MRI בטן – המדריך המלא

תוכן עניינים

MRI בטן מדריך

בחלל הבטן נמצאים איברים רגישים וחשובים מאוד: הכבד, הכליות, הלבלב, מערכת העיכול ובפרט המעיים וגם שלפוחית השתן. בכל מקרה שבו ישנה בעיה הקשורה לתפקוד המערכות והאיברים הנ"ל, או כשישנו חשד למחלה או פגיעה, נדרש בירור מעמיק ויסודי. הדרך לכך עוברת בבדיקת MRI בטן, ובעמוד זה תמצאו מידע מפורט בנושא.

הכנה לבדיקת MRI בטן

משך השהות בתוך מכשיר ה- MRI הוא בדרך כלל בין 30 ל-45 דקות. יש הבדלים בין בדיקות שונות בהתאם לאיבר שבו מתמקדים ולממצאים שאותם מחפשים, ועוד גורם שמשפיע על משך הזמן הוא ההתנהגות של הנבדקים: מכשיר הדימות בתהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging, ובראשי תיבות MRI) רגיש מאוד לתזוזות, ולכן כל תנועה עלולה להאריך את משך הבדיקה בגלל הצורך לחזור על אותו מקטע.
הבדיקה עצמה אינה פולשנית ולא כרוכה בכאב. כן תיתכן אי נוחות, ולאנשים שחווים לחץ במקומות סוגרים מומלץ ליידע מראש את צוות המכון, ולקבל עזרה. האפשרויות הן זריקת טשטוש, אמצעי הרגעה אחרים וכשאין ברירה גם הרדמה מלאה.
מכשיר ה-MRI הוא שדה מגנטי חזק מאוד, ולכן אסור להיכנס אליו עם פריטי מתכת כגון מפתחות, שעונים, תכשיטים וגם כרטיסי אשראי ומכשירים סלולריים. כדאי להגיע לבדיקה בבגדים רפויים שעוזרים לעבור את אותן 30-45 דקות בנוחות מרבית. החזרה לשגרה הינה מידית, פרט למקרים שבהם בוצעה MRI בטן תחת הרדמה מלאה או טשטוש. נשים מניקות יכולות לשוב ולהניק כבר באותו היום, ואפשר גם להמתין 12-24 שעות ליתר ביטחון.

באילו מקרים מומלצת בדיקת MRI בבטן?

בדיקות MRI בטן מתבצעות כאמור כשישנו חשש לבעיה משמעותית באחד מהאיברים שבחלל הבטן. בפרט מומלצת בדיקה זו כשיש חשד לדלקת כבד נגיפית (מסוג B או C), במקרים של שחמת הכבד, לזיהוי חסימה בדרכי המרה, כחלק ממעקב אחרי סרטן בלבלב (או באיברים אחרים בחלל הבטן), במקרים של קרוהן או קוליטיס, ועוד.

מדוע MRI היא בדיקה מדויקת מאוד?

בתוך ה-MRI שורר כאמור שדה מגנטי רב עוצמה. הטכנאי שמבצע את הבדיקה בפועל משגר גלי רדיו אל חלל הבטן, וליתר דיוק אל האיבר הספציפי שעבורו נדרש מידע עדכני ומפורט. גלי הרדיו מייצרים תזוזה של יוני מימן אשר נמצאים בתוך מולקולות מים (שמרכיבות רקמות שונות באיברי הגוף). לאחר שנפסק שידור גלי הרדיו, יוני המימן חוזרים למקום המקורי שלהם. התזוזה הנ"ל גורמת להדהוד אשר מתורגם לתמונה תלת ממדית של הלבלב, הכבד, כיס המרה, המעיים וכו'.

החשיבות הרבה של פענוח מקצועי

שיטת הפעולה של מכשיר ה-MRI הופכת אותו לאמצעי דימות בעל פוטנציאל רב לקבלת תמונת מצב מלאה ומדויקת להפליא של חלל הבטן. יחד עם זאת ישנה עוד חוליה קריטית בשרשרת: הפענוח. שגיאה בשלב זה – ולמרבה הצער במסגרת הרפואה הציבורית מתרחשות לא מעט שגיאות תוך כדי פענוח בדיקות MRI, עקב העומס הרב – תוביל לאבחון שגוי ולטיפול לא נכון (או היעדר טיפול למרות שהמצב מחייב זאת, ועוד סיכון הוא טיפול מורכב לאדם שכלל לא זקוק לכך). פענוח פרטי שמתבצע ע"י רדיולוג ותיק ועתיר ניסיון מפחית את הסיכון לטעות ולמעשה מבטיח אבחון מדויק לחלוטין.


אולי יענין אותך גם:

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: