מה רואים בבדיקת CT בטן (סיטי בטן)? פיענוח הבדיקה

תוכן עניינים

CT בטן

CT בטן היא בדיקת הדימות המומלצת במקרים שבהם ישנו חשד למחלה משמעותית או לפגיעה חמורה באיברים שבחלל הבטן, כלומר הלבלב, הכבד, המעיים, הכליות, הלבלב ושלפוחית השתן. למכשיר ה-CT יכולת להדגים איברים פנימיים ברמת דיוק ופירוט גבוהה בהרבה ממכשירים מתקדמים אחרים כולל אולטרסאונד ורנטגן, ועל כן נעזרים בו במצבים רפואיים מורכבים ורגישים. בכדי שהאבחון יהיה מדויק ומלא, נדרש גם פענוח איכותי במיוחד, כזה שמבוצע ע"י איש מקצוע מיומן ובפרט כזה שצבר ניסיון נרחב לגבי פענוח ct בטן.

המקרים שבהם מומלצת בדיקת CT בטן

כאמור, בדיקת CT בטן מבוצעת כשישנו חשש לקיומה של בעייה חמורה באחד האיברים שנמצאים בחלל הבטן. בפרט נעשה שימוש באמצעי דימות מתקדם זה במקרים הבאים:

אבנים בכליות

מצב רפואי שבא לידי ביטוי בכאב עז ולעתים גם באי-ספיקת כליות. הגורמים העיקריים להיווצרות האבנים בכליות הם עודף פעילות של בלוטת יותרת התריס, כמות גדולה מדי של ויטמין D, נטילת תוספי סידן ומחלות שונות (ובפרט גאוט ומחלות של המעי הדק). אבחון מדויק של גודל האבנים ומיקומן הינו תנאי הכרחי לטיפול אפקטיבי שיצליח לרסק אותן ולאיין את הכאב.

אבנים בכיס המרה

אבנים בכיס המרה עלולות להוביל לדלקת באיבר זה או בלבלב, לכאב כרוני בבטן (בחלק הימני, בצד העליון) ולעוויתות בכיס המרה (קוליק). בדרך כלל די באולטרסאונד כדי לספק אבחון מדויק, אולם אם ממצאי מכשיר זה אינם חד-משמעיים תתבצע בדיקת CT, שכן הטיפול המקובל במקרים אלה הוא ניתוח. באופן טבעי כדאי לוודא מעל לכל צל של ספק שאכן יש צורך בכריתת כיס המרה, ועל כן חשוב במיוחד להקפיד על פענוח בדיקת דימות זו ע"י מומחים מנוסים במיוחד.

דלקת התוספתן

התוסתפן הוא שלוחה שיוצאת מהמעי הגס. דלקת באיבר זה גורמת לכאבי בטן פתאומיים וחזקים במיוחד, ואם אינה מטופלת מידית, ע"י כריתת התוספתן, המצב עלול להתדרדר עד לכדי מוות – ועל כן החשיבות הרבה הן של בדיקת ה-CT והן של הפענוח המוקפד.

דלקת בלבלב

ישנם שני סוגים של דלקת בלבלב: כרונית וחריפה. בשני המקרים נשלחים לעתים החולים לעבור סריקת CT, וזאת על-מנת לזהות את מקור הדלקת וכן לספק מידע מפורט אודות מצבו של הלבלב.

חסימת מעיים

מצב מסוכן מאוד שבו תכולת המעיים לא יכולה לעבור לכל אורך איבר זה, ועל כן אין למעשה יכולת להפריש צואה – דבר שעלול להסתיים במוות. החסימה יכולה להיות הן במעי הדק והן במעי הגס, והסימפטומים הראשוניים הם בחילות, הקאות, עוויתות בבטן, כאב, התרחבות בטנית וכמובן הפסקת יציאתה של צואה. פענוח בדיקת CT במקרים אלה מאפשר לוודא קיומה של חסימה וכן לזהות את מיקומה המדויק לצורך תכנון הניתוח שישחרר אותה.

חבלה באזור הבטן

במקרים שבהם ישנה חבלה כללית באזור הבטן – למשל בעקבות תאונה, פציעה מירי וכו' – תתבצע בדיקת CT במטרה לבחון אילו מהאיברים הפנימיים ניזוקו, מהו היקף הנזק ומהי חומרת כל פגיעה. במקרים אלה באה לידי ביטוי אחת האיכויות החשובות של בדיקת ה-CT, המהירות שבה מתקבלת הפענוח (כשכמובן יש לוודא שהמהירות לא באה על חשבון על הדיוק).

גידול סרטני

בדיקת CT בטן נדרשת גם כשישנו חשד לקיומו של גידול סרטני באחד האיברים של הבטן – הכבד, הלבלב, הכליות, המעי או שלפוחית השתן. גם מעקב אחרי גידולים סרטניים כדי לבחון הצלחת טיפולים נשען על בדיקות CT וכמובן על פענוח איכותי.

איך להבטיח ממצאים ברורים במיוחד בפענוח בדיקת CT בטן?

בחלק מהמקרים מתבצעת בדיקת ה-CT עם חומר ניגוד – שניתן לנבדקים בשתייה או בהזרקה. חומר ניגוד זה הופך את ממצאי המכשיר לברורים יותר ועל כן נוחים יותר לפענוח, שכמובן חייב להיות מוקפד גם במצבים אלה. עוד כדאי לדעת בהקשר זה שאנשים אשר סובלים ממחלות לב, סוכרת, מחלות כליה, אסתמה או בעיה כלשהי בבלוטת התריס נדרשים לספר על כך לצוות מכון הסי.טי, שכן חומר הניגוד עלול להיות מסוכן עבורם, ועל כן ייתכן שיהיה צורך לוותר על השימוש בו.

מתי כדאי לבקש חוות דעת נוספת על פענוח בדיקת CT בטן?

במצבים רפואיים רגישים במיוחד כל טעות, ולו המזערית ביותר בפענוח, עלולה להוביל לטיפול רפואי מורכב שלא לצורך, או לכך שאדם חולה לא יקבל את הטיפול ההכרחי. בהתאם, כשישנו ספק כלשהו, כדי לבקש עוד פענוח בדיקת CT, כלומר חוות דעת נוספת, וזאת על-מנת למנוע ספק ולהבטיח אבחון מדויק לחלוטין.

פענוח לתוצאות CT וחוות דעת שנייה
בדיקת CT בטן

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: