פענוח MRI ו- CT

בדיקת MRI ובדיקת CT הן שתיים מהבדיקות המתקדמות ביותר שיש, ולא בכדי המדענים שפיתחו אותן זכו על כך בפרס נובל לרפואה. שתי הבדיקות מתאפיינות ברמת דייקנות גבוהה מאוד, אולם על מנת שהיכולות של המכשיר עצמו יבואו לידי ביטוי ישנה חשיבות עצומה גם לפענוח הבדיקות. פענוח MRI ו-CT חייב להיות נטול רבב ובה בעת מהיר.

מי אחראי על פענוח בדיקות MRI ו- CT?

פענוח בדיקות מתקדמות אלה נמצא בתחום אחריותו של הרדיולוג – רופא שעבר תקופת התמחות ארוכה ובנוסף ניחן ביכולות אישיות גבוהות ובפרט אחריות מפותחת ורמת ריכוז מעולה. רוב רובם של הרדיולוגים מפענחים הן תוצאות בדיקות סי.טי. והן תוצאות בדיקות אמ.אר.איי., וכמובן שגם להם חלק ניכר בכך שהבדיקות הנ"ל תרמו לבריאותם של אינספור בני אדם ברחבי העולם ובלא מעט מקרים הצילו חיים.

כל טעות עלולה להיות הרת אסון

אין להמעיט בכובד האחריות המוטל על רדיולוגים בבואם לפענח תוצאות בדיקות שונות, שכן כל טעות עלולה להיות הרת אסון. כך, למשל, אי זיהוי גידול סרטני יוביל בהכרח לאי טיפול בו, וכשהוא יתגלה בדרך אחרת הדבר עלול להיות מאוחר מדי ולאחר שכבר שלח גרורות – ישנם מקרים בהם ההבדל בין אבחון מוקדם וטיפול מהיר לבין היעדר תגובה הוא ההבדל בין חיים למוות! גם טעויות הפוכות, כלומר אבחון אבנורמליות כלשהי באחד מאיברי הגוף בזמן שהיא לא קיימת בפועל, מובילות לפגיעה ניכרת, שכן הן מן הסתם גורמות לרופא המטפל להמליץ על טיפול, שעלול להיות כואב, ממושך ובעל תופעות לוואי, וזאת כשאין בו צורך אמיתי.

בדיקת CT

מדוע חשובה המהירות?

במקרים רבים מיועדות בדיקות אלה לאבחון מחלות קשות במיוחד, כאלה שחשוב מאוד לטפל בהן במהירות. במקרים אחרים מבוצעות הסריקות המתקדמות לאחר חבלה קשה מוח או טראומה לבית החזה או הבטן, וגם בהם למהירות התגובה יש השפעה ניכרת על סיכויי ההחלמה של האדם. לצד החשיבות הרפואית, גם לממד הנפשי תפקיד חשוב במקרים אלה: ההמתנה לתוצאות הבדיקות היא תקופה לחוצה מאוד, וגם המתח מן הסתם לא תורם לבריאות – כך שפענוח איכותי הוא לא רק מדויק לחלוטין אלא גם מהיר ככל האפשר.

פענוח MRI ו-CT: חוות דעת נוספת

ישנם לא מעט מקרים בהם מומלץ לבקש פענוח נוסף של בדיקת CT או MRI, ובפרט כדאי לעשות זאת כשמסיבה זו או אחרת אנחנו מרגישים כי משהו פוספס בפענוח הראשון. למידע מפורט יותר אודות חשיבות חוות דעת שנייה לחצו כאן.

תוצאות MRI מוח

איך להבין תוצאות בדיקות CT ו- MRI בעזרת האינטרנט

תוצאות הבדיקות השונות מועברות לרופא המטפל, אולם מטופלים רבים כבר מבינים שגם להם תפקיד בתהליך וכי רצוי לגלות מעורבות – ובפרט לקרוא את הממצאים של הפענוח (כלומר את הסיכום של הרדיולוג שבחן את הצילומים והסריקות). במקרים רבים הדו"ח של הרדיולוג עמוס במונחים מקצועיים ומושגים דוגמת ציסטה סוב כונדרלית, מיניסקוס לטרלי, התבלטות דיספלסטית שעשויה להצביע על דפורמציה מינימלית, נגע אוסטאט כונדרלי שקוטרו 8 מ"מ ועוד.

בנוסף מופיעים בהם ראשי תיבות רבים כגון ACL, CAM ואחרים – ומן הסתם רובנו לא מצויד בידע רפואי המאפשר הבנה מעמיקה של הממצאים. יחד עם זאת, ועוד לפני שמגיעים לרופא המטפל, ניתן להיעזר באינטרנט כדי להבין את הדו"ח: בין אם באמצעות חיפוש פשוט בגוגל של מונחים מקצועיים, בין אם דרך התייעצות בפורומים רלוונטיים ובין אם דרך אתרים ייעודיים אותם מפעילים רדיולוגים בעלי שם והמעניקים חוות דעת נוספת.

לפרטים ושאלות: