כיצד להתכונן לבדיקת MRI

תוכן עניינים

CT23

מכשיר ה-MRI נחשב לחוד החנית של אמצעי הדימות הרפואיים הקיימים כיום. בדיקת MRI הינה הליך לא פולשני, בטוח לחלוטין (אין חשיפה לקרינה מייננת), כזה שנמשך פרק זמן לא ארוך מדי (עד 45-60 דקות לכל היותר ובמקרים רבים רק 20-30 דקות), לא כרוך בכאבים ומאפשר חזרה מהירה לשגרה.

יחד עם זאת ישנם כמה דגשים חשובים לקראת הבדיקה וחשוב להיות מודעים אליהם כדי לעבור אותה על הצד הטוב ביותר.

מתי לא כדאי לעבור בדיקת MRI?

מכשירי MRI (השם הוא ראשי תיבות של הביטוי Magnetic Resonance Imaging, כלומר דימות בתהודה מגנטית) הם למעשה שדות מגנטיים רבי עוצמה. בהתאם מטופלים שבגופם ישנן מתכות (קוצב לב, סטנט, רסיסים שנשארו אחרי פציעה, מפרקים מלאכותיים ועוד) נדרשים לדווח מראש על כך – שכן מתכות אלה עלולות לזוז ממקומן עקב הפעלת השדה המגנטי.

עוד אמצעי זהירות חשוב רלוונטי לחולים באי ספיקת כליות. בחלק מבדיקות ה-MRI מוזרק לנבדק חומר מיוחד בשם גדוליניום, וזאת במטרה להפוך את הממצאים לברורים יותר ולהקל על הפענוח (שבכל מקרה חייב כמובן להיות מקצועי וללא רבב). הגדוליניום, שהינו יסוד מתכתי נדיר, אינו מסוכן לבני האדם (כך על-פי קביעה של ה-FDA, ארגון המזון והתרופות בארצות הברית) אולם עלול להזיק במידה משמעותית לחולים באי ספיקת כליות. עבור כל מטופל או מטופלת שחולים במחלה זו מתקבלת החלטה ספציפית האם לעבור בכל זאת MRI, בלי חומר הניגוד. בכל מקרה יש לעבור בדיקות דם על-מנת שלצוות המכון או בית החולים שבו תתבצע הבדיקה תהיה אינדיקציה טובה לגבי תפקוד הכליות (בדיקות הדם צריכות להתבצע במהלך 3 החודשים שקודמים למועד ה-MRI, וזאת על-מנת שהממצאים יהיו עדכניים).

מה ללבוש לבדיקות MRI?

מומלץ להגיע בבגדים נוחים ורפויים וכך לא לסבול מאי נוחות מיותרת כששוכבים בתוך מכשיר ה-MRI. יש להימנע מבגדים שיש בהם חלקי מתכת, מענידת תכשיטים שיש בהם מתכת וכן יש לרוקן את הכיסים ממטבעות, מפתחות ושאר חפצים מתכתיים. כמו כן כדאי לא להיכנס לתוך המכשיר המתקדם עם כרטיס אשראי, שכן הוא עלול להינזק בגלל עוצמת השדה המגנטי.

האם להתאפר?

איפור של הפנים מכיל חלקיקים מתכתיים, לכן יש להמנע מאיפור. גם קעקועים חדשים יכולים לגרום להםרעות במהלך הבדיקה.

האם נדרש צום לפני צילום MRI?

לעתים נדרש צום של מספר שעות לפני בדיקת MRI, ולפעמים אין בכך צורך. בכל מקרה תקבלו הנחיות מפורטות לאחר שתקבעו את מועד הבדיקה.

סבלנות

מרכיב חשוב במיוחד בהיערכות לבדיקת MRI הוא סבלנות. מספר מכשירי הדימות בתהודה מגנטית בארץ נמוך (ביחס לגודל האוכלוסייה ובהשוואה למצב במדינות מפותחות), ועל כן בחלק גדול מהמקרים התורים ארוכים ותידרשו להתאזר בסבלנות עד שתוכלו לעבור את הבדיקה.

בהקשר זה כדאי לציין שישנם מכוני דימות שפועלים גם בשעות הלילה ומציעים תורים בהתאם. למרות חוסר הנוחות המסוים כדאי לנצל גם את האופציה הזו, וכך לקצר את ההמתנה – מה גם שבמרבית המקרים הבדיקה נדרשת לטובת אבחון מצב רפואי מורכב ורגיש, וכל עיכוב מיותר עלול להוביל להחמרת המצב ולנזקים.

בדיקות MRI לסובלים מפחד ממקומות סגורים

צילום MRI מחייב שכיבה ללא תנועה בתוך חלל סגור ולמשך פרק זמן משמעותי (כאמור בין 20 ל-60 דקות). עבור מי שסובל מקלאוסטרופוביה ברמה כזו או אחרת ומקומות סגורים מייצרים אצלו חרדה בלתי מבוטלת ישנם שלל פתרונות, החל מתרגול דמיון מודרך ומדיטציות, דרך כדורי הרגעה וזריקות טשטוש וכלה במעבר הבדיקה בהרדמה מלאה – בהתאם לחומרת הקלאוסטרופוביה. עוד כדאי לקחת בחשבון בהקשר זה שלאורך כל הבדיקה מתקיים קשר רציף עם הטכנאי שמפעיל את מכשיר ה-MRI, וגם לכך ישנו אפקט מרגיע ובמידת הצורך תוכלו לשתף את הטכנאי בתחושות שלכם או למשל לבקש ממנו ליידע אתכם כמה זמן עוד נותר עד לתום הבדיקה.ניתן גם לבקש מקרוב משפחה או חבר להכנס לחדר במהלך הבדיקה ולתת הרגשה שמישהו עם הנבדק- עוזר לאלו החוששים מהבדיקה.

דגשים מיוחדים לילדים

אוכלוסייה נוספת שעבורה ישנם דגשים מיוחדים במסגרת ההכנה לבדיקות MRI הם ילדים. במרבית המקרים תינוקות, פעוטות וזאטוטים מתחת לגיל 7 יעברו את ה-MRI בהרדמה, שכן הם לא מסוגלים לשכב ללא תזוזה לאורך חצי שעה עד שעה. עבור ילדים גדולים יותר מתקבלת החלטה בהתאם לאופיו של הילד ויכולותיו, ובמידה שאין צורך בהרדמה מומלץ שאחד ההורים ישהה בחדר שבו נמצא מכשיר ה-MRI ויתקשר עם הילד לאורך הבדיקה.

מדוע חשובה כל כך איכות הפענוח?

עוד לפני מעבר צילום MRI מומלץ לוודא שתזכו לפענוח הטוב ביותר האפשרי – רק פענוח מקצועי של נוירורדיולוג מוסמך ומנוסה מבטיח את מיצוי מלוא הפוטנציאל של המכשיר המשוכלל, ובהתאם אבחון מדויק לחלוטין וטיפול מיטבי (אם מתגלה שיש צורך בטיפול).

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
פענוח MRI
איך להבטיח דיוק מירבי בבדיקת MRI

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: