פענוח בדיקת CT ראש

תוכן עניינים

פענוח בדיקת CT ראש

הראש הוא האיבר החשוב ביותר בגוף האדם שהרי בתוכו נמצא המוח שלנו, איבר שכל בעיה בו עלולה לפגוע במידה משמעותית ביכולות שלנו ובאיכות החיים. כשישנו חשש כי אזור כזה או אחר במוח נפגע מסיבה כלשהי, חשוב מאוד להגיע בהקדם ואפילו בדחיפות לבדיקת דימות שתספק את כל המידע הנחוץ לשם אבחון וטיפול – והבדיקה המהירה ביותר והמדויקת ביותר הקיימת כיום עבור מקרים אלה היא CT. מרכיב משמעותי נוסף בדרך להבנה מלאה של מצב המוח הוא פענוח מקצועי וללא רבב של ממצאי המכשיר, ואיש המקצוע שאמון על פענוח סי טי ראש נקרא רדיולוג, כלומר רופא שהתמחה בתחום הדימות הרפואי.

באילו מצבים מתבצעת בדיקת CT ראש?

סי טי ראש תתבצע במצבים שבהם נדרשת הדמיה של מבנה המוח, גודלו, צורתו. זוהי גם הבדיקה הרצויה במצבים שבהם נדרשת הדמיה של עצמות הגולגולת. באמצעות בדיקה זו ניתן לזהות גידולים, זיהומים ודימומים גם במוח וגם בארובות העיניים, וכן בסינוסים. מצב רפואי בעייתי אחר שמאובחן באמצעות בדיקת CT של הראש הוא הידרוצפלוס (הצטברות של נוזלים בתוך הגולגולת, וכתוצאה מכך לחץ על הגולגולת). ישנו עוד סוג מיוחד של CT ראש ומוח שמזהה פגיעה בכלי דם – בדיקה זו נקראת אנגיוגרפיה, ומטרתה היא אבחון מוקדם של מפרצת בכלי הדם שיש במוח, חסימות בכלי דם חיוניים אלה ודלף.

מצב נפוץ שבו נשלח אדם לבדיקת CT ראש הוא לאחר חבלה באזור זה, בין אם עקב תאונה ובין אם מכל סיבה אחרת. חשוב לדעת כי ישנם מקרים רבים שבהם אין סממנים חיצוניים לפגיעה מוחית לאחר החבלה בראש, אולם בתוך המוח מתפתח דימום שעלול להוביל לנזקים חמורים ועל כן חשיבות האבחון המהיר. עוד אינדיקציה לצורך בבדיקה מתקדמת זו הוא שינויים מהותיים בהתנהגות, בחשיבה או בתפקודים שונים שלא נמצא להם הסבר אחר. גם כאבי ראש חוזרים ונשנים הם סיבה להפניה למכון CT לצורך בירור מעמיק, שכאמור נשען על פענוח סי טי מקצועי.

הדגשים העיקריים של פענוח CT

בדיקת CT ראש נמשכת זמן קצר מאוד, דקות בודדות. פענוח CT, לעומת זאת, נמשך זמן רב יותר עקב הצורך ביסודיות והחובה לא לפספס אף פריט מידע ואף ניואנס שמספקים הממצאים של המכשיר. כמו כן עלול הפענוח להתעכב עקב התורים הארוכים בחלק מהמקרים, ועל כן אם נדרש אבחון מהיר מומלץ לשקול את האופציה של פענוח סי טי פרטי.

בכל מקרה כדאי לדעת כי מהות הפענוח של CT ראש ומוח היא איתור אבנורמליות – כל מקום שבו המבנה האנטומי של המוח או הגולגולת אינו זה התקין. זיהוי חריגות אלה מאפשר הבנה של הגורמים שיצרו אותה, ועל בסיס מידע זה ניתן להבין אם ישנו דימום תוך מוחי, תהליך אוטם, מורסה, גידול, בצקות וכן בעיות נוספות.

הצילומים הגולמיים נגישים לנבדקים, אולם מן הסתם כשאנחנו מתבוננים בממצאי CT ראש מה רואים אינו ברור לנו. במקרים מסוימים כדאי לשלוח את הממצאים לרדיולוג מומחה לצורך חוות דעת נוספת. רדיולוג מומחה בהדמיה של המוח הוא נוירורדיולוג. מדובר בתת התמחות, לאחר התמחות ברנטגן של 5 שנים, תת ההתמחות היא של שנה או שנתיים במרכזים מובילים בתחום בעולם.

כיצד מתבצע סי טי ראש?

פרק הזמן המינימלי שדרוש לצורך הבדיקה, הזמינות הרבה יחסית של מכשירי CT ובנוסף העובדה כי עלות בדיקת CT נמוכה ביחס לאמצעי דימות מתקדמים אחרים כמו MRI, הופכים את הסי.טי. לאופציה הנפוצה ביותר במקרים של פגיעת ראש או חשש לתפקוד מוחי לא מיטבי עקב בעיה כזו או אחרת.

לאורך הבדיקה, שכאמור נמשכת דקות בודדות בלבד, הנבדקים שוכבים על מיטה שמחליקה אל תוך מכשיר הסי.טי. חשוב להקפיד לא לזוז, וישנם גם רגעים שבהם הטכנאי שמפעיל את המכשיר מבקש מהנבדק/ת לעצור את הנשימה (לפרק זמן קצר מאוד, כמובן). מהות הבדיקה היא למעשה אוסף צילומי רנטגן, משלל זוויות שנקבעות מראש, כך שביחד הן ייצרו תמונה תלת ממדית של פנים הראש ושל האזורים השונים שמרכיבים את המוח. בחלק מהמקרים יוזרק לנבדקים חומר ניגוד מיוחד שהופך את הממצאים לברורים יותר ומקל על הפענוח (שכאמור חייב להיות ללא רבב). הבדיקה אינה פולשנית ולא כרוכה בכאב, אם כי תיתכן אי נוחות מסוימת ובעיקר אצל מי שחושש משהות במקומות סגורים (גם אם לזמן קצר מאוד). במידת הצורך ניתן לעבור את הבדיקה תחת טשטוש קל, ובמקרים של קלסטרופוביה של ממש תישקל האופציה של הרדמה.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
פענוח בדיקת סי טי
סי טי מוח וראש

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: