פענוח בדיקת CT ראש

תוכן עניינים

חבלת ראש CT

איך מתבצע פענוח בדיקת CT ראש?

בדיקת CT ראש, שנקראת לעיתים גם CT מוח, מאפשרת לזהות בעיות שונות הקשורות לאיבר המשמעותי ביותר בגוף שלנו. זוהי בדיקה מהירה ויחסית לא יקרה, ולכן זו שתתבצע במרבית המקרים שבהם ישנה מחלה או פציעה שמשפיעה על המוח. השלב הבא לאחר הבדיקה עצמה הוא הפענוח, וזהו החלק הקריטי: כל טעות במהלך הפענוח, ולו הקלה ביותר, תוביל לאבחון לא מדויק ותמנע טיפול מיטבי אם יש בו צורך. בעמוד זה תמצאו מידע רלוונטי לגבי פענוח בדיקת CT ראש, כדי שתדעו כיצד להתנהל לקראתה, במהלכה ולאחריה.

זיהוי מבנים אבנורמליים

המהות של פענוח CT ראש היא לאתר ולזהות מקומות שבהם המוח או הגולגולת מתאפיינים במבנה אבנורמלי, כלומר כזה החורג מהמבנה התקין. בהקשר זה חשוב להדגיש כי במוח ישנם מבנים אנטומיים זעירים ועתירי פרטים, ולכן נדרשת תשומת לב רבה מאוד לכל פרט ופרט, מה גם שלפעמים החריגה תבוא לידי ביטוי בניואנסים קלים מאוד בתוצאות בדיקת ה-CT.

בנוסף נדרשת בקיאות מקצועית מעמיקה מאוד כדי להבין מהם האזורים במוח שבהם חובה להתמקד על-מנת לאשש או לשלול השערות שונות לגבי מצב איבר זה בהתאם למחלה או לפגיעה הספציפיים אצל כל נבדק/ת. בין השאר ניתן באמצעות בדיקות CT ראש לזהות דימומים תוך מוחיים, גידולים, בצקות, מורסות, תהליכי אוטם מסוכנים ועוד.

מי מפענח בדיקות CT ראש?

את הפענוח של כל בדיקת CT ראש חשוב להפקיד בידיים מקצועיות במיוחד. באופן כללי הרופאים שמפענחים בדיקות דימות שונות, לרבות CT, נקראים רדיולוגים. ההתמחות של הרדיולוגים ארוכה במיוחד ונמשכת 5 שנים, זאת כמובן לאחר 7 שנות ההכשרה הראשונות של הרופאים. למעשה, בשל המורכבות של המוח והצורך בהיכרות מעמיקה איתו, איש המקצוע המתאים לצורך פענוח CT ראש הוא נוירורדיולוג – כלומר רדיולוג שעבר עוד תת התמחות (של שנה או שנתיים) בפענוח בדיקות דימות של המוח.

איך אפשר למנוע טעויות בפענוח?

פענוח בדיקות CT, ובהן CT ראש, מתבצע בבית החולים או במכון שבו נערכה הבדיקה עצמה. במקומות אלה עובדים רדיולוגים מנוסים שמודעים היטב לגודל האחריות המוטל על כתפיהם – אולם למרבה הצער לפי מחקרים שונים פענוח שגוי הוא תופעה נפוצה למדי. על-פי הערכות מומחים בתחום, ב-10% עד 20% מהמקרים ישנה טעות בפענוח CT או MRI, כולל במקרים המורכבים והרגישים ביותר. 

על-מנת למזער את הסיכון לשגיאה בפענוח ולכן גם באבחון, ולדעת ברמת הוודאות הגבוהה ביותר האפשרית שהממצאים תורגמו באופן מדויק לתמונת מצב עדכנית של המוח, מומלץ לבקש חוות דעת נוספת – של נוירורדיולוג פרטי.

המצבים שבהם מומלצת בדיקת CT ראש

בדיקת CT ראש מתבצעת במקרים רפואיים מורכבים. כך למשל יופנה אדם לבדיקת דימות מתקדמת זו כשישנו חשד להידרוצפלוס, כשישנו חשד לגידול או כשרוצים לעקוב אחרי התפתחות גידול שכבר אובחן, כשיש חשד לזיהום בארובות העיניים, כשיש חשד לדימום במוח, כשיש חשד למפרצת בכלי הדם שבמוח (במקרה זה תתבצע בדיקת CT ייעודית שנקראת אנגיוגרפיה), לאחר טראומה חיצונית (כלומר חבלה חמורה לגולגולת) ועוד. הבדיקה עצמה אורכת ברוב המקרים דקות בודדות, ולאחר שהיא מסתיימת ניתן לחזור לשגרה מלאה באופן מידי.

אולי יעניין אותך גם:

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: