מה הסכנה בפענוח CT שגוי ואיך למנוע נזקים?

תוכן עניינים

חוות דעת שניה על בדיקת MRI פרטית

על-פי הערכות של גורמים שונים מתוך מערכת הבריאות, לפחות אחת מכל 10 בדיקות CT מפוענחת באופן שגוי. למעשה ישנם גם הטוענים שאחוז הטעויות גבוה יותר – עד 30%! במציאות שכזו, כשהסיכון לאבחון שלא באמת תואם את מצבו הרפואי של הנבדק כל כך גבוה, חשוב למצוא לכך פתרונות. בעמוד זה תוכלו לקרוא למה כל כך חשוב למזער את הסיכון לפענוח שגוי, איך עושים זאת ובאילו מקרים מומלץ במיוחד למנוע את הנזקים כתוצאה מטעות בפענוח.

איזה נזק גורמת טעות בפענוח תוצאות CT?

בכל בית חולים או מכון שמבצע בדיקות CT ישנם גם רדיולוגים – רופאים שעברו התמחות ייחודית וארוכה (5 שנים) שמכשירה אותם לפענח תוצאות בדיקות דימות שונות (CT, MRI, אולטרסאונד ועוד). באופן טבעי הרדיולוגים הנ”ל הם אנשי מקצוע מוסמכים וגם אחראים, אבל עקב העומס הרב שמוטל עליהם – על-פי הערכות שונות בארץ חסרים למעלה מ-200 רדיולוגים – התוצאה היא סיכון משמעותי לטעות.

פענוח CT שאינו מדויק לחלוטין עלול לגרום לשני סוגים של נזקים: האחד הוא פספוס של ממצאים שמעידים על מחלה או פגיעה כלשהי באיבר חיוני כמו המוח, עמוד השדרה, הלבלב, הכבד, הכליות ועוד. במקרים אלה האדם לא יקבל את הטיפול שהוא זקוק לו וימשיך לסבול. במצבים מסוימים התוצאה עלולה להיות החמרה של המצב – כך למשל אם ישנו גידול סרטני שלא מאובחן בזמן הוא עלול להתפשט ולכשיתגלה, הדבר עלול להיות מאוחר מדי ובכל מקרה סיכויי ההצלחה בהתמודדות עם המחלה הקשה הופכים נמוכים יותר.

הסוג השני של הנזקים הוא אבחון מחלה שכלל לא קיימת. כשאדם בריא מקבל טיפולים לא הכרחיים, התוצאה עלולה להיות גם נזק פיזי עקב תופעות הלוואי של הטיפולים המורכבים וגם נזק רגשי עקב ההתמודדות הלא פשוטה למרות שכאמור האדם בכלל לא חולה.

איך להבטיח פענוח CT מדויק לחלוטין?

במקרים רגישים ובכל מצב שבו ישנו חשש שמא בוצע פענוח CT לקוי, ההמלצה היא לפנות לשירות פענוח פרטי. פענוח CT פרטי מבוצע על-ידי נוירורדיולוגים בכירים ועתירי ניסיון. הפענוח מבוסס על בקיאות מרבית לגבי הפיזיולוגיה והאנטומיה של האזור שעומד במוקד הבדיקה, ניסיון כאמור רחב היקף בהתבוננות בממצאי CT והפקת התובנות הנכונות וכן יכולת להקדיש מקסימום תשומת לב לכל פרט מידע שהניב מכשיר הטומוגרפיה הממוחשבת.

התוצאה: סיכון מזערי ולמעשה אפסי לטעויות מהסוגים שפורטו בפסקה הקודמת. פענוח CT פרטי כולל גם ייעוץ והסברים מפורטים לנבדק או לנבדקת לגבי משמעות הממצאים. קבלת חוות הדעת הנוספת מושלמת תוך 24 שעות בלבד, כך שלא מתבזבז זמן יקר בדרך לטיפול המיטבי.

באילו מקרים כדאי לקבל חוות דעת שנייה?

בכל מצב שבו האבחון משמעותי במיוחד ולפיו ייקבע האם נדרשת תוכנית טיפולים מורכבת ורוויה בתופעות לוואי, כדאי לקבל חוות דעת נוספת כך שתוכלו לדעת בוודאות מהו מצבכם הרפואי. גם בכל מקרה שבו ישנם ספקות לגבי אותו פענוח CT שבוצע במכון או בבית החולים, כדאי למען השקט הנפשי שלכם לבקש חוות דעת שנייה. בפרט כך הדבר כשה-CT התמקד באיברים מורכבים מטבעם שבהם הסיכוי לטעות גבוה יותר – המוח, הכבד, עמוד השדרה, הריאות ועוד.

אולי יעניין אותך גם:

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: