בדיקת CT: זימון תורים ביעילות

תוכן עניינים

בדיקת MRI באופן פרטי

בדיקת CT היא בדיקת הדמיה ממוחשבת שמצלמת את פנים הגוף. הבדיקה מתבצעת במטרה לסייע באבחון של מצבים רפואיים שונים. היום ניתן לקבל באמצעות בדיקת CT סריקה ברורה של חתכי הגוף עם תמונות תלת ממדיות מדויקות של האיברים הנבדקים. זאת בזכות התקדמות הטכנולוגיה בתחום הרפואה בכלל ובתחום הדימות בפרט. ביכולתה של בדיקת CT להיות ממש בדיקה מצילת חיים, בגלל שבאמצעותה הרופאים הרדיולוגים יכולים לראות חלקים שונים רלוונטיים בגוף ולהגיע לאבחנות מדויקות. הפענוח של תוצאות הבדיקה מתבצע על ידי רופא רדיולוג מומחה. במאמר זה נדבר על בדיקת CT וכיצד ניתן לבצע זימון תורים לבדיקה באופן יעיל.

מהי בדיקת CT?

בעברית, בדיקת CT נקראת טומוגרפיה ממוחשבת. זוהי בעצם בדיקת הדמיה לא פולשנית שמצלמת את פנים הגוף. באמצעותה, ניתן לקבל תמונה ברורה של איברים פנימיים בגוף, עצמות, רקמות רכות וכלי דם. מטרתה העיקרית של בדיקת CT היא לסייע לרופאים ולרדיולוג המומחה באבחון של מצבים רפואיים שונים, באזורים שונים בגוף. בדיקת CT עושה שימוש בקרינה מייננת. קרינת הרנטגן נפלטת ממספר מקורות בסורק ה-CT וחודרת דרך הרקמות השונות בגוף. מסביב לגוף הנבדק ממוקמים חיישנים שקולטים את הקרינה הזו. בכך ניתן להפיק תמונות רבות מכמה זוויות ותחכים של הרקמות בגוף. לאחר מכן, באמצעות תוכנת מחשב ניתן לעבד את הצילומים השונים שהתקבלו למאות עד אלפי תמונות מפורטות ותלת ממדיות של הרקמות. 

בצילום של CT התמונה היא תלת מימדית, להבדיל מצילום רנטגן רגיל שבו התמונה המתקבלת היא דו ממדית. לבסוף, התמונות שהתקבלו מוצגות בחתכי דימות דקים (פרוסות) על פני מסך. הרופא המטפל והרדיולוג המומחה יכולים לעיין בכל חתך בנפרד או בתמונה של אזור או איבר שלם, לפי הצורך.

במקרים בהם האיברים הנבדקים הם איברים חלולים, כדוגמת כלי דם, דרכי עיכול או דרכי שתן; או איברים עשירים בכלי דם (כמו הכבד והמוח) – יהיה צורך בחומר ניגוד. את חומר הניגוד (יוד) ניתן לקבל בשתייה (כארבע עד שש כוסות של חצי ליטר) או זריקה תוך ורידית. חומר הניגוד מדגיש את הרקמות וגורם להן להיראות ברורות הרבה יותר בסריקה. בדיקת CT מאפשרת לאבחן תהליכים ומצבים שונים בגוף ללא הליך פולשני, מה שהופך אותה לאמצעי אבחון חשוב.

מתי יש צורך בביצוע בדיקת CT?

הבדיקה תבוצע למגוון בעיות רפואיות באזורים שונים בגוף. מומלץ לעבור בדיקת CT בהם ישנן  תלונות ממושכות של החולה או אינדיקציות דחופות בנוגע לכאבים, ירידה לא מוסברת במשקל, עייפות וחולשה כרונית, בדיקה של מבנה ועורקי הלב, בדיקות לצורך מעקב במסגרת טיפולים לבעיות כרוניות, כהכנה לניתוחים כאלו ואחרים, וכדומה. הרופא המטפל שלכם ימליץ לכם על ביצוע הבדיקה בהתאם למצבכם ולצורך העולה בה. לאחר בדיקת CT, חשוב להעביר את תוצאות הבדיקה לרדיולוג מומחה לביצוע חוות דעת שנייה ואבחון נוסף. כך תוכלו להיות בטוחים שתקבלו את הטיפול המתאים ביותר עבורכם.

זימון תורים לבדיקת CT

זמן ההמתנה לבדיקת CT יכול להשתנות בהתאם לתקופה ובהתאם למכון הדימות בו תבחרו לבצע את הבדיקה. בכדי שתוכלו לזמן תור לבדיקה ביעילות, מומלץ לעשות כן מיד כאשר הרופא המומחה שלכם מפנה אתכם. כדאי לעבור את הבדיקה במכון מקצועי ומנוסה בעל מכשור מתקדם וכמובן להעביר את התוצאות לרדיולוג מומחה.


אולי יענין אותך גם:

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: