן טבעי חלק מהשירות של בית החולים או המכון שבו עוברים את הבדיקה (ושכאמור קופת החולים אמורה לממן). מצד שני, מחקרים שונים שנערכו בישראל גילו אחוז גבוה יחסית של שגיאות בפענוח ממצאי מכשירי דימות שונים – אמנם הרדיולוגים שמועסקים במכוני ה-MRI עברו כמובן את ההכשרה הנדרשת, אולם עקב התורים הארוכים מוטל עליהם עומס רב שגורם לעתים לפספוס פרטים חשובים.

פענוח MRI באופן פרטי, על-ידי נוירו-רדיולוג בכיר ומנוסה מאוד, מצמצם במידה ניכרת את הסיכון להתרחשות טעות בפענוח ובעצם מבטיח אבחון נכון, וטיפול אופטימלי אם נדרש כזה. עוד סיבה טובה לבחון את האפשרות של פענוח פרטי, גם אם הוא כרוך בתשלום, היא קיצור פרק הזמן של ההמתנה לתשובות ל-24 שעות בלבד.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: