איך מרגישים אחרי בדיקת CT?

תוכן עניינים

CT22

בדיקת CT היא אמצעי דימות נפוץ מאוד: מצד אחד מדובר בסריקה מדויקת להפליא שמספקת ממצאים מפורטים במיוחד אודות כמעט כל איבר פנימי שיש לברר את מצבו, ומצד שני זוהי בדיקה שעלותה יחסית נמוכה – כך שבשורה ארוכה של מקרים רפואיים זוהי ההתוויה המקובלת. ככלל מדובר בהליך שלא כרוך בכאב ואשר מאפשר חזרה לשגרה באופן כמעט מידי, אבל גם כך כדאי לדעת מה מרגישים אחרי בדיקת CT, וזאת מפני שעצם הידיעה מנטרלת את אי הוודאות שקיימת תמיד לפני פרוצדורה שלא עברנו קודם לכן, ומסייעת להגיע למכון ה-CT בראש שקט וללא חששות.

הנחיות להתנהגות אחרי סיום הבדיקה

בדיקת סי.טי. נמשכת עד חצי שעה, ובמקרים רבים דקות בודדות בלבד. לאחר שיוצאים מהחדר שבו נמצא מכשיר הטומוגרפיה הממוחשבת (השם CT הוא ראשי תיבות של הביטוי Computed Tomography), ברוב רובם של המקרים אין כל קושי והאדם לא מרגיש שום דבר חריג, ולמעשה יכול לחזור לשגרת יומו ללא כל הפרעה.

CT עם חומר ניגוד

חלק מבדיקות ה-CT מתבצעות עם חומר ניגוד – חומר מיוחד שתפקידו הוא להבטיח ממצאים ברורים במיוחד, כך שהפענוח של התוצאות יהיה קל יותר (בכל מקרה מומלץ בחום להקפיד על פענוח איכותי של רדיולוגים מנוסים, ובמקרים רפואיים מורכבים כדאי לשקול פנייה לקבלת חוות דעת שנייה מטעם נוירורדיולוגים בכירים).

במקרה שנעשה שימוש בחומר ניגוד, שניתן בהזרקה, בשתייה או באמצעות חוקן (בהתאם לסוג הספציפי של בדיקת הסי.טי ולמאפייני המטופל או המטופלת), ייתכנו שינויים בהרגשה בתום הבדיקה. בפרט כך הדבר אם החומר ניתן באמצעות שתייה או חוקן, כשבמקרים אלה הוא עלול להוביל לשלשול. חוקן עשוי לגרום גם לתחושת מלאות, שתתפוגג בהדרגה. אם חומר הניגוד ניתן בהזרקה, ייתכן שתידרש המתנה של כחצי שעה לאחר הבדיקה כדי לוודא שאין תופעות לוואי לא רצויות.

בכל מקרה חשוב מאוד לשתות כמות גדולה מהרגיל של מים אחרי בדיקת CT עם חומר ניגוד, וזאת כדי לשטוף אותו מהגוף. כמו כן יש לשים לב לכל תגובה חריגה, שכן ישנם מקרים (נדירים למדי) שבהם הגוף מפתח תגובה אלרגית לחומר הניגוד. בדרך כלל מדובר על גירוד קל או פריחה לא מזיקה, אבל כאמור חשוב להיות מודעים לכך ולעדכן את צוות המכון לגבי כל פרט יוצא דופן.

CT עם טשטוש או הרדמה

באופן עקרוני אין צורך לעבור בדיקות CT תחת טשטוש או הרדמה, אבל חלק מהנבדקים מעדיפים לנצל אופציה זו, לרוב עקב חשש ברמה כזו או אחרת משהות בחללים סגורים (גם אם כאמור מדובר על פרק זמן קצר למדי של דקות בודדות ולא יותר מחצי שעה). כמו כן כדאי לציין כי על-מנת שמכשיר הסי.טי. יוכל להפיק את הממצאים המדויקים ביותר על הנבדק או הנבדקת לשכב ללא תזוזה (תנועה, ואפילו הקלה ביותר, עלולה להוביל לצילום מטושטש ולפגוע בפענוח ובאבחון) – וכשישנו חשש שהנבדקים לא יוכלו לשתף פעולה באופן מלא עם הנחיה חשובה זו, ניתנת זריקת טשטוש או אפילו מוחלט שה-CT יתבצע בהרדמה.

לאחר בדיקת CT עם טשטוש או הרדמה נדרשת המתנה – בדרך כלל לפרק זמן של כשעה – עד להתאוששות וחזרה לערנות מלאה. יחד עם זאת יש להימנע מנהיגה אחרי CT בהרדמה או בטשטוש, וחשוב כמובן לקחת זאת בחשבון ולהיערך בהתאם (בכל מקרה אחר ניתן לנהוג ללא קושי אחרי בדיקת סי.טי.)

תופעות לוואי אפשריות בעקבות בדיקת CT

בדיקת ה-CT עצמה לא אמורה לגרום לתופעות לוואי, שכאמור כן עלולות להופיע בעקבות שימוש בחומר ניגוד בדרך כזו או אחרת ובעקבות טשטוש או הרדמה. בכל מקרה של תגובה חריגה – פריחה, גירוד, טעם מתכתי בפה, חום, קושי בנשימה, חולשה וכו' – יש לעדכן מידית את צוות המכון ולפעול על-פי הנחיותיו.

חשוב להדגיש כי רק במקרים נדירים ישנה תחושה לא טובה, וכי בסך הכל בדיקות סי.טי. נחשבות בטוחות לחלוטין מבחינה זו.

מתח נפשי אחרי CT

ה-CT הוא אמצעי דימות שנעשה בו שימוש במצבים רפואיים מורכבים, ועל כן באופן טבעי כרוך בבדיקה גם מתח נפשי. עקב העומס המוטל על הרפואה הציבורית בישראל ייתכן זמן המתנה ממושך יחסית לקבלת התוצאות שמאפשרות אבחון מדויק והבנה מלאה של המצב הרפואי, ולפעמים מדובר גם בשבוע שלם ואף יותר. ניתן לפנות לפענוח CT פרטי שמספק ממצאים מלאים, וכמובן מדויקים לחלוטין, תוך 24 שעות ובכך מונע אי ודאות מתמשכת וחוסך את המתח הנפשי שהיא מייצרת.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
חוות דעת שנייה לבדיקת CT
בדיקת CT חזה וריאות

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: