בדיקת MRI: הנחיות בטיחות לקראת הבדיקה

תוכן עניינים

MRI פרטי

בדיקת MRI היא בדיקת תהודה מגנטית מתקדמת. הבדיקה מתבצעת על ידי מכשיר חדיש. המכשיר סורק אזורים שונים בגוף תוך הפעלה של שדה מגנטי חזק. בבדיקות מסוג זה חשוב להישמע באופן מדויק להנחיות בטיחות לבדיקות MRI. בדיקות אלו מתבצעות באמצעות סריקה לא פולשנית. הבדיקה משמשת להצגה של איברים פנימיים בגוף למטרות אבחון רפואי. התמונות המתקבלות מהסריקה הן באיכות גבוהה ביותר. הן מאפשרות לאבחן מגוון רחב של מצבים רפואיים בחלקים שונים בגוף. במהלך הבדיקה לא נעשה שימוש בקרני רנטגן, היא לא כרוכה בכאב ואין לה תופעות לוואי.

במאמר זה נסביר מהן ההנחיות לבדיקת MRI, כיצד מתבצעת הבדיקה ומתי ניתן לקבל תוצאות.

 

כיצד בדיקת MRI מתבצעת?

הבדיקה מתבצעת בשכיבה על מיטה בתוך מכשיר ה- MRI. במהלך הבדיקה תתבקשו לשכב ללא תזוזה למשך כחצי שעה או יותר, בעוד מומחה הרנטגן מזיז את המכונה בזוויות שונות. הזמן המדויק שהבדיקה אורכת נקבע בהתאם למצבכם, לאזור בגוף ולהנחיות טכנאי הרנטגן. חשוב להישמע להוראות ולהיות קשובים. טכנאי הרנטגן ינחה אתכם מתי עליכם להכניס ולהוציא אוויר מבית החזה במהלך הבדיקה. חשוב לשתף פעולה באופן מלא ולהימנע מתזוזות מיותרות. זה יכול להשפיע באופן משמעותי על האיכות של הבדיקה והתוצאות הסופיות שלה. על מנת שבדיקת MRI תתבצע באופן המדויק ביותר, וודאו שאתם עושים את כל מה שנדרש והולכים לפי הנחיות הבטיחות.

 

הוראות לקראת בדיקת MRI

הנחיות בטיחות לבדיקת MRI אומרות כי לפני הכל, יהיה עליכם להביא מכתב מרופא המשפחה על מצבכם הרפואי. המכתב צריך לכלול פירוט בנוגע לרגישויות לתרופות, אבחנות, ועוד. בנוסף, יש לבצע בדיקת דם לקראטינין למטופלים שמיועדים לקבל חומר ניגוד. ביום של בדיקת ה-MRI אין צורך לצום וניתן לאכול ולשתות כרגיל. במידה ואתם נוטלים תרופות, יש להמשיך בנטילת התרופות באופן רגיל, כולל בבוקר של הבדיקה. במהלך הבדיקה עצמה, תקבלו אוזניות לצמצום הרעש מהמכשיר. וגם בשביל שתוכלו לתקשר עם מפעיל ה-MRI בצורה תקינה ולהישמע להנחיות שלו כראוי.

 

הורידו חפצי מתכת לפני הכניסה לחדר

ניתן להכניס לתוך חדר הבדיקה רק אביזרים וציוד שאינם מושפעים מהכוח המגנטי של מכשיר ה-MRI. כמו למשל נחושת, אלומיניום, פלסטיק וחומרים אחרים שהשפעה מגנטית לא יכולה לפעול עליהם. במקרים בהם מושתלים התקנים וקוצבי לב, חשוב לציין זאת וליידע את צוות המרפאה ומפעיל ה-MRI. המגנוט עלול להפריע לתפקודם התקין של קוצבי לב ועלול להזיז פיסות מתכת שנמצאות בגוף. בנוסף לכך, השדה המגנטי החזק עלול להשפיע גם על מכשירים אלקטרוניים, כרטיסים מגנטיים, וכל גוף מתכתי מתמגנט, הנמצא בתוך או מחוץ לגוף. לכן, בטרם הכניסה לחדר הבדיקה חשוב להסיר תכשיטים, שעונים, מטבעות, כרטיסי אשראי או כל כרטיס מגנטי אחר.

 

התאמה של חומרי ניגוד

במקרים מסוימים, בעת בדיקת MRI יש צורך בהזרקה של חומר ניגוד. חומר הניגוד בו נהוג להשתמש מבוסס על מתכת (גדוליניום) ואינו מכיל יוד. כך יוצא שהאנשים הרגישים ליוד יכולים לקבל אותו גם כן. ניתן להשתמש בחומר ניגוד זה כאשר הכליות בריאות ובמקרים בהם לא קיימות בעיות בכליות ואין עבר של כשל כלייתי. חשוב לדווח לרופא על כל מחלת כליות או כבד לפני ביצוע הבדיקה.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: