מה חשוב לדעת לגבי פענוח בדיקת CT?

תוכן עניינים

פענוח בדיקת CT

מכשיר ה-CT עשוי להציל חיים. במקרים אחרים בדיקה זו מובילה לאבחון מדויק של מצבים רפואיים מורכבים. על ידי זה גם לטיפול מיטבי שמאפשר החלמה מלאה. על-מנת לנצל את הפוטנציאל של המכשיר המשוכלל, נדרש פענוח מושלם. למרבה הצער מבחינה זו יש פער בארץ בין הציפיות לבין המציאות. בעמוד זה תמצאו מידע נרחב לגבי פענוח בדיקת CT. על הגורמים לטעויות, הסכנות והדרך למזער את הסיכוי לשגיאה ולנזק.

מי מפענח את ממצאי בדיקות ה-CT?

מדי יום מתקיימות ברחבי הארץ שלל בדיקות CT מכל הסוגים. הרופאים המופקדים על פענוח הממצאים נקראים רדיולוגים. ההתמחות בענף הרדיולוגיה ארוכה – 5 שנים – ומקיפה מאוד. בין השאר רוכשים הרופאים ידע באנטומיה, פיזיולוגיה של מחלות, פתולוגיה וכמובן היכרות מעמיקה עם האמצעים הטכנולוגיים הקיימים כיום ובהם ה-MRI, ה-CT, האולטרסאונד ועוד.

למרות ההכשרה היסודית, ועל אף העובדה שכל רדיולוג וכל רדיולוגית מודעים היטב לאחריות הרבה הרובצת עליהם בכל פענוח, מחקר של משרד הבריאות גילה כי ב-10% עד 20% מהמקרים ישנה טעות בפענוח ועל כן האבחון לא נכון.

מדוע ישנן טעויות רבות יחסית בפענוח בדיקת CT?

הגורם העיקרי לטעויות הוא העומס הרב שמוטל על הרדיולוגים והרדיולוגיות במערכת הבריאות הציבורית. בישראל חסרים רדיולוגים. כתוצאה מכך אלה שכן עוסקים בפענוח בדיקות דימות נדרשים לפענח בדיקות רבות מאוד – ובזמן קצר יחסית לנוכח הצורך בתשובות מהירות. התוצאה היא שגיאות, אבחון לקוי וסיכון של ממש לנבדקים. כדאי לציין כי למרות המודעות לשכיחות הגבוהה מדי של הטעויות, ועל אף הניסיון לייצר מנגנוני בקרה, עדיין יש סיכון לא מבוטל לטעות.

הסיכונים שנגרמים כתוצאה מפענוח בדיקת CT שגוי

פענוח בדיקת CT שאינו מדויק לחלוטין עלול לגרום לשני סוגים של נזקים. בעיה חמורה אחת היא פספוס של מחלה או מצב רפואי שמחייבים טיפול מידי. במקרה כזה האדם ימשיך לסבול מהתסמינים בלי לדעת מדוע, ובמקרים רבים הם אף ילכו ויחמירו. בנוסף יש מחלות שאבחון מוקדם משפר במידה ניכרת את סיכויי ההצלחה של הטיפול. בעוד עיכוב – של מספר שבועות או מספר חודשים – עלול להיות טראגי.

בעיה לא פחות חמורה היא אבחון מחלה שכלל לא קיימת. במקרה כזה הטעות בפענוח בדיקת ה-CT עלול להוביל לטיפולים מורכבים, ובמקרים רבים גם לתופעות לוואי קשות. בנוסף האדם יחווה מתח ניכר בגלל האמונה שהוא חולה, וזאת למרות שהוא בריא.

איך להבטיח תוצאות נכונות ואבחון מדויק בפענוח בדיקת CT?

כשלוקחים בחשבון גם את הנסיבות שבהן מתבצעת בדיקת CT – למשל בעקבות חבלת ראש. לפעמים כשיש ממצאים לא תקינים בצילום חזה, כשישנו חשד לגידול באיבר כזה או אחר, כשעולה חשש לתפקוד לא תקין של כלי דם ועוד – התוצאה היא דאגה מובנת. הדרך הטובה ביותר למזער את הסיכוי לשגיאה בפענוח, וכך להבטיח למעשה אבחון מדויק וטיפול מיטבי אם יש בו צורך היא לפנות לשירות פענוח CT פרטי. שירות זה, אשר ניתן ע"י נוירורדיולוג מנוסה מאוד, מנטרל את אלמנט לחץ הזמן השורר במכוני ה-CT – לאיש המקצוע הפרטי יכול כמובן להקדיש את כל הזמן הדרוש לכל ניואנס – וכך אפשר לנצל את האיכויות החשובות של הטומוגרפיה הממוחשבת.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: