פענוח בדיקות הדמיה מקצועי

תוכן עניינים

חוות דעת שניה על בדיקת MRI פרטית

בדיקות הדמיה – אולטרסאונד, CT, רנטגן, MRI – הן אמצעי חשוב מאוד בשירות הרפואה. בזכותן ניתן להגיע לאבחון מדויק גם במצבים רפואיים מורכבים מאוד, ובעקבות האבחון להעניק טיפול מיטבי למי שזקוק לכך. אחת החוליות הקריטיות בשרשרת היא הפענוח של אותן בדיקות דימות. רק פענוח בדיקות מקצועי באמת מאפשר להפיק את מלוא התועלת מהמכשירים המשוכללים הנ"ל, ומוביל לאותו טיפול אופטימלי. בעמוד זה תמצאו מידע לגבי פענוח בדיקות ההדמיה והמלצות להתנהלות נכונה כשעוברים בדיקה שכזו.

מי מפענח בדיקות הדמיה?

את בדיקות ההדמיה מפענחים ברוב המקרים רדיולוגים (יש גם בדיקות שאותן מפענח הרופא שמבצע אותן – למשל כשמתבצע אולטרסאונד במהלך הריון). רדיולוג הוא רופא שלאחר 7 שנות ההכשרה הבסיסית ברפואה עבר התמחות בת 5 שנים בפענוח MRI, אולטרסאונד, בדיקת צפיפות עצם וכו'. רדיולוגים מומחים ימשיכו גם לאחר ההתמחות הנ"ל לשכלל את היכולות שלהם, ויעברו תת התמחויות ספציפיות כגון נוירורדיולוגיה (דימות של מערכת העצבים כולל המוח) וכו'.

ה"רדיולוגים" – העיניים של הרופאים המטפלים

נהוג לכנות את הרדיולוג כ"עיניים" של הרופא המטפל – משום שהרדיולוגים הם אלה שבעצם מתבוננים אל תוך גוף האדם המטופל, והתפקיד שלהם הוא לתאר לרופא מה מתרחש בתוך חלל הבטן, בבית החזה, במוח, בכלי הדם, או בכל איבר פנימי אחר בגוף. זוהי כמובן אחריות עצומה, ועל כן נדרש פענוח בדיקות הדמיה מקצועי במיוחד.

המצב בישראל

הרדיולוגים המועסקים במכונים השונים שמציעים בדיקות דימות – הן בבתי החולים והן במרכזים הפרטיים – הם אנשי מקצוע רציניים. כולם עברו כמובן את ההכשרה הארוכה הנדרשת, ולכולם ברור לחלוטין עד כמה חשוב התפקיד שלהם ועד כמה הרופא המטפל תלוי בהם. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שבישראל קיים מחסור ברדיולוגים ורדיולוגיות. התוצאה: לחץ זמן רב בעבודה, ואחוז גבוה יחסית של טעויות בפענוח. לגבי בדיקות CT ובדיקות MRI, ההערכה היא שב-10% עד 20% המקרים ישנה שגיאה בפענוח – כלומר דווקא באותן בדיקות שמתבצעות במקרים הרפואיים הרגישים ביותר, עלולה להתרחש טעות שתשליך גם על המשך הטיפול.

למה חשוב כל כך לבצע פענוח בדיקת הדמיה מקצועי?

פענוח בדיקות הדמיה מקצועי הוא כאמור חלק קריטי בשרשרת שבסופה טיפול נכון ובהתאם מקסימום סיכויי החלמה. שגיאה בפענוח עלולה להוביל לשני סוגים של נזקים, שניהם חמורים: סוג אחד הוא מתן טיפול מורכב לאדם שכלל לא זקוק לו, רק כי בגלל טעות של רדיולוג האדם מאובחן כחולה במחלה קשה. במקרים אלה ייתכנו תופעות לוואי קשות, וגם המתח הנפשי הניכר שהאדם סובל ממנו בגלל המחשבה שהוא חולה מאוד משפיע לרעה.

הסוג השני הוא אי מתן טיפול לאדם שנפגע מכל סיבה שהיא, וזקוק כמובן לטיפול. בחלק מהמקרים כל עיכוב במתן הטיפול גורם לנזקים חמורים ואפילו בלתי הפיכים, כך שמשולם מחיר יקר מאוד על הפענוח הלא מקצועי מספיק.

איך אפשר להבטיח פענוח מדויק לחלוטין?

פענוח בדיקות הדמיה מקצועי, בוודאות, אפשרי כשפונים לחוות דעת נוספת, באופן פרטי. במקרה כזה הפענוח יופקד בידי רדיולוג בכיר ומנוסה. הניסיון מביא איתו בקיאות, כך שאותו איש מקצוע יצליח לפענח נכון את התוצאות של הבדיקות, גם כשהמצב מורכב מאוד. בנוסף, רדיולוג פרטי יכול להקדיש לכל ממצא ולכל ניואנס זמן רב מאוד, ולכן הוא לא יפספס פרטים קריטיים – והתוצאה תהיה פענוח בדיקות הדמיה מקצועי ולאחר מכן במידת הצורך טיפול מיטבי.

אולי יעניין אותך גם:

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: