MRI מוח וראש: כל מה שרציתם לדעת

תוכן עניינים

בדיקת CT

עם התקדמות הטכנולוגיה בעולם הרפואה, היום ניתן לגלות מגוון רחב של מצבים באמצעות בדיקות דימות מתקדמות. בדיקת MRI, היא אחת מהבדיקות היעילות ביותר בתחום. היא נקראת גם הדמיה בתהודה מגנטית. בבדיקה זו מתקבלת תמונה איכותית ברזולוציה גבוהה במיוחד. התמונה ברורה יותר מזו שניתן לראות מבדיקת CT ראש, למשל. MRI מוח וראש היא בדיקה מקיפה המבוצעת על ידי שימוש בטכנולוגיה רפואית מתקדמת. הבדיקה כוללת אזורים במוח שלא ניתן לראות באופן ברור באמצעות סריקה רגילה בלבד. אז מה מייחד בדיקת MRI מוח וראש, מהו מהלך הבדיקה עצמה ובאילו מקרים היא מומלצת? כל מה שרציתם לדעת.

מהי בדיקת MRI מוח וראש?

MRI הם ראשי תיבות של הדמיה בתהודה מגנטית, או באנגלית, Magnetic Resonance Imaging. בדיקת MRI מוח וראש היא סריקה רפואית לא פולשנית של המוח והראש. בסריקה מתבצע מיפוי של האיברים הפנימיים וכלי הדם, במקרה זה היא מתמקדת באזור הראש והמוח. הבדיקה נעשית באמצעות שדה מגנטי חזק וגלי רדיו. התוצאה שמתקבלת מהבדיקה היא תמונה תלת מימדית באיכות גבוהה של רקמת המוח. לאחר מכן, התמונות ניתנות לעיבוד וניתוח ואף מאפשרות פריסה של האיברים הסרוקים בתמונה. בבדיקת MRI נעשה שימוש בשדה מגנטי והיא לא כוללת חשיפה לקרינה מייננת. מטרתן העיקרית של בדיקות MRI היא למפות איברים רכים. מסיבה זו, היא הבדיקה הצילומית המדויקת ושיטת המיפוי הטובה ביותר שקיימת למיפוי של אברים כמו המוח, ראש ועמוד השדרה.

התוצאות המתקבלות בדיקת MRI מוח וראש מצליחות לספק לרופאים מידע מרבי וחשוב לניתוח של המצב הקיים והבחנה מדויקת בכל הפרטים החשובים ביותר. במקרים מסוימים הבדיקה נעשית, בהמלצתו של הרופא המומחה, גם בעזרת חומר ניגוד. אותו ניתן להוסיף בעת הצורך במטרה לראות את הממצאים בבדיקה בצורה האידאלית והברורה ביותר. בבדיקת MRI מוח וראש המתבצעת עם חומר ניגוד, החומר יוזרק למטופל טרם ביצוע הבדיקה. החומר כולל גנדוליניום, שהוא סוג של מתכת. בניגוד ליוד הניתן בבדיקות CT, גנדוליניום כמעט ולא גורם לתגובות אלרגיות. כאשר בדיקה זו מבוצעת עם חומר ניגוד, הוא מעלה את החדות של התמונות שמתקבלות. כמו כן, הוא גם מגביר את הבהירות של כלי דם ואיברים מסוימים.

כיצד בדיקת MRI מוח וראש מתבצעת?

בדומה לשאר בדיקות ה-MRI, בדיקות MRI מוח וראש מבוססות על שימוש בשדה מגנטי רב עוצמה. השדה המגנטי נוצר בתוך מכשיר דמוי מנהרה קצרה, אליו נכנסים הנבדקים לשם ביצוע הבדיקה. המטופל עובר את הבדיקה כאשר הוא שוכב על שולחן צר. מפעיל ה-MRI משתמש באביזרים שונים המסייעים לנבדקים להישאר שכובים ללא תזוזה. פרט זה חשוב במיוחד על מנת שהתוצאות יהיו כמה שיותר מדויקות וברורות. בסוף הבדיקה, מתקבלת תמונת מצב מלאה ומדויקת. לאחר מכן, רדיולוג מומחה בעל ניסיון רב בתחום יכול לפענח את הממצאים שהתגלו או לא התגלו בבדיקה. הוא יזהה כל חריגה מהמצב התקין, גם הקלה ביותר.

בדיקת MRI מוח וראש אורכת בין 30 ל-60 דקות. חשוב לזכור כי בדיקה זו היא כלל לא פולשנית. לא נעשה בה שימוש בקרינה מייננת, ולכן היא גם נחשבת לבטוחה עבור נשים בהיריון. אנשים מסוימים עלולים לחוות תחושה של אי נוחות בגלל השהות הארוכה יחסית בתוך המכשיר. החלל סגור וכמובן שיש צורך להישאר ללא שום תנועה. תחושות אלו יכולות להיות לא נעימות, אולם הנבדקים נמצאים בקשר תמידי עם מפעיל המכשיר בזמן הבדיקה. המפעיל מרגיע את הנבדקים בעת הצורך ומוודא שהם מרגישים כמה שיותר נינוחים. במקרים חריגים בהם הנבדק לא מצליח להישאר במצב של אי תזוזה מוחלטת למשך הזמן הנדרש לבדיקה, ניתן לעבור אותה גם בטשטוש ואפילו בהרדמה.

MRI ראש

באילו מקרים מומלץ לבצע MRI מוח וראש?

אחת המטרות של בדיקת MRI מוח וראש היא לזהות מומים מולדים, גידולים, שינויים עדינים ברקמות, מחלות מטבוליות, ועוד. האינדיקציות לביצוע הבדיקה הם בעקבות חשש לגידולים במוח במטרה להיערך לפעילות ניתוחית, או בכדי לבצע מעקב אחריהם. כמו כן, הבדיקה גם מאפשרת הדמיה מדויקת של אזורים ספציפיים במוח ובראש כמו ההיפופיזה ועצבי השמיעה. הבדיקה מאפשרת לבדוק תנודות של אפילפסיה, לאתר בעיות במערכת כלי הדם והעורקים במוח, ועוד. בנוסף לכך, בדיקת MRI מוח וראש מתאימה גם כן לעוברים בבטנה של האם, בכדי להעריך את ההתפתחות התקינה של המוח.

קיימים כמה מקרים נפוצים וספציפיים בהם נמליץ דווקא על ביצוע של בדיקת MRI מוח וראש:

אבחון מקורם של תסמינים שונים

MRI מוח וראש היא בדיקה יעילה מאוד באבחון של מגוון גדול של מחלות ומצבים שונים. במקרים בהם הייתה לכם פגיעה או חבלה פיזית כלשהי באזור הראש, או על מנת לאבחן את המקור לתסמינים שונים, הרופא שלכם יפנה אתכם לבצע את הבדיקה. בין התסמינים שיכולים להעיד על הצורך בבדיקת MRI מוח וראש, יש לשים לב למקרים של חולשה כללית, נימול או חולשה בשרירים, סחרחורות, הפרעות בדיבור, פרכוס, ראיית מטושטשת, כאבי ראש כרוניים, איבוד שמיעה ועוד.

מצבים של אפילפסיה

בבדיקת MRI מוח וראש ניתן לאבחן את מצבם של המומים העדינים במוח. ברוב המקרים הבדיקה נעשית על מנת לבצע הערכה לקראת ניתוח במקרים של אפילפסיה, בתור בדיקה טרום-ניתוחית לטיפול באפילפסיה. הבדיקה בעצם מאפשרת לראות באופן מדויק איפה נמצא המוקד האפילפטי שיש להסיר, והיכן המוקדים החיוניים לתפקוד שעליהם חשוב להיזהר. כדאי לדעת, שהבדיקה לא יכולה לעזור לרופא לקבוע האם למטופל יש אפילפסיה או לא, אבל התוצאות שלה בהחלט יכולות לסייע לרופא להחליט מהי הסיבה להתקפים ומה ניתן לעשות על מנת למתן אותם.

ירידה בשמיעה ממקור עצבי

בעזרת בדיקת MRI מוח וראש ניתן לראות מקרים של פגיעה בשמיעה שמקורה במקור עצבי. במקרים אלו ההדמיה מתמקדת באופן ספציפי בעצבי השמיעה.

חשש לגידולים במוח

גם במקרים של חשש לגידולים במוח וגם כאשר יש צורך לבצע מעקב אחרי גידולים שכבר התגלו, בדיקת MRI מוח וראש היא הבדיקה המתאימה ביותר. באמצעותה ניתן לבצע אבחון ומעקב מדויקים ביותר. בדיקה זו מאפשרת בחינה נכונה של יעילותם של טיפולים כאלו ואחרים, במטרה לגבש תוכנית טיפולים אפקטיבית המתאימה למצבו האישי של כל מטופל.

אדנומה בבלוטת יותרת המוח

אדנומה היא סוג מסוים של גידול שפיר בהיפופיזה (בלוטת יותרת המוח). כאשר היא נוצרת, הקיום שלה עלול לגרום לפגיעה בשדה הראיה הצדדי ולהוביל אף למצבים של עיוורון. במקרים אלה חובה לעבור MRI מוח וראש – לא ניתן לאתר את הממצאים באופן מדויק באמצעות בדיקה אחרת. בדיקת CT, למשל, אינה מסוגלת לגלות אדנומה.

דימות ראש - MRI

כיצד ניתן להתכונן לבדיקת MRI מוח וראש?

לפני הכל, כאשר ניגשים לבצע את הבדיקה, חשוב לזכור שבדיקת MRI מוח וראש היא בדיקה לא כואבת, לא פולשנית, ונחשבת בטוחה לכולם – גם לנשים בהריון. לא נעשה בה שימוש בקרינה מייננת ולכן היא לא גורמת לנזק לרקמות בגוף. קיימות כמה דרכים להתכונן לבדיקת MRI מוח וראש, על מנת שהבדיקה תעבור על הצד הטוב ביותר ותניב תמונות כמה שיותר מדויקות וברורות.

וודאו את ההנחיות עם הרדיולוג המומחה שלכם

כדאי לדעת שההנחיות לקראת הבדיקה יכולות להשתנות ממכון למכון. וודאו עם הרדיולוג המומחה שלכם את ההנחיות המדויקות לפני יום הבדיקה. מכונים מסוימים דורשים שהנבדקים יהיו בצום של בין שעתיים ל-6 שעות לפני ביצוע הבדיקה.

השאירו חפצי מתכת מחוץ לחדש הבדיקה

מכשיר ה־MRI מכיל מגנטים רבי עוצמה והבדיקה כרוכה בחשיפה לשדה מגנטי וגלי רדיו חזקים. לחדר הבדיקה עצמו אסור להיכנס עם חפצי מתכת, כדוגמת חגורות, מטבעות, מכשירים אלקטרוניים, מפתחות, כרטיסי אשראי, עזרי שמיעה, פירסינג ועוד. את כל אלו יש להסיר ולהשאיר מחוץ לחדר הבדיקה. בנוסף לכך, חשוב מאוד לעדכן את הרופא המומחה שלכם בנוגע להיסטוריה הרפואית שלכם. בייחוד במקרים בהם מושתלים בגופכם חלקי מתכת מסוימים כדוגמת קוצבי לב, שתלים באוזן הפנימית, תומכנים בעורקים ועוד.

הישארו נינוחים ורגועים בעת הבדיקה

פי שציינו קודם, לעיתים הבדיקה עצמה עלולה להיות מלווה באי נוחות מסוימת, משום שהראש של הנבדק סגור בתוך הצינור של מכונת ה-MRI למשך זמן מה. במידה ואתם צריכים לעבור את הבדיקה, חשוב לשמור על רוגע ולעקוב אחר ההנחיות המדויקות של טכנאי ה-MRI. הבדיקה צריכה לעבור בשלום ובנחת כאשר אתם משתפים פעולה, נושמים ונרגעים. במקרים מסוימים, בקרב מטופלים שלא מצליחים להירגע או סובלים מקלסטרופוביה, ניתן לבקש כדורי הרגעה או הרדמה. אם אתם עוברים את הבדיקה בהרדמה או מקבלים תרופת הרגעה, לא תהיו מסוגלים לנהוג במשך מספר שעות, אז כדאי להביא אתכם מלווה מראש.

בנוסף לכך, בעת הבדיקה עצמה השתדלו להימנע מתזוזות ושימרו על המנח המדויק שטכנאי ה-MRI יצר עבורכם. כך תוכלו לקבל את התוצאות הטובות והמדויקות ביותר, שיעזרו לרדיולוג המומחה שלכם לראות את התמונה המלאה בבירור.

מקרים של MRI מוח וראש עם חומר ניגוד

במקרים בהם הרופא שלכם ממליץ על ביצוע הבדיקה עם חומר ניגוד, חשוב ליידע אותו אם אתם סובלים מהפרעה בתפקוד הכליות. בנוסף לכך, יהיה עליכם לעשות בדיקות דם טרם הבדיקה, הכוללות בירור תפקודי כליות. ההנחיות המדויקות לביצוע הבדיקה ניתנות בעת קביעת התור. בקרב נבדקים הסובלים מאי-ספיקת כליות מתקדמת, חומר הניגוד גדוליניום בו נעשה שימוש בעת הבדיקה אינו מומלץ.

תוצאות MRI מוח

למה ניתן לצפות לאחר ביצוע בדיקת MRI מוח וראש?

אז מה בעצם קורה אחרי הבדיקה? ובכן, תוכלו להמשיך בשגרת היום, לאכול ולשתות כרגיל לאחר הבדיקה, אלא אם כן קיבלתם הוראות אחרות מהרופא המומחה שלכם. נהיגה לאחר הבדיקה לא תתאפשר במקרים בהם קיבלתם טשטוש או עברתם הרדמה. כמו כן, תיתכן המתנה בחדר התאוששות של כשעתיים או עד שצוות המכון התרשם שהתאוששתם לחלוטין מהחומר המטשטש לאחר הבדיקה. לאחר מכן, רדיולוג מומחה ינתח את התוצאות שהתקבלו בסריקה ויעביר אותם לרופא שלכם. במקרים בהם בדיקת ה-MRI הייתה דחופה, התוצאות יתקבלו במהרה. השלבים הבאים לאחר מכן תלויים כמובן בתוצאות של הסריקה, ואם נמצאו תוצאות חריגות או ממצאים. בהתאם למצבו האישי של כל נבדק והתוצאות שהתקבלו לאחר ביצוע הבדיקה, נקבע הטיפול המתאים ביותר עבורו.

 

לסיכום, בדיקת MRI מוח וראש היא סריקה של המוח, המתבצעת באמצעות מגנט עוצמתי וגלים אלקטרומגנטיים. הגלים המייצרים תמונות חתך מפורטות של המוח. בזכות התקדמות הטכנולוגיה בתחום הרפואה בשנים האחרונות, היום ניתן לקבל תמונות מדויקות באיכות גבוהה מאוד. התמונות המתקבלות בבדיקה מאפשרות לרדיולוגים מומחים לקבל פענוח מהיר ולהעניק חוות דעת שניה על אבחון של מצבים שונים או מחלות. ככל שמבצעים את הבדיקה בשלב מוקדם יותר, כך גם ניתן לראות ממצאים בשלבים הראשוניים ולטפל בבעיה כמה שיותר מוקדם. רדיולוג מקצועי ומנוסה יעזור לכם בפיענוח תוצאות הבדיקה כראוי ויעניק חוות דעת מקצועית וחשובה.


אולי יענין אותך גם:

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: