פענוח בדיקות MRI – מי מפעיל את המכשיר ומי מפיק את המידע מהממצאים?

תוכן עניינים

הופמן 2

מכשירי הדימות בתהודה מגנטית, המוכרים יותר בשם MRI, הם הכלים המתקדמים ביותר הקיימים כיום בעולם הרפואה. בהתאם בדיקת MRI היא האופציה המומלצת בשורה ארוכה של מצבים רפואיים, ובפרט אלה המורכבים. בעמוד זה תמצאו מידע לגבי אנשי המקצוע שיעזרו לרופא שלכם לקבל את תמונת המצב המדויקת ובהתאם את ההחלטות המיטביות עבור הטיפול בכם.

מי מבצע את הבדיקה?

הפעלת מכשירי ה-MRI מתבצעת על-ידי טכנאי רנטגן שעברו התמחות מיוחדת שמאפשרת להם להשתמש בציוד הכאמור משוכלל עד מאוד. לימודים במסלול המכשיר טכנאים שיפעילו את אמצעי הדימות המתקדמים מוצעים בין השאר על-ידי מספר מרכזים רפואיים מובילים בארץ ובהם אסף הרופא, שיבא תל השומר ורמב"ם, וכן ישנן מכללות שבהן ניתן ללמוד את המקצוע המבוקש (גם בארץ וגם בחו"ל).

כדאי לדעת שהטכנאים במכוני ה-MRI לא "רק" לוחצים על הכפתורים שמנחים את המכשיר איך בדיוק לבצע את הסריקה שמבוססת על שדה מגנטי רב עוצמה ושידור גלי רדיו אל האיבר שבמוקד הבדיקה, אלא הם גם אלה שנמצאים בקשר רציף עם הנבדקים.

במקרים שבהם ישנו חשש או לחץ – ובדרך כלל ישנה תחושה מסוימת כזו, גם בגלל השהות בתוך חלל סגור וגם בגלל רגישות המצב הרפואי – הטכנאי ירגיע את הנבדקים ויעזור להם לעבור את ה-MRI עם מינימום קושי רגשי.

איפה מתבצעות בדיקות MRI?

שאלה רגישה במיוחד.

ה-MRI הוא מכשיר יקר, ובגלל המגבלות התקציביות המשמעותיות במסגרת הרפואה הציבורית בישראל, ישנם מעט מכשירים באופן יחסי לגודל האוכלוסיה. יש כיום בכל בתי החולים מכשירי MRI.  ומעבר לכך ישנם מספר מכונים פרטיים שמציעים את האופציה של דימות בתהודה מגנטית וכמובן גם פענוח בדיקות MRI. ביניהם: מכון ממוגרף, מכון מור ומדיקל סנטר.

מי מפענח את הממצאים?

הרופאים שמופקדים על פענוח בדיקות MRI נקראים רדיולוגים. לאחר השלמת לימודי הרפואה הם עוברים התמחות ארוכה, של כ-5 שנים, שכוללת כמובן גם התנסויות מעשיות רבות. גם לאחר מכן וכשהם כבר עובדים בתחום ישנן עוד תת התמחויות רבות שאפשר לעבור – למשל נוירו-רדיולוגיה או רדיולוגיה פולשנית.

חשוב לציין שזוהי סוגיה רגישה נוספת. בארץ קיים מחסור חמור ברדיולוגים, ויש לכך שתי השלכות בעייתיות: ראשית, פרק הזמן שבין הבדיקה לבין קבלת התשובות מתארך ועשוי להגיע גם לשבועיים, ושנית, עקב העומס הרב ישנן לא מעט שגיאות בפענוחים (לפי גורמים בכירים בענף הרפואה, בכ-20% מהמקרים!).

איך תוכלו להבטיח פענוח מדויק לחלוטין?

במציאות שבה באחד מכל 5 מקרים תיתכן טעות, וכשכל טעות כזו עלולה להיות הרת גורל – שכן כאמור בדיקות ה-MRI מתבצעות במצבים רפואיים מורכבים, כאלה שכל ניואנס בהם הוא קריטי, ואם האדם לא יקבל את הטיפול המיטבי תוך זמן קצר הוא עלול לסבול מנזקים חמורים ובלתי הפיכים – מומלץ לפנות לקבלת חוות דעת נוספת.

מי שמספק חוות דעת שכזו הוא נוירורדיולוג בכיר. פענוח בדיקות MRI ע"י איש מקצוע שעבר תת התמחויות רבות וצבר ניסיון רחב היקף ויקר ערך מבטיח אפס שגיאות, מה גם שהוא יכול להקדיש לכל פרט ופרט בממצאים את מלוא הזמן ותשומת הלב הנדרשים. מעבר לדיוק המרבי, יתרון נוסף הוא הזמן – תשובות של פענוח MRI פרטי מתקבלות תוך 24 שעות וכוללות הסברים מפורטים והמלצות להמשך הדרך.

אולי יעניין אותך גם

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: