מה חשוב לדעת לגבי תוצאות בדיקת MRI?

תוכן עניינים

תוצאות מאמרים

מה חשוב לדעת לגבי תוצאות בדיקת mri?

בדיקת mri (דימות בתהודה מגנטית – Magnetic Resonance Imaging) היא אחת הדרכים המתקדמות והיעילות ביותר לברר את המצב של איברים ומערכות בגוף. בדיקה זו מתבצעת במגוון רחב של מצבים – חשד לזיהום במוח, כאבי גב חמורים שלא מצליחים למצוא את הגורם להם, קוליטיס, תפקוד לקוי של הכליות, מעקב אונקולוגי ועוד. תוצאות בדיקת mri מפוענחות ע"י רדיולוגים, כלומר רופאים שעברו התמחות ספציפית בפענוח הממצאים של אמצעי הדימות השונים (אם.אר.איי, CT, רנטגן, אולטרסאונד וכו'). זהו שלב קריטי בדרך לאבחון מדויק, ובעמוד זה תמצאו מידע מורחב אודותיו.

מה אפשר לראות בתוצאות mri מוח?

תוצאות בדיקת MRI חן הופמן

המוח הוא כמובן האיבר המשמעותי ביותר עבור כל אדם. בהתאם כל בעיה הקשורה אליו, וגם כשיש "רק" חשד לבעיה, מחייבים בירור מעמיק. רמת הדיוק הגבוהה של ה-mri, והעובדה שהיא לא חושפת את הנבדקים לקרינה, הופכת אותה לאמצעי הדימות המומלץ. תוצאות mri מוח כוללות התייחסות לזרימת הדם, מאפשרות זיהוי של פגיעה בעצמות הגולגולת, מצביעות על חסימות מסוגים שונים (למשל בסינוסים) ומאפשרות לאבחן גם שינויים מבניים בארובות העיניים.

מה אפשר לראות בתוצאות mri עמוד שדרה?

גם עמוד השדרה נמצא במוקד של בדיקות mri רבות. בפרט תתבצע בדיקה זו כשיש חשד לגידול או לזיהום באיבר קריטי זה. גם מחלות נוירולוגיות שונות מובילות ל-mri עמוד שדרה. תוצאות mri עמוד שדרה כוללות התייחסות ספציפית לכל אחת מהחוליות באזור שבו מתמקדים, וכן לכל הדיסקים שבין החוליות הנ"ל. שינויים מבניים ובהם היצרות של תעלת השדרה (התעלה שבה עובר חוט השדרה שכולל את כל העצבים שמעבירים מסרים עצביים לאיברים השונים), בלט דיסק או גידול יזכו באופן טבעי להבלטה. גם זרימת דם שאינה תקינה תזוהה באמצעות בדיקת mri.

מה אפשר לראות בתוצאות mri ברך?

בדיקת mri ברך מתבצעת בעיקר בעקבות פציעות ספורט. הברך היא מפרק רגיש מאוד ומוטל עליה עומס רב אצל כל אדם. אצל ספורטאים – שרצים, קופצים, מבצעים שינויי כיוון חדים ומהירים תוך כדי תנועה ועוד פעולות מורכבות פעמים רבות ביום – העומס משמעותי במיוחד. תוצאות בדיקות mri של הברכיים מגלות בין השאר קרע במניסקוס (רקמה סחוסית שתפקידה הוא לספוג זעזועים ולייצב את המפרק), וקרע באחת הרצועות (הצולבת הקדמית – ACL, הצולבת האחורית – PCL, הצידית הפנימית – MCL, הצידית החיצונית – LCL).

חוות דעת נוספת לגבי תוצאות בדיקת mri

תוצאות בדיקות mri הן חומר גלם. זהו כמובן חומר גלם איכותי, משום שמדובר במכשיר משוכלל מאוד – המדענים שפיתחו אותו אף זכו על כך בפרס נובל בשנת 2003 – אבל חומר גלם בלבד. על-מנת להגיע לאבחון המדויק ביותר האפשרי, נדרש גם פענוח ללא רבב. בהקשר זה חשוב להדגיש שמחקרים שנערכו בארץ גילו אחוז שגיאות גבוה ומלחיץ – בין 10 ל-20%. הסיבה לכך היא העומס הרב ששורר בכל חלקי הרפואה הציבורית, והפתרון הוא פנייה לחוות דעת נוספת. חוות דעת שנייה לגבי תוצאות ה-mri אשר ניתנת על-ידי נוירורדיולוג בעל ניסיון עשיר ומומחיות ספציפית מקטינה למינימום את הסיכון לטעות, ולמעשה מבטיחה אבחון מדויק לחלוטין וטיפול מיטבי בהתאם.
אולי יענין אותך גם:
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: