תוצאות בדיקת MRI: מה חשוב לדעת?

תוכן עניינים

תוצאות בדיקת MRI

בדיקת MRI, ראשי תיבות של Magnetic Resonance Imaging, היא בדיקה המשתמשת בתהודה מגנטית לסריקת איברים פנימיים ללא פעולה פולשנית. מכשיר ה-MRI נחשב לאמצעי הדימות המשוכלל ביותר שיש כיום. בין היתר משום שתוצאות הבדיקה מדויקות להפליא ולא חושפות את המטופלים לקרינה מייננת. את הבדיקה ניתן לבצע על מגוון איברים בגוף כשהתוצאה היא תמונה מפורטת ותלת ממדית של האיבר הנבדק ורקמותיו.

מה הן תוצאות בדיקת MRI?

תוצאות בדיקת MRI כוללות תמונות מפורטות של האזור הנסרק, כמו המוח, עמוד השדרה, המפרקים, האיברים וכו'. תמונות אלו מציגות מבנים הפנימיים, עצמות, רקמות, ואיברים. על פיהן ניתן לזהות מחלות, פגיעות ובעיות רפואיות אחרות.

תוצאות הבדיקה מגיעות בדך כלל בפורמט דיגיטלי כך ניתן לצפון בהן במחשב או במכשיר הנייד באמצעות תוכנה מיוחדת. בנוסף, בתום הבדיקה אתם מקבלים דיסק עליו צרובות התמונות שהתקבלו מהבדיקה. את הדיסק ניתן לקחת לרדיולוג פרטי לקבלת חוות דעת שנייה על פענוח תוצאות הבדיקה.

מי מפרש תוצאות MRI?

את תוצאת הבדיקה יכולים לפרש אך ורק רדיולוגים מוסמכים. רדיולוגים הם רופאים שעברו התמחות ארוכה של 5 שנים ומתמחים בדימות רפואי. לאחר סיום הבדיקה התוצאות מועברות לרדיולוג לפענוח שלה וסיכום ממצאים. הרדיולוג יכין דו״ח המתאר את הממצאים של הבדיקה ויספק חוות דעת לגבי משמעותם. בשירות הציבורי פענוח הבדיקה יגיע למטופל לאחר כשבועיים מהבדיקה עצמה ובשירות פרטי לאחר 24 שעות.

משמעות תוצאות הבדיקה

תוצאות הבדיקה המתקבלות יכולות להיות תקינות או לא תקינות. תוצאה תקינה משמעותה שלא התגלו בעיות רפואיות ואין צורך בטיפול. תוצאה לא תקינה מצביעה על מגוון מצבים, הן פשוטים והן מורכבים. החל מדלקות פשוטות דרך מחלות שונות של עמוד השדרה כמו פריצת דיסק ועד לגידולים סרטניים. תוצאות הבדיקה הן דיווח בלבד של המצב הרפואי שזוהה, ללא הצעה לטיפול או פירוט מורחב על הבעיה.

הצעדים הבאים לאחר קבלת תוצאות ה-MRI

לאחר קבלת התוצאות, הדו”ח של הרדיולוג יישלח לרופא המפנה, שהוא הרופא שהורה על הבדיקה. הרופא יעיין בתוצאות פענוח הבדיקה, ידון בתוצאות עם המטופל ויספק את האבחון והטיפול המתאימים. במקרים מסוימים, אם המטופל מרגיש שתוצאות הבדיקה לא משקפות את המצב הרפואי שלו, ניתן לבצע חוות דעת שנייה אצל רדיולוג פרטי.

פענוח וחוות דעת שנייה אצל פרופ׳ חן הופמן

בדיקת MRI אכן מדויקת להפליא, אך הפענוח הוא השלב הקריטי בדרך לאבחנה וההחלטות להמשך. לכן אי אפשר להפריז בחשיבות של פענוח מדויק. אף על פי שכל פענוח מתבצע על ידי רדיולוגים מוסמכים, חשוב להכיר את העומס הרב שמוטל על הרדיולוגים בשירות הציבורי. המחסור ברדיולוגים מייצר המתנה ארוכה לתוצאות וקוצר זמן לרדיולוגים שמפענחים את הבדיקות. כתוצאה מכך אחוז הטעות בפענוח עלול להגיע עד ל-20%.

על מנת להקטין את אחוז הטעות לאפסי, מומלץ לבצע פענוח פרטי אצל רדיולוג בכיר. פרופ׳ חן הופמן הוא נוירורדיולוג בכיר ומוביל עם ניסיון של כ-30 שנה. כיום פרופ׳ הופמן מנהל את השירות לנוירורדיולוגיה לא פולשנית, אחראי הדמיית מוח בילדים ובעוברים במרכז הרפואי ע״ש שיבא בבית החולים תל השומר. פענוח פרטי אצל פרופ׳ הופמן מבטיח דייקנות מיטבית ותשובות מהירות עד 24 שעות.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: