כיצד מתאמים בדיקת MRI דחופה ומתי יש צורך בכך?

תוכן עניינים

CT23

בדיקת MRI היא אמצעי הדימות שנחשב למתקדם ביותר הקיים כיום, והיא משמשת את הרפואה במגוון רחב מאוד של מצבים רפואיים שמחייבים אבחון מדויק ומפורט במיוחד. נקודת התורפה העיקרית של בדיקות ה-MRI במדינת ישראל היא מיעוט המכשירים ביחס לגודל האוכלוסייה ולצרכים הרפואיים הנוכחיים – ועל כן ישנם מקרים שבהם נדרשת המתנה ממושכת לתור, וגם פענוח הממצאים שמספק המכשיר מחייב המתנה נוספת של עד שבועיים. כדאי לדעת שישנה אופציה של בדיקת MRI פרטית, ולנצל אותה במידת הצורך.

מתי חשוב במיוחד לקבל תשובות מהירות אחרי MRI?

ישנם מצבים רפואיים שבהם התחלת טיפול מבלי לאבד זמן יקר הינה הכרח המציאות, ועל כן כל עיכוב בשלב של פענוח בדיקת MRI עלול לגרום לנזק מהותי. ביניהם: חשש לפגיעה מוחית, חבלה חמורה בגב, כאב חריף או חד באזור הבטן, אי סדירות במתן השתן, חשד לקיום גידול סרטני ועוד.

גם במצבים של כאב כרוני, ובפרט כאבי ראש חוזרים ונשנים או כאבי גב שמגבילים את התנועה, כדאי לשקול את האופציה של פענוח פרטי כדי לצמצם את תקופת הסבל ואי הוודאות, לאתר במדויק את המקור לכאב ולטפל בו ביעילות.

עוד מידע שחשוב לדעת בהקשר של בדיקת MRI פרטית וסוגי בדיקות MRI שונות (MRI מוח, MRI עמוד שדרה, MRI בטן, MRI ערמונית, MRI מערכת העיכול וכו') הוא שהבדיקה עצמה נמשכת זמן קצר למדי – בין 20 ל-45 דקות.

היתרונות של MRI פרטי

כאמור החיסרון העיקרי של בדיקות MRI הוא פרק הזמן הארוך שעלול לחלוף עד שיהיה תור פנוי, ופרק הזמן הנוסף עד לקבלת תוצאות הפענוח, שמבוצע על-ידי אנשי מקצוע שנקראים רדיולוגים (רופאים שהתמחו ברדיולוגיה, ובחלק מהמקרים גם עברו תת-התמחויות חשובות ובפרט בנוירו-רדיולוגיה).

הסיבה לכך היא מיעוט מכשירי ה-MRI בארץ. כך למשל בשווייץ, מדינה שגודל האוכלוסייה שלה דומה לזה של ישראל, יש פי ארבעה מכשירי MRI מאשר בישראל. נתון נוסף שממנו ניתן להבין מדוע ההמתנה הממושכת לתוצאות הבדיקה הכל כך חשובה הוא שבמדינות המפותחות ישנם כ-15 מכשירי MRI על כל מיליון תושבים, נתון שבארץ אפשר רק לחלום עליו (הנתון העדכני הוא כ-6 מכשירים בלבד, וזאת לאחר עלייה בשנים האחרונות – שלא מספיקה כדי להשלים את הפערים העצומים). עוד כדאי לדעת שגם מספר מכשירי ה-CT בארץ ביחס לגודל האוכלוסייה נמוך בכ-65% בהשוואה לנתון זה במדינות ה-OECD, ומאחר שבמקרים רבים ניתן לבחור בין בדיקת CT לבין בדיקת MRI, הרי שגם מיעוט מכשירי ה-CT תורם לכך שהתורים לבדיקות ה-MRI יתאפיינו בעומס יתר.

נתון נוסף שמקשה על ניצול כל היתרונות של ה-MRI, ובעצם הופך זאת למשימה בלתי אפשרית כמעט, הוא מספרם הנמוך של הרדיולוגים – כך למשל קצב הגידול במספר הרופאים בארץ שמבצעים פענוח ממצאי מכשירים מתקדמים כגון MRI, טומוגרפיה ממוחשבת (CT), רנטגן, אולטרסאונד ועוד נמוך בכ-50% בהשוואה לקצב הגידול של הרדיולוגים באיטליה (ביחס לגודל האוכלוסייה), מדינה בעלת תוצר לאומי גולמי לנפש שהוא מעט נמוך מזה של ישראל.

מומחים בתחום מצביעים על השכר הלא מספיק אטרקטיבי לרדיולוגים, ובוודאי ביחס לגודל האחריות המוטלת עליהם, כעל הסיבה העיקרית למספרם הנמוך מדי בארץ. בנוסף מתריעים אנשי המקצוע על כך שהעומס הרב שמאפיין את עבודת הרדיולוגים עלול להוביל לטעויות. עפ"י מחקרים שונים שיעור הפענוחים שנפלה בהם טעות מגיע ל-20 ואפילו ל-30 אחוז. כמעט כולנו מכירים מקרים של אבחון שגוי שהוביל לפגיעה קשה באדם (בין אם כי לא טופל למרות שהיה חולה, ובין אם כי עבר טיפול קשה למרות שכלל לא נזקק לו) וישנם גם מקרים רבים אחרים של פגיעות פחות קשות שגם להן כמובן השפעה שלילית משמעותית על איכות החיים של המטופלים.

תוך כמה זמן מקבלים תשובה ב-MRI פרטי?

פענוח MRI באופן פרטי מספק לרופא המטפל תמונת מצב מלאה, מפורטת במיוחד ומדויקת לחלוטין תוך 24 שעות מרגע ביצוע הבדיקה עצמה. בנוסף לקיצור המשמעותי של ההמתנה לפענוח, הסיכון לטעות הוא למעשה אפסי וזאת בזכות המקצועיות הגבוהה של ד"ר חן הופמן, נוירו-רדיולוג בכיר ומנוסה מאוד, והודות לתשומת הלב המלאה שהוא מקדיש לממצאים הספציפיים שלכם. ניתן להשתמש בשירות גם לצורך חוות דעת שנייה במקרים שבהם יש ספק – כדי שתוכלו לדעת בוודאות שהאבחון של מצבכם הרפואי הוא ללא רבב ובהתאם הטיפול שתקבלו (אם אכן יש בו צורך).

יש לכם שאלות נוספות לגבי בדיקת MRI?
שאלות ותשובות – MRI
בדיקת אמ אר איי – MRI

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: