מחיר MRI פרטי

תוכן עניינים

חוות דעת שניה על בדיקת MRI פרטית

MRI הוא מכשיר הדימות הרפואי המשוכלל ביותר הקיים כיום. הוא מאפשר אבחונים מדויקים במיוחד במגוון רחב מאוד של מצבים רפואיים מורכבים ורגישים שמחייבים תמונת מצב מפורטת של איברים פנימיים חשובים כגון המוח, עמוד השדרה, הכבד, הכליות, כלי דם ועוד. בעמוד זה תמצאו הסברים לגבי הבדיקה עצמה, עלותה, המימון שלה והמחיר של MRI פרטי.

1. מהי בדיקת MRI?

השם MRI הוא ראשי תיבות של המונח באנגלית Resonance Magnetic Imaging – ובעברית, דימות בתהודה מגנטית. בתוך מכשירי ה-MRI שורר שדה מגנטי עוצמתי במיוחד שאליו מוכנסים הנבדקים כשהם שוכבים על מיטה. בשלב הזה הטכנאי שאחראי על הפעלת המכשיר משגר גלי רדיו אל אותו אזור בגוף שרוצים לקבל תמונת מצב שלו. השילוב בין גלי הרדיו לבין השדה המגנטי מייצר תזוזה של הפרוטונים בגוף – תזוזה שכמובן מתועדת על-ידי המכשיר, ולאחר מכן משמשת כבסיס לפענוח שמספק לרופא המטפל את כל הממצאים הדרושים לו לטובת אבחון.

2. כיצד מתבצעת הבדיקה?

בדיקת MRI אורכת במרבית המקרים בין 20 ל-50 דקות, בהתאם לסוג הספציפי. היא לא גורמת לכאב אבל כן עלולה לייצר אי נוחות מסוימת עקב הצורך לשכב בלי לזוז. במקרים מסוימים גם עצם השהות בחלל סגור מעוררת קושי (ניתן להתגבר עליו באמצעים שונים כולל הרדמה במידת הצורך). בחלק מהבדיקות נעשה שימוש בחומר מיוחד בשם גדוליניום במטרה להפוך את הממצאים שמספק המכשיר לברורים יותר ועל כן קלים יותר לפענוח. חומר זה ניתן בזריקה.

3. כמה עולה בדיקת MRI?

עלות מכשיר MRI היא כמה מיליוני שקלים. בארץ יש מעט בתי חולים ומכונים שמצוידים במכשירים אלה ביחס למספר התושבים ולצורך בבדיקות המתקדמות, ועל כן עלולה להידרש המתנה ארוכה יחסית לתור פנוי. עלות כל בדיקת MRI מפורטת במחירון של משרד הבריאות ומשתנה בהתאם לסוג הבדיקה.

כך למשל עלות MRI מוח היא כ-1,800 ש"ח. מחיר MRI עמוד שדרה הוא גם כן כ-1,800 ש"ח וכך גם MRI שד, MRI בית חזה ו-MRI אגן. לעומת זאת MRI ערמונית (בדיקה שמתבצעת בעיקר במקרים של חשד לסרטן באיבר זה או במסגרת מעקב אחרי טיפולים בסרטן הערמונית) מתומחרת בכ-3,700 ש"ח. מרכיבים נוספים שמשפיעים על מחיר MRI הם צורך בהרדמה ושימוש בחומר ניגוד (הגדוליניום).

4. מי משלם עבור ה-MRI?

במרבית המקרים מחיר MRI הוא לא נתון רלוונטי עבור המטופלים, שכן הבדיקה מכוסה על-ידי קופות החולים השונות. יחד עם זאת כדאי לדעת שבגלל העלות היחסית גבוהה שלה (מבחינת קופת החולים) ייתכנו מצבים שבהם הרופא המטפל ימליץ לכם על אמצעי דימות אחר כמו למשל CT.

עוד חשוב להזכיר שלפני מספר שנים התפרסם בכלי התקשורת תחקיר לפיו חלק מבתי החולים מציעים בדיקת MRI ללא תור תמורת תשלום של כ-2,000 ש"ח – מיעוט המכשירים בארץ גורם כאמור לתורים להתארך, ובאופן טבעי היו כאלה שביקשו לדלג על התור ולחסוך לעצמם את ההמתנה המתסכלת ואת תקופת אי הוודאות ועל כן הם שילמו עבור בדיקת ה-MRI שלהם.

5. מדוע בדיקות MRI הן יקרות?

ה-MRI, ובפרט הדגמים מהדור החדש, הם מכשירים יקרים – עלותם נעה בטווח שבין מיליון דולר לבין 3 מיליון דולר. כל בית חולים או מכון שמצטייד במכשיר כזה מחויב כמובן להחזיר לעצמו את ההשקעה, מה גם שבנוסף ישנה עלות לכל בדיקה בפני עצמה. עלות הבדיקה כוללת את שכרו של הטכנאי שמבצע אותה, את שכרו של הרדיולוג שמפענח את הממצאים ומן הסתם ישנן גם הוצאות שוטפות כדי לתחזק את המכשיר הרגיש ולהבטיח את התנאים הנדרשים על-מנת שלא יתרחשו תקלות שונות.

6. מהו שירות MRI פרטי ומהו מחירו?

גם המכשיר המתקדם ביותר לא יכול להבטיח בוודאות אבחון מדויק – לשם כך נדרש גם פענוח מקצועי לחלוטין שלא מפספס אף ניואנס. באופן טבעי הרדיולוגים שמועסקים בבתי החולים ובמכונים שמציעים בדיקות MRI הם אנשי מקצוע מיומנים שעברו את ההכשרה הנדרשת, אבל גם כך על-פי מחקרים שונים מתרחשות לא מעט טעויות במסגרת הפענוח. הסיבה לכך היא העומס העצום, שהוא כאמור תוצאה של התורים הארוכים.

שירות MRI פרטי הוא למעשה פיענוח של ממצאי המכשיר על-ידי רדיולוג בכיר ובעל ניסיון רב במיוחד, שכמובן מקדיש לתוצאות תשומת לב מלאה וזמן רב ככל שנדרש. בהתאם הסיכון להתרחשות טעות הוא מזערי ולמעשה אפסי, ועוד יתרון הוא קבלת תשובות מהירות, תוך 24 שעות בלבד. מחיר MRI פרטי נקבע בהתאם לסוג הבדיקה הספציפי.

אולי יעניין אותך גם:

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: