פענוח MRI ערמונית – המדריך השלם

תוכן עניינים

CT23

סרטן הערמונית הוא סוג הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים, כשאחרי גיל 70 השכיחות של הופעת גידולים בבלוטה זו מוערכת בכ-50%. בהתאם MRI ערמונית היא בדיקה נפוצה מאוד שחשוב לפענח באופן מקצועי וללא דופי. בעמוד זה תמצאו מידע אודות הבדיקה והפענוח שלה, כך שאפשר יהיה להפיק ממנה מקסימום תועלת בדמות מידע יקר ערך.

החשיבות הרבה של פענוח MRI ערמונית

בדיקת MRI ערמונית מתבצעת במספר מצבים, שהמכנה המשותף להם הוא סיטואציה רפואית מורכבת. מצב אחד הוא כשהרופא המטפל חושד כי ישנו גידול בבלוטה שממוקמת בקצה של שלפוחית השתן. חשד זה מתעורר כשיש סימפטומים כמו מתן שתן בתדירות גבוהה, זרם שתן חלש ולא יציב, דם בשתן וכאב בעת הטלת שתן, כשבדיקת דם מגלה רמה גבוהה של PSA (חלבון בשם Prostate Specific Antigen אשר מופרש ע”י הבלוטה) וכשבדיקה ידנית של רופא מגלה ערמונית מוגדלת.

מצב נוסף שבו נדרש MRI אצל מי שכבר אובחן כחולה בסרטן הערמונית, לשם קביעת השלב שבו נמצאת המחלה ותכנון הטיפול. כמו כן תתבצע בדיקת דימות מתקדמת זו אצל מי שהחלימו מסרטן הערמונית לצורך מעקב ו-וידוא שהמחלה לא חזרה.

כאמור בכל מקרה מדובר בסיטואציה מורכבת שמחייבת קבלת החלטות משמעותיות, ולכן פענוח MRI ערמונית חייב להתבצע ללא דופי.

איזה נזק עלול להיגרם עקב פענוח שגוי של MRI ערמונית?

יש שני סוגים של טעויות שעלולות להתרחש במסגרת פענוח MRI ערמונית: טעות אחת היא אבחון אדם בריא כחולה או אדם בעל סרטן ערמונית בשלב ראשוני מאוד כבעל סרטן בשלב מתקדם. הטעות השנייה היא פספוס של גידול קיים. אי זיהוי גידול סרטני בזמן, בכל איבר ובפרט בבלוטת הערמונית, גורם לכך שהאדם לא יקבל את הטיפול המתאים. כתוצאה מכך ישנה סכנה ממשית שהגידול יגדל עוד ואף יתפשט לאיברים נוספים – כך שכשהוא יתגלה לבסוף (עקב הופעת סימפטומים), יהיה הרבה יותר קשה לטפל בו.

גם לטעות מהסוג הראשון עלול להיות תג מחיר גבוה: למשל מעבר ניתוח לא הכרחי או טיפולים קשים אחרים שלא לצורך, מתח נפשי עקב חשש מפני הסרטן ופגיעה של ממש בשגרת החיים.

איך אפשר להבטיח פענוח מושלם של MRI ערמונית?

בחלק מהמקרים, בנוסף לשהות בתוך מכשיר ה-MRI יש צורך גם להחדיר בלון גומי שבתוכו סליל אנדורקטלי אל פי הטבעת של הנבדק. מי שמבצע את הפעולה הזו הוא כמובן רופא מיומן, והבדיקה כוללת אלחוש מקומי, אבל גם כך מדובר בחוויה לא נעימה – עוד סיבה טובה לכך שנדרש פענוח איכותי ו-ודאי של הממצאים.

פענוח MRI ערמונית מתבצע בבית החולים או במכון שבו התבצעה גם הבדיקה. הרדיולוגים – כלומר הרופאים שההתמחות שלהם היא פענוח בדיקות דימות – מודעים כמובן לרגישות הרבה ולחשיבות של תוצאות מדויקות לחלוטין לצורך המשך טיפול. יחד עם זאת עקב העומס הרב בכל המקומות הנ”ל למרבה הצער ייתכנו גם טעויות.

על-מנת להבטיח פענוח בטוח של MRI בלוטת הערמונית ניתן לפנות לרדיולוג מומחה שיבצע את המשימה באופן פרטי. בדרך זו מוקדשת מקסימום תשומת לב לכל פרט ופרט משום שאותו רדיולוג פרטי כמובן לא מוגבל בזמן ובוחן כל ניואנס בקפידה ולעומק. יתרון נוסף של פענוח פרטי של MRI ערמונית הוא שהתשובות מתקבלות תוך 24 שעות (במקום המתנה של שבועיים) כך שנחסכים מהנבדק ימים ארוכים של אי ודאות ומתח נפשי.

אולי יעניין אותך גם:

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: