איך להבטיח דיוק מרבי בבדיקת MRI

תוכן עניינים

בדיקת CT

בדיקת MRI נחשבת, ובצדק, כבדיקה המדויקת והבטוחה ביותר הקיימת כיום. מפתחי המכשיר וטכניקת הבדיקה, פרופ' פול לוטרבור (כימאי אמריקאי שהיה הראשון להבין כי שדות מגנטיים מאפשרים אבחון מקיף של איברים פנימיים) וסר פיטר מנספילד (פיזיקאי בריטי שלזכותו נזקף פיתוח האלגוריתם שמבטיח פענוח מדויק ומהיר של התמונות המתקבלות מהמכשיר), אף זכו בפרס נובל על תרומתם לרפואה ולמדע.

אבל על מנת שבדיקת MRI אכן תניב את מלוא התועלת, חשוב להקפיד על התנהלות נכונה לקראת הבדיקה, במהלכה וכמובן בעת פענוח הממצאים.

ד"ר הופמן התמחה במסגרת לימודי הרפואה במחלקת הדימות של ביה"ח שיבא תל השומר, וכיום הוא רופא בכיר ביחידה הנוירו-רדיולוגית בבית חולים זה.

המלצותיו של ד"ר חן הופמן לביצוע פענוח מיטבי של MRI

שימוש בחומר ניגוד

בחלק מהמקרים נדרש שימוש בחומר ניגוד על מנת שרמת הדיוק תהיה מרבית. חומר זה נקרא גדוליניום, והוא בטוח לשימוש – פרט למקרים בהם הנבדק סובל מאי ספיקה של הכליות, ובמקרים אלה יש מגבלות בשימוש בו.
על מנת לוודא כי תפקודן של הכליות תקין, יש להציג בפני מכון ה-MRI תוצאות בדיקת דם עדכניות הכוללת בדיקת תפקודי כליות, במיוחד מעל גיל 50.

שיתוף פעולה מלא עם הצוות המקצועי

במהלך בדיקת MRI על הנבדקים לשכב ללא תזוזה בתוך המכשיר לכל אורך הבדיקה. ישנם אף רגעים ספציפיים בהם מתבקשים הנבדקים ע"י הטכנאי שמפעיל את המכשיר לעצור את נשימתם למספר שניות.

ברוב המקרים ההנחיות הנ"ל גורמות אי נוחות מינימלית, אולם ישנם נבדקים החשים מתח רב עקב השהות במקום סגור לאורך זמן וללא תנועה – במידת הצורך ממליץ ד"ר הופמן על שימוש בכדורי הרגעה, בין אם טבעיים ובין אם כאלה המחייבים מרשם רופא. במקרים קשים במיוחד ניתן לבצע את הבדיקה תחת הרדמה.

הכי חשוב – פענוח מקצועי

המרכיב החשוב ביותר במסגרת המאמצים להבטיח דיוק מרבי בבדיקת MRI הוא באופן טבעי הפענוח שלה.

גם אם נעשה שימוש בחומר ניגוד, וגם אם הנבדק לא זז ולו מילימטר במהלך הבדיקה, עדיין טעות בפענוח עלולה לגרום לנזק של ממש.

על מנת להסיר כל צל של ספק כי הפענוח התבצע באופן מקצועי ועל סמך ניסיון נרחב במיוחד, ובהתאם ממצאי הבדיקה מדויקים לחלוטין, ממליץ ד"ר הופמן לבקש חוות דעת שנייה – מרדיולוג מומחה.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
פענוח MRI וCT – חוות דעת שנייה
MRI פרטי – מידע שחשוב לדעת

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: