CT – יתרונות המכשיר וחסרונותיו

תוכן עניינים

CT4

מכשיר ה-CT הוא אמצעי דימות מדויק מאוד ומשוכלל להפליא ומצד שני הפעלתו יחסית זולה כך שהוא זמין מאוד. בהתאם, בדיקות הטומוגרפיה הממוחשבת (Computed Tomography, ובראשי תיבות CT) הן אופציה נפוצה מאוד עבור שורה ארוכה של מצבים רפואיים, ובפרט כאלה מורכבים ורגישים. כמו כל הליך רפואי, גם לבדיקת CT חסרונות ויתרונות, וכדאי להיות מודעים גם לאלה וגם לאלה כדי להבין מתי כדאי להשתמש במכשיר זה ומתי עדיפה בדיקה אחרת (אולטרסאונד, MRI ועוד).

חסרונות מכשיר ה-CT

למכשיר ה-CT חיסרון אחד בולט: הוא פולט קרינה.

למעשה, בדיקת CT היא אוסף צילומי רנטגן מזוויות שונות רבות, ומאחר שצילום רנטגן מבוסס על קרני הרנטגן, הרי שגם מכשיר הסי.טי. חושף את הנבדקים לרמה מסוימת של קרינה מייננת – וקרינה זו, חשוב לדעת, עלולה להיות מסוכנת. רמות הקרינה משתנות בהתאם לסוג הבדיקה: ב-CT ראש, למשל, נחשפים הנבדקים לכמות קרינה ששווה לזו שנפלטת ב-100 צילומי רנטגן, ועוד השוואה שמספקת אינדיקציה לגבי מרכיב זה של סי.טי שבהחלט יש לקחת בחשבון היא שבמסגרת CT בטן עלולים הנבדקים לספוג כמות קרינה זהה לזו שהם סופגים במשך 5 שנים בחייהם.

יחד עם זאת, רופאים ומומחים רבים מרגיעים את מי שנשלח לעבור בדיקת CT. הם מסתמכים על מחקרים עדכניים שגילו כי בדיקת CT בודדת מעלה את הסיכון של הנבדק/ת לחלות בסרטן בכ-0.05-0.1% בלבד – שיעור מזערי ובעצם חסר משמעות. בהתאם עבור אוכלוסיות רגישות מטבען כמו ילדים, נשים בהריון (בגלל פגיעות העובר) וחולים במחלות שמחייבות בדיקות דימות רבות יחסית, ההמלצה היא לעבור MRI, ואילו עבור שאר האוכלוסייה בדיקות CT עשויות לספק תועלת רבה מאוד.

יתרונות בדיקת CT

אל מול החיסרון המסוים הנ"ל, חשיפה לקרינה מייננת, ניצבים מספר יתרונות משמעותיים: רמת הדיוק הגבוהה, מהירות הבדיקה, מידת הזמינות של מכשירי ה-CT, העלות הכלכלית של בדיקה זו ובפרט היתרונות היחסיים שלה על פני MRI ואמצעי דימות אחרים במצבים רפואיים ספציפיים.

דיוק

מכשירי CT מספקים תמונה מדויקת להפליא של פנים הגוף. בין אם מדובר בנעשה בתוך הראש שלנו, בין אם במוקד הבדיקה אחד מהאיברים הפנימיים של הבטן, בין אם זהו עמוד השדרה, בין אם מתבצע CT כלי דם או כל סוג אחר של סי.טי, רמת הדיוק גבוהה מאוד – מבחינה זו ה-CT וה-MRI נחשבות לאיכותיות ביותר הקיימות כיום.

בנוסף, ה-CT פחות רגיש לתנועה ביחס ל-MRI, כך שהממצאים המתקבלים מהמכשיר יהיו מדויקים וברורים כמעט בכל מצב.

מהירות

בדיקת CT נמשכת זמן קצר מאוד – לעתים פחות מדקה ולעתים דקות בודדות. לשם השוואה, MRI מחייבת שהות בתוך המכשיר למשך חצי שעה עד שעה. זהו יתרון משמעותי בפרט עבור לאלו המתקשים לשכב ללא תזוזה במשך זמן רב, ולמעשה אין כמעט מי שלא יעדיף לעבור בדיקה שנמשכת 3 דקות על פני בדיקה שנמשכת 45 דקות.

זמינות

התורים לבדיקות MRI בארץ ארוכים מאוד, וזאת לנוכח מיעוט המכשירים מסוג זה ביחס לגודל האוכלוסייה. במצבים רפואיים רגישים, שבהם עיכוב משמעותי בהתחלת הטיפול עלול לגרום לנזק, זהו יתרון רב חשיבות.

מחיר

בעולם אידיאלי לשיקולים כלכליים לא היה שום משקל בתחום הרפואה, אולם אי אפשר להתעלם מכך שתקציב הבריאות אינו אינסופי, ובהתאם נדרשת התייחסות גם לעלות של כל בדיקת דימות. עלות בדיקת MRI היא פי 6 ביחס לעלות בדיקת CT, ועל כן במצבים שבהם אין הכרח מסיבה זו או אחרת לבצע דווקא MRI, תועדף הבדיקה הזולה, שכאמור ממילא הינה מדויקת מאוד.

באילו מקרים CT מוביל לאבחון מדויק יותר?

בנוסף לכל הנ"ל, ישנם מקרים ספציפיים שבהם ה-CT היא הדימות המומלץ ביותר. כך למשל כשישנו חשד להימצאות של אבנים במערכת השתן (בעיה נפוצה למדי), ישנה בדיקת CT ייעודית לכך שמבטיחה ממצאים מפורטים ומדויקים. גם כשמטרת הבדיקה היא שלילת דימום לאחר חבלה בראש מכשיר ה-CT הוא האופציה המתאימה ביותר וזאת בזכות היכולת שלו להדגים דם טרי, וישנם עוד מצבים רבים אחרים שאותם מיטיב להדגים מכשיר זה – שמפתחיו, אלן קורמק וגודפרי האונספילד, זכו בפרס נובל.

על-מנת להבטיח את מיצוי היתרונות חשוב לוודא שהפענוח של הממצאים שמספק המכשיר מבוצע ללא רבב. במקרים רגישים מומלץ לפנות לחוות דעת שנייה של נוירורדיולוג מנוסה במיוחד.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
בדיקת CT
פענוח לבדיקת CT

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: