mri פרטי דחוף

תוכן עניינים

הופמן 2

MRI היא הבדיקה המתקדמת ביותר הקיימת כיום, גם מבחינת רמת הדיוק של הממצאים וגם מבחינת רמת הבטיחות המרבית. הבעיה היא שבישראל ישנם מעט מדי מכשירי MRI ביחס למספר התושבים במדינה ולצורך בבדיקה מתקדמת זו, ועל כן בלא מעט מקרים ההמתנה לתור פנוי עלולה להיות ממושכת, ואפילו מאוד. בעמוד זה תמצאו מידע על האפשרויות העומדות בפני מי שזקוק ל-MRI בדחיפות.

כמה זמן נמשכת המתנה ל-MRI?

ישנם סוגים רבים של בדיקות MRI, כשההבחנה היא בעיקר לפי האיבר שבו מתמקדת הבדיקה: MRI עמוד שדרה צווארי, MRI עמוד שדרה מותני, MRI כלי דם, MRI מוח, MRI ארובות עיניים, MRI כליות ומערכת שתן ועוד.

לכל אחת מהבדיקות הנ”ל זמני המתנה שונים, אבל ככלל מדובר במרבית המקרים על מספר שבועות ולעתים גם מספר חודשים. הסיבה העיקרית היא מיעוט המכשירים – רק בחלק מבתי החולים הגדולים ישנו מכשיר MRI ובנוסף גם במכונים הפרטיים קצב ההצטיידות במכשירים היחסית יקרים איטי – וכמו כן ישנו מחסור באנשי המקצוע הדרושים לתפעול הבדיקות: טכנאים ומפענחים.

באילו מקרים יש צורך ב-MRI דחוף?

במצבי חירום שבהם כל שנייה קובעת, מן הסתם האדם נשלח ל-MRI דחוף. הפער בין הצורך לקבל תשובה מהירה לבין האפשרויות של מערכת הרפואה הציבורית צץ במקרים אחרים, שבהם אין סכנת חיים מידית – אבל כן ישנה מצוקה מהותית שעלולה לבוא לידי ביטוי בכאבים עזים ומגבלות משמעותיות בתנועה (למשל עקב כאבי גב שנדרשת בדיקת MRI עמוד שדרה כדי להבין מהו מקורם). גם חשד לגידול סרטני לא תמיד מוביל לבדיקת MRI מידית, למרות שכידוע התפשטות המחלה עלולה להיות מהירה, ועקב הדחייה בתחילת הטיפולים מצבו של החולה עלול להחמיר.

במצבים אלה מומלץ לשקול את האופציה של MRI פרטי דחוף.

מהו MRI פרטי?

אחת לזמן מה מתפרסם בתקשורת תחקיר לפיו בתי החולים מציעים בדיקות MRI ללא המתנה תמורת תשלום, זאת בעוד המצב הרגיל הוא שקופת החולים מממנת את הבדיקה (על בסיס הפניה של הרופא המטפל).

בנוסף ניתן לעבור MRI פרטי דחוף במכונים השונים, גם כן תמורת תשלום סכום של כמה אלפי שקלים. הגדרה נוספת של MRI פרטי היא לגבי הדרך שבה מתבצע הפענוח.

האפשרויות השונות של פענוח MRI כולל באופן פרטי

דגש חשוב נוסף במסגרת כל בדיקת MRI הוא הפענוח של הממצאים שמספק המכשיר המשוכלל. העומס הרב בבתי החולים ובמכונים בא לידי ביטוי גם בזמני המתנה ממושכים יחסית לפענוח – בלא מעט מקרים מדובר בפרק זמן של עד שבועיים. פרק זמן זה מתווסף כמובן להמתנה לבדיקה עצמה, ואם לוקחים בחשבון את אי הוודאות עד לקבלת התוצאות, ואת המתח הרב שכרוך באי ודאות זו, הרי שמדובר בפרק זמן ארוך מאוד.

בהתאם מוצע שירות שגם הוא מהווה סוג של MRI פרטי דחוף: הכוונה היא לפענוח פרטי של הממצאים, כלומר לא במסגרת בית החולים או המכון אלא ע”י נוירורדיולוג בכיר ובעל ניסיון רב במיוחד. שירות זה מקצר את ההמתנה לתשובות המלאות ל-24 שעות בלבד, ועוד יתרון משמעותי מאוד של הפענוח על-ידי הנוירורדיולוג הבכיר הוא שהסיכון לטעות מזערי ובעצם אפסי – גם בזכות הניסיון רחב ההיקף וגם בזכות היכולת של אותו איש מקצוע להקדיש לכל פריט מידע ולכל ניואנס מקסימום תשומת לב.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: