אמ אר איי מוח

תוכן עניינים

חבלת ראש CT

המוח הוא האיבר המורכב ביותר בגוף שלנו, המרתק ביותר וכמובן גם החשוב ביותר. כל תקלה, כולל הקלה ביותר, עלולה לפגוע בתפקודים חיוניים, וישנם גם מצבים מסכני חיים. אחד הכלים המשמעותיים באבחון המוח הוא אמ אר איי (MRI) – מכשיר דימות משוכלל להפליא שמספק תמונה מפורטת של כל אזור רלוונטי, כולל המבנים האנטומיים הזעירים ביותר שיש במוח שלנו. בעמוד זה תמצאו פירוט של יתרונות האמ אר איי, המצבים שבהם נדרשת הבדיקה והדגשים החשובים לגביה.

יתרונות MRI מוח

מכשיר האמ אר איי פותח בשנות ה-70 של המאה הקודמת וחולל מהפכה של ממש בתחום הדימות הרפואי. לבדיקת אמ אר איי מוח ישנם 3 יתרונות מהותיים שהופכים אותה לאופציה המומלצת גם אם העלות שלה גבוהה למדי (המימון, במרבית המקרים, הוא של קופת החולים או של ביטוח כלשהו).

רמת דיוק גבוהה במיוחד – מכשירי האמ אר איי (השם הוא ראשי תיבות של דימות בתהודה מגנטית, באנגלית כמובן – Magnetic Resonance Imaging) הם מדויקים מאוד באופן כללי. בפרט הם מצטיינים בהצגת מערכת העצבים על מרכיביה השונים, כך שלטובת דימות המוח מתבקש לבחור באופציה זו (ולא ב-CT שגם היא בדיקה מתקדמת מאוד).
ללא קרינה – כל בדיקות ה-MRI מתבצעות ללא קרינה, שעלולה להיות מזיקה. כשהאיבר שנמצא במוקד הוא המוח, להיעדר הקרינה יש כמובן חשיבות רבה במיוחד. היתרון מתעצם עוד יותר כשנדרש אבחון של עובר או אישה הרה.
ללא כאב – אמ אר איי ראש היא בדיקה לא פולשנית שלא גורמת לכאב. תיתכן אי נוחות מסוימת, וכדאי לקחת בחשבון את העובדה שתצטרכו לשכב ללא תזוזה במשך כ-25 עד 50 דקות בתוך חלל צר יחסית. יחד עם זאת ישנם פתרונות למי שחוששים מהסיטואציה.

באילו מצבים מתבצעת בדיקת אמ אר איי מוח?

אמ אר איי היא הבדיקה המומלצת לצורך אבחון ומעקב מחלות שפוגעות במוח – למשל טרשת נפוצה, וכן כשישנו חשש לזיהום או גידול בראש. הפרעות הורמונליות שהמקור שלהן עלול להיות פגיעה בבלוטת יותרת המוח (ההיפופיזה) ניתן גם כן לאבחן בעזרת אמ אר איי מוח, וכך גם מומים מולדים.

מצב אחר שבו כדאי לבצע את הבדיקה המדויקת הוא כשיש שינויים בלתי מוסברים בהתנהגות, בתחושות או בתפקודי הראייה או השמיעה. כמו כן ישנה בדיקת MRI ייעודית לכלי הדם במוח – כלי חשוב לזיהוי חסימות, דליפות והתרחבות מסוכנת שעלולה להוביל למוות.

על מה חשוב להקפיד כשעוברים את הבדיקה?

הבדיקה עצמה היא הליך טכני שמנוהל על-ידי טכנאי, מן הסתם מיומן בהפעלת המכשיר וגם מי שנמצא בקשר רציף עם הנבדקים, מנחה אותם כיצד לנהוג ומרגיע אותם במידת הצורך. על-מנת להפיק מקסימום תועלת מהממצאים של מכשיר ה-MRI, חובה שהפענוח יתבצע ללא דופי.

בהקשר זה חשוב להכיר נתון מצער: על-פי מחקרים שונים וגם הערכות מומחים בתחום, שיעור הטעויות בפענוח תוצאות בדיקות דימות מתקדמות עומד על 10% ואולי אפילו 20%. הסיבה לכך היא העומס הרב שמוטל על הרדיולוגים במערכת הרפואה הציבורית, וגם המורכבות של המוח תורמת לכך. פענוח תוצאות אמ אר איי מוח באופן פרטי, אצל נוירורדיולוג בכיר ומומחה בתחום זה, ובהתאם גם בעל ניסיון רחב היקף, מבטיח אפס טעויות – ואבחון מדויק לחלוטין בדרך לטיפול הנכון.

אולי יעניין אתכם גם:

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: