תוצאות MRI מוח

תוכן עניינים

תוצאות MRI מוח

בדיקת MRI נחשבת לאמצעי הדימות מתקדם במיוחד שמספק ממצאים מפורטים מאוד ומדויקים להפליא. בהתאם אין פלא שנעשה בה שימוש נרחב בכל מצב שיש בו חשד לפגיעה באחד האזורים במוח וכשנדרש אבחון ללא רבב. בין השאר מאפשר מכשיר MRI אבחון טרשת נפוצה, זיהוי נזקים שנגרמו עקב אירוע מוחי, איתור זיהומים במוח, אבחון פגיעות בכלי הדם במוח (מפרצת, חסימה או דלף), זיהוי מקור שינויים בהתנהגות או הפרעות בתפקוד החושים, ועוד.

עוד חשוב לדעת כי פענוח תוצאות MRI מוח הוא חוליה משמעותית במיוחד בדרך לאבחון מושלם. במקרים רגישים ומורכבים במיוחד מומלץ לבקש חוות דעת שניה, כדי לצמצם לאפס את הסיכון להתרחשות טעות כלשהי.

כיצד מתבצעת בדיקת MRI מוח?

בדיקת MRI מבוססת על שדה מגנטי רב עוצמה – המכשיר שאליו מוכנסים הנבדקים – ועל גלי רדיו. על סמך תגובת הרקמות השונות בגוף לגלי הרדיו, בתוך אותו שדה מגנטי, ניתן לקבל תמונה מפורטת של פנים הגוף ובמקרה של MRI מוח – של המוח.

ניתן להפעיל את המכשיר כך שהסריקה תספק מעין "פרוסות" של אזור ספציפי במוח. בדרך זו הרופאים שמפענחים את ממצאי ה-MRI והרופאים המטפלים יכולים לראות באופן חד וברור יותר את הנעשה במוח. דרך נוספת להקנות לבדיקה רמת דיוק ובהירות מקסימלית היא באמצעות חומר ניגוד ייחודי שנקרא גדוליניום.

MRI מוח אורך בין 30 ל-45 דקות ואינו כרוך בכאב (אם כי תיתכן אי נוחות מסוימת, שכן יש לשכב ללא תזוזה כשנמצאים בתוך המכשיר). נבדקים שחוששים מהשהות בחלל הצר יחסית והסגור יכולים לבקש אמצעי טשטוש ואף לעבור את הבדיקה תחת הרדמה, וגם כשמדובר על ילדים קטנים, שמטבעם יתקשו מאוד לא לזוז לאורך כל הבדיקה, תתבצע הסריקה תחת הרדמה. במקרים שבהם לא היה צורך באמצעי טשטוש, ניתן לחזור לשגרה מיד לאחר הבדיקה.

איך להבין ממצאי MRI מוח

המוח הוא איבר מורכב מאין כמותו, כך שבאופן טבעי לאדם הרגיל אין יכולת להבין באופן מלא את ממצאי בדיקת ה-MRI ללא עזרת הרופא המטפל בו. יחד עם זאת כדאי להכיר את המבנה של המוח שלנו. החלוקה הבסיסית של המוח היא לשני חצאים (המיספרות), הימני והשמאלי, שבכל אחד מהם ארבע אונות:

  1. האונה הפרונטלית – נמצאת בחלק הקדמי של כל המיספרה, תופסת כשליש משטח המוח ואחראית על מגוון רחב מאוד של תפקודים: תכנון התנועה, מוטיבציה, זיכרון, קשב, הפקת שפה, הרפתקנות (וגם פחד והימנעות), אינטראקציות חברתיות ועוד ועוד.
  2. האונה הקודקודית – אחראית על קליטת מידע חושי והעברתו הלאה. קשורה לתפיסה המרחבית וכן לעיבוד שפה.
  3. האונה העורפית – נמצאת בחלק האחורי של הגולגולת. תפקידה העיקרי הוא לעבד את כל המידע שמגיע ממערכת הראייה.
  4. האונה הרקתית – אונה שכוללת שני מבנים חשובים, אמיגדלה והיפוקמפוס, שניהם חלקים של המערכת הלימבית שמקושרת ללמידה, זיכרון, רגשות ועוד.

חלוקה נוספת של המוח היא למוח גדול, גזע המוח ומוח קטן. המוח הגדול כולל את שתי ההמיספרות עם ארבע האונות הנ"ל. גזע המוח ממוקם בתחתית הגולגולת, מכיל סיבי עצב של המערכת המוטורית ושל מערכת החישה ובין השאר מקושרים אליו שרירי הנשימה, מערכת ויסות טמפרטורת הגוף ומנגנוני עוררות שונים. המוח הקטן כולל גם הוא תאי עצב רבים – כ-50% מכלל תאי העצב במוח – ובעיקר הוא אחראי על המערכת המוטורית.

שני מונחים חשובים נוספים שכדאי להכיר בהקשר של תוצאות MRI מוח הם "החומר הלבן" ו"החומר האפור". המונח הראשון מתאר את התאים בעלי הגוון הבהיר (בגלל המיאלין שעוטף אותם). החומר הלבן מקשר בין האזורים השונים של החומר האפור במוח, ובין תכונותיו – העברת מידע במהירות רבה. ישנו קשר בין פגיעה בחומר הלבן לבין מחלות כגון טרשת נפוצה ואלצהיימר. החומר האפור הוא החלק הדומיננטי של קליפת המוח (שמהווה חלק מהמוח הגדול, ובין השאר מכילה את האונה העורפית והאונה הרקתית). תפקידיו הם העברת מידע ועיבודו.

פענוח וחוות דעת שניה

ממצאי בדיקת MRI מוח הם למעשה תמונות של "פרוסות" שונות במוח בגוונים בהירים וכהים. פענוח תוצאות MRI מוח מבוסס על השוואה בין התמונות שהתקבלו לבין המצב התקין המצופה באזור הנבדק. לשם כך נדרש כמובן ידע מקיף ומעמיק אודות מבנה המוח, דפוסי אבנומרליות של מבנים אנטומיים שונים בו, כלי הדם שיש במוח ועוד. במקרים רגישים ומורכבים מומלץ כאמור לפנות לקבלת חוות דעת שניה – מידי נוירורדיולוג מנוסה במיוחד. בדרך זו נמנעות טעויות שעלולות להיות הרות גורל.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
בדיקת MRI ראש ומוח
פענוח לבדיקת MRI מוח

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: