קרע במניסקוס: כל התשובות כאן

תוכן עניינים

קרע במיניסקוס ברך חן הופמן mri

קרע במניסקוס: כל התשובות כאן

 

קרע במיניסקוס ברך חן הופמן mri

המניסקוס בברך עשוי רקמה סחוסית ונקרא גם סהרון בעברית. הוא נקרא כך בשל הצורה שלו. המניסקוס ממוקם בתוך מפרק הברך, בין עצם הירך לבין השוקה. הוא פועל כשכבת ריפוד לברך, ומשמש בתור מעין בולם זעזועים. לכל ברך יש שני מניסקוסים. הם ממוקמים בצד החיצוני ובצד הפנימי של המשטח המפרקי בין הירך והשוק. המניסקוס עוזר לייצב את הברך ולפזר את העומס של משקל הגוף באופן תקין ושווה. אז מה זה בעצם קרע במניסקוס? למה הוא קורה, למי הוא עלול לקרות, ואיך הוא נראה בבדיקת MRI? כל מה שרציתם לדעת.

מה זה קרע במניסקוס?

המניסקוסים עוזרים להחזיק את הברך ולבלום את הזעזועים שנוצרים עם תנועת הגוף, במיוחד בעת פעילות. תפקיד נוסף שלהם הוא ייצוב של הברכיים. הם שומרים על מבנה הברך כך ששום דבר לא יזוז. ישנם שני מניסקוסים בכל ברך, האחד מן הצד החיצוני שלה והשני מן הצד הפנימי. פגיעה במניסקוס בברך מובילה לפגיעה ביכולת של תנעות המפרק. כשפגיעה מסוג זה קורת, היא עלולה להוביל לקרע במניסקוס. לרוב יהיה הדבר מלווה בכאבים חדים, נפיחות איזורית והגבלה תפקודית. 

למי זה יכול לקרות?

קרע במניסקוס יכול לקרות לכל אחד, בכל גיל. הוא לרוב נפוץ בקרב ספורטאים, או אנשים בעלי משקל גבוה. אצל ספורטאים, בייחוד שחקני כדורסל, כדורגל, טניס, כדוריד ועוד; פגיעה מסוג זה שכיחה במיוחד. הפציעה לרוב נגרמת כאשר הספורטאי גורם בטעות, תוך תנועה לא נכונה, לסיבוב של הברך שלו בזמן נשיאת משקל כבד. במקרים רבים אחרים, הקרע יכול להגרם גם ללא טראומה כלל; אלא כחלק משורה של שינויים ניווניים טבעיים של המפרק. זה יכול לקרות במקרים של השמנת יתר מסוכנת, או עם הגיל והיחלשות הברך והשרירים המחזיקים אותה.

איך נראה קרע במניסקוס ב- MRI?

ברוב המקרים, כאשר מדובר בקרע במניסקוס, נדרש לעבור בדיקת MRI. זוהי הבדיקה המדויקת ביותר לבחינת המבנים התוך־מפרקיים בברך. לפני כן, עוברים בדיקה קלינית אצל הרופא, המבצע "קליניקים" בזמן תנועות מסוימות למען איתור המיקום המדויק של מקור הכאב, לצד מבחנים נוספים. בדיקת ה- MRI עוזרת לאימות ותמיכה בממצאי הבדיקה הקלינית. ב- MRI, קרע במניסקוס נראה ממש כמו קרע ברקמות. כשמו כן הוא. המניסקוס הוא סחוס שנמצא בין עצמות הברך. זהו מבנה דמוי כרית העשוי מרקמה סיבית. המניסקוס הוא אחת משתי הרצועות העיקריות המסייעות להחזיק את עצמות הברך יחד. כאשר נוצר מצב של קרע, ממש ניתן לראות באמצעות סריקת ה- MRI את הפגיעה שנוצרה, היכן היא ממוקמת בדיוק ומה הגודל שלה.

אז מהו הטיפול עבור קרע במניסקוס?

הטיפול הנפוץ בפגיעה של המניסקוס המלווה בתסמינים שלא חלפו הוא בעזרת טיפול שמרני קפדני. פיזיותרפיה, תרופות אנטי דלקתיות ועוד. אופציה נוספת היא ניתוח ארתרוסקופיה. במהלכו מוסר חלק מהמניסקוס. בחלק מהמקרים, במקום להוציא את החלק הקרוע, ניתן גם לתפור אותו חזרה. קרע במניסקוס לא מתרפא מעצמו, גם לא לאורך זמן. לכן חשוב לפנות לרופא מומחה ברגע שאתם מרגישים את הכאב ולהתחיל את הטיפול הדרוש והנכון עבורכם. הטיפול יידרש רק לאחר אבחנה ברורה של קרע במניסקוס; המבוסס על תהליך אבחון מלא שכולל תלונות מתאימות, בדיקה גופנית וממצאי MRI מתאימים.
אולי יענין אותך גם:
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: