כמה זמן אורכת בדיקת MRI ראש

תוכן עניינים

חוות דעת שניה על בדיקת MRI פרטית

כמה זמן נמשכת בדיקת MRI ראש?

הראש הוא איבר רגיש במיוחד, ובמיוחד המוח שנמצא בתוכו. בכל מקרה של חשש לפגיעת ראש מכל סוג שהוא – עקב מום גנטי, מחלה או חבלה חיצונית – נדרש אבחון מדויק מאוד של המצב, והמכשיר הטוב ביותר לספק את המידע החיוני הוא MRI. באופן טבעי מי שאמורים לעבור את הבדיקה הזו רוצים לדעת כמה זמן היא נמשכת, כדי לדעת מה צפוי להם. בעמוד זה תמצאו התייחסות לשאלת הזמן וגם תשובות לשאלות נוספות שמתעוררות לפני בדיקת MRI ראש – כך שתוכלו לעבור אותה בלי לחצים וחששות מיותרים.

משך הזמן שבו תשהו במכון ה-MRI ובמכשיר עצמו

בתוך מכשיר ה-MRI עצמו השהות נמשכת בין חצי שעה לשעה. פרק הזמן המדויק מושפע ממטרת הבדיקה, ובפרט מהאזורים הספציפיים במוח שעבורם נדרשת תמונת מצב עדכנית מדויקת ומפורטת במיוחד. בחלק מהבדיקות ייתכן גם צורך בשהות ממושכת יותר בתוך המכשיר. חשוב להדגיש כי תזוזות במהלך ה-MRI לא מאפשרות להגיע לרמת דיוק מרבית, ולכן הן עלולות להאריך את משך הבדיקה.

במקרים מסוימים, על-מנת להקל על פענוח ממצאי MRI ראש, נעשה שימוש בחומר ניגוד שצובע את כלי הדם שבמוח (כך שדימומים, גידולים, חסימות או מפרצת הופכים לבולטים יותר). חומר הניגוד, שנקרא גדוליניום, ניתן בהזרקה, ולשם כך יש להגיע למכון ה-MRI פרק זמן מסוים לפני הבדיקה עצמה – כשתקבעו תור, תקבלו הנחיות ספציפיות עבורכם.

לאחר הבדיקה ניתן לחזור לשגרה מלאה באופן מידי, ואין צורך בשהות נוספת במכון.

אי נוחות מסוימת – ופתרונות אפשריים לחרדה ממקומות סגורים

מכשיר MRI הוא מעין מנהרה שלתוכה נכנסים הנבדקים כשהם שכובים על מיטה צרה. השהות בתוך החלל הסגור, כשאסור לזוז וכשהסורק משמיע קולות נקישה חזקים יחסית, עלולה לייצר אי נוחות ואפילו חרדה מסוימת. לאורך כל הבדיקה ניתן לשוחח עם הטכנאי שמפעיל את המכשיר, ולעדכן אותו במצבכם – ברוב המקרים כשהאדם יודע שהוא לא לבד, ושיש מי שיעזור לו במידת הצורך, החשש נחלש, ולמרות אי הנוחות במשך 30-60 דקות ניתן להשלים את הבדיקה בלי בעיה.

נבדקים שסובלים מקלסטרופוביה ברמה כזו או אחרת מתבקשים לדווח מראש לצוות המכון. ישנם פתרונות יעילים מאוד: תרופות הרגעה, זריקות טשטוש, מדיטציה, דמיון מודרך, חשיפה למכשיר ולחוויה במסגרת סימולציה מבוקרת שעוזרת להסתגל למכשיר, ואם אין ברירה – הבדיקה תתבצע בהרדמה (ובמקרה כזה יש באופן טבעי צורך להישאר במכון עד שהשפעתה של ההרדמה נעלמת והצוות מוודא שהכל תקין).

תוך כמה זמן מקבלים תשובות?

ההמתנה לפענוח תוצאות בדיקת MRI ראש עשויה להימשך עד לשבועיים. הסיבה לכך היא העומס הרב שמוטל על הרדיולוגים והרדיולוגיות במרבית המכונים בארץ, עקב מחסור של ממש בכוח אדם מיומן. לאחר שהפענוח עצמו מושלם, הרופא המטפל מקבל לידיו את הממצאים – ומספק אבחנה על סמך התמונה המלאה והמדויקת שסיפק המכשיר.

ההמתנה עלולה להיות מורטת עצבים. המוח הוא האיבר החשוב ביותר בגוף האדם, וכל פגיעה בו עלולה להוביל לנזקים חמורים ואפילו בלתי הפיכים. חוסר הוודאות עד לקבלת התשובות מייצר מתח רב, ואם תרצו להימנע ממנו תוכלו להיעזר בשירות של נוירו-רדיולוג פרטי שמפענח תוצאות בדיקות דימות תוך 24 שעות.

אולי יעניין אותך גם

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: