מתי נבצע בדיקת CT בטן?

תוכן עניינים

CT בטן

חלל הבטן הוא מקום משכנם של כמה מהאיברים היותר חשובים בגוף האדם: כבד, כליות, לבלב, מעי גס, מעי דק ועוד. כל מצב רפואי שמעורר חשד לגבי פגיעה כזו או אחרת באיברים הנ"ל מחייב בדיקה יסודית, וכמובן מדויקת להפליא – ובדיוק לשם כך פותח מכשיר ה-CT.

באילו מצבים מומלץ CT בטן?

בדיקת CT של הבטן היא אמצעי הדימות המומלץ כשנדרש אבחון מדויק לצורך אישור או שלילת מחלות שונות ומצבים רפואיים בעייתיים של האיברים שבחלל הבטן. בפרט מתבצע CT בטן במקרים הבאים:

חשד לשחמת הכבד

שחמת הכבד הינו מצב שבו נוצרת באיבר חיוני זה רקמה צלקתית שאינה מתפקדת. הסיבה לכך היא מחלה אחרת, למשל הפטיטיס B או C, וכן אלכוהוליזם. גוון עור צהוב ובטן נפוחה הם סימנים שמחייבים בירור יסודי, וכך גם דימומים במערכת העיכול. בדרך כלל תתבצע תחילה בדיקת דם ו/או צילום אולטרסאונד של הכבד, ואם אכן ישנן אינדיקציות לשחמת, תתבצע גם בדיקת CT בטן.

חשד לדלקת תוספתן (אפנדיציטיס)

מצב רפואי שבא לידי ביטוי בכאבים עזים בצד של החלק התחתון של הבטן. דלקת תוספתן חריפה מחייבת במרבית המקרים כריתה של איבר זה על-מנת למנוע סיבוכים וסיכונים, ועל כן הצורך באמצעי דימות מתקדם ומדויק, כמו גם בפענוח מקצועי ללא רבב של ממצאי מכשיר ה-CT.

אבצס (מורסה)

אבצס הוא הצטברות מוגלתית כתוצאה מניסיון של המערכת החיסונית להגן על הגוף מפני חיידקים. הבעיה היא שהמורסה עצמה עלולה לגרום נזקים, ובפרט אם היא נוצרת באיברים פנימיים רגישים מטבעם כמו הכבד או המעיים.

דלקת בלבלב

ישנם שני סוגים של דלקת בלבלב, חריפה וכרונית, ושניהם מחייבים בירור מעמיק על-מנת לקבוע האם אכן ישנה דלקת ומהו הטיפול המיטבי עבורה. הסימפטומים העיקריים של דלקת בלבלב הם כאבי בטן שמקרינים לגב (ובפרט לאחר אכילת מזון עתיר שומן), נפיחות בבטן, רגישות באזור זה, חום, קצב לב מואץ, בחילות והקאות. גורמים אפשריים הם אבנים בכיס המרה, אלכוהוליזם וכן זיהום או רמה גבוהה מדי של טריגליצרידים בדם.

פיאלונפריטיס (דלקת בכליות)

פיאלונפריטיס היא לרוב תוצאה של דלקת בשלפוחית השתן ומעבר חיידקים ממנה אל הכליות. בין הסימפטומים: כאבים בגב תחתון, רעידות, חום, שלשולים, הקאות, שתן עכור או בעל ריח רע, כאב במהלך מתן שתן, תכיפות גבוהה מהרגיל של מתן שתן ודם בשתן. השלב הראשון באבחון הוא בדיקת שתן ובדיקת דם, ולעתים תידרש גם בדיקת CT בטן.

חבלה טראומתית בחלל הבטן

במקרים אלה בדיקה באמצעות CT מאפשרת תמונת מצב מדויקת ומפורטת של כל האיברים החיוניים, וזיהוי כל נזק שנגרם כתוצאה מהחבלה.

MRI בטן

אבנים בכליות

התגבשות של אבנים בכליה עלולה לגרום לכאבים עזים ובחלק מהמקרים גם לאי ספיקת כליות, כך שחשוב מאוד לטפל במהירות במצב זה, ולא פחות חשוב, באופן מדויק ויעיל. CT בטן מאפשרת זיהוי ודאי ומדויק של מיקום האבנים וגודלן, מידע חיוני לטובת הטיפול. חשוב מאוד שגם הפענוח של ממצאי ה-CT יהיה איכותי במיוחד.

דלקת בכיס המרה

כיס המרה משמש לאגירת נוזלים שמיוצרים בכבד, וגם בו עלולות להתגבש אבנים (לרוב מכולסטרול). אבנים בכיס מרה עלולות לגרום לקוליק (עווית של איבר זה), דלקת חריפה בכיס המרה, דלקת בלבלב, כאבים עזים בחלק הימני העליון של הבטן, בחילות (בעיקר אחרי אכילת מאכלים שומניים), זיהום בכבד ועוד. מקרים חמורים מהווים גם סכנת חיים!

בנוסף מומלץ לבצע CT בטן במצב של מחלה אונקולוגית עם גידול באחד האיברים בחלל הבטן או גרורות באיברים אלה. בפרט נדרשת בדיקת CT כשישנו חשד לגידול/גרורה במעי, בלבלב, בכליות, בשלפוחית השתן או בלבלב. כמו כן מתבצעות לעתים בדיקות CT בטן בעקבות ניתוחים באזור זה, על-מנת לברר את מצבם העדכני של האיברים, להעריך את הצלחת ההליך הכירורגי ולבחון את קצב ההתאוששות וההחלמה.

חשיבותו של פענוח מקצועי לממצאי CT של הבטן

על-מנת שהפוטנציאל הרב של מכשיר ה-CT – שמספק תמונת מצב מפורטת ומדויקת של איברים פנימיים במהירות ובבדיקה שעלותה יחסית אינה גבוהה – יתממש במלואו חשוב להקפיד גם על פענוח איכותי. בפרט כך הדבר במצבים רפואיים חמורים, שבהם כל פספוס של כל ניואנס עלול להיות דרמטי, ועל כן כדאי לבקש גם חוות דעת נוספת של נוירו-רדיולוג בכיר ומנוסה מאוד.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
פענוח CT
CT שאלות ותשובות

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: