CT ו-PET CT: מה ההבדל ביניהם?

תוכן עניינים

בדיקת MRI באופן פרטי

CT ו-PET CT: מה ההבדל ביניהם?

במצבים שונים, הרופא המומחה יפנה אתכם לביצוע של בדיקות שונות, בהתאם לצרכים שלכם. CT ו-PET CT הן טכניקות הדמיה שונות אך קשורות אחת לשנייה. סריקת ה-CT מעניקה אינפורמציה אנטומית בלבד. לעומת זאת, ה-PET CT מעניקה אינפורמציה תפקודית. השילוב השניים יעיל במיוחד, ועוזר באבחון של מצבים בריאותיים רבים.

בדיקת CT סטנדרטית

בדיקת CT היא אחת מבדיקות הדימות המתקדמות ביותר שקיימות בימינו. היא יכולה להעניק מידע רב ערך על המתרחש בפנים הגוף – מידע שלא ניתן לקבל באף סוג אחר של בדיקה. בדיקת CT, או בעברית, טומוגרפיה ממוחשבת; מבוססת על שימוש בקרני רנטגן המוקרנות ממספר מקורות. קרניים אלו עוברות דרך רקמות הגוף השונות; ולאחר מכן נקלטות במספר חיישנים. כל רקמה בגוף בולעת קרינה ומחזירה קרינה באופן שונה וייחודי לה. במילים יותר פשוטות, התהליך מתבצע בעצם על ידי צילומי רנטגן רבים המייצרים תמונות מפורטות ומדויקות, בתלת מימד. באמצעות סריקה זו, ניתן לקבל תמונה ברורה, עכשווית ומדויקת של פנים האיברים השונים בגוף. התמונות המתקבלות הן באיכות גבוהה במיוחד. מעבר לצילום של אזור מסוים בפנים הגוף, הבדיקה מאפשרת גם פריסה ייחודית של התמונה. בזכות כך, הרופא המומחה יכול לבחון ביתר דיוק שכבות בהן מתגלים ממצאים חשודים. 

בדיקת PET CT

בדיקת PET CT היא בעצם שילוב של 2 בדיקות. CT רגיל, ו-PET CT או בשמו המלא, Positron Emission Tomography; בעברית, טומוגרפיה של פליטת פוזיטרון. טרם הבדיקה, המטופל יקבל חומר בשם FDG בהזרקה לווריד. זהו בעצם סוג של אנלוג סוכר. הקליטה של חומר זה תהיה גבוהה במיוחד במידה וקיימים בגוף תאים סרטניים, או זיהומים ודלקות. זאת משום שתאים אלו צורכים יותר אנרגיה וסוכר מתאים רגילים בגוף. כך בעצם, באמצעות בדיקה זו, ניתן לראות ולגלות את האיזורים הבעיתיים באופן מדויק, על מנת להעניק למטופל את הטיפול הנכון והרלוונטי ביותר עבורו. אז מתי נדרש לעשות בדיקת PET CT? בדיקת PET CT משמשת לרוב לשם אבחון של תאים וגידולים סרטניים. בנוסף לכך, היא גם כן מסייעת לאבחון של מצבים רפואיים אחרים, בדגש על רקמות הלב והמוח.  כמה זמן לוקחת בדיקת PET CT? ובכן, מבחינה מעשית, אחד ההבדלים המשמעותיים בין CT ל-PET CT הוא, שכשזה נוגע ל-PET CT, מדובר בבדיקה ארוכה יותר.  לפני הבדיקה נדרש צום של לפחות 6 שעות והימנעות משתייה מתוקה. רמות הסוכר בדם צריכות להיות מאוזנות. הסריקה עצמה יכולה להתבצע רק כשעה וחצי לאחר ההזרקה של ה FDG. לאחר מכן, היא עורכת בערך עד 45 דקות. זאת בשונה מסריקת CT רגילה, הלוקחת כמה דקות בודדות. כמו כן, מדובר בבדיקת ההדמיה היקרה ביותר. היא יכולה לעלות כמה אלפי שקלים למטופל.

שילוב של CT ו-PET CT

עשיית שתי הבדיקות בו זמנית מאפשרת איפיון מדויק יותר של האזורים שבהם קיימת קליטה מוגברת של FDG. לרוב מדובר בבדיקה של כל הגוף. השילוב של שתי השיטות האלה במכשיר אחד הביא לפריצת דרך. בעיקר בתחום האונקולוגיה, בו קיימת חשיבות ראשונית לקביעת שלב המחלה. סריקות אלו עוזרות לרופא המומחה לקבוע את האבחנה והטיפול המתאים; ולנהל מעקב נכון ומדויק של תגובת המטופל לטיפול הנדרש.
אולי יענין אותך גם:
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: