כיצד להתכונן לבדיקת CT חזה

תוכן עניינים

ct חזה

CT חזה היא הבדיקה המומלצת בכל מקרה שבו יש צורך בתמונת מצב מפורטת, עדכנית וברמת דיוק גבוהה במיוחד של פנים בית החזה ובמיוחד של הריאות. בנוסף לדיוק הרב, העלות של בדיקות CT נמוכה יחסית וניתן לקבל את הממצאים במהירות. על כן סי-טי חזה היא לא רק בדיקה מומלצת אלא גם נפוצה למדי – וכדאי לדעת מה צריך לעשות כדי להיערך לקראתה.

האם בדיקת CT חזה מתאימה לכולם?

כל בדיקות ה-CT למיניהן הן כאמור בדיקות נפוצות, אולם ישנם מקרים שבהם כדאי להעדיף אמצעי דימות אחרים (ובפרט MRI). הסיבה לכך היא שבמהלך השהות בתוך מכשיר הסי-טי הנבדקים חשופים לקרינה מייננת, שעלולה להיות גם מסוכנת. מנת הקרינה הממוצעת במסגרת בדיקת CT חזה יכולה להגיע עד לכ 8 מיליסיברט (mSv) – כמות גבוהה גם ביחס לבדיקות CT אחרות כגון CT ראש (שבה מנת הקרינה הממוצעת היא 2 מיליסיברט) או CT עמוד שדרה (6mSv) – ועל כן היא אינה מומלצת לנשים בהריון וגם לא לילדים. למי שלא יודעת בוודאות אם היא אכן בהריון אבל סבורה שזו אפשרות ריאלית מומלץ ליידע את הרופא המפנה לבדיקה וכן את אנשי מכון הסי-טי. קיימות בדיקות בקרינה נמוכה מאד כדי לגלות סרטן ריאה באנשים עם סיכון גבוה- מעשנים. מומלץ לבצע את הבדיקה לכל אדם מעשן!

נשים מניקות יכולות לעבור בדיקת CT חזה.

האם נדרש צום לקראת סי-טי חזה?

בחלק מהמקרים יש צורך בצום בן 4 עד 6 שעות לקראת בדיקת סי-טי חזה, ובפרט כך הדבר אם הבדיקה נעשית בעזרת חומר ניגוד (חומר מיוחד על בסיס יוד שהופך את הצילומים לברורים יותר ובכך מקטין את הסיכון לטעויות בפענוח הממצאים. יחד עם זאת עדיין ייתכנו שגיאות כשמפענחים תוצאות CT וכדי למנוע את הסיכון לאבחון לא נכון כדאי לנצל את האופציה של פענוח CT פרטי או לבקש חוות דעת שנייה).

ישנן שתי דרכים עיקריות להחדיר את חומר הניגוד לגוף – האחת היא בשתייה, כשבדרך כלל נדרשת שתיית כמות גדולה של מים שבתוכם מהול החומר, והשנייה היא ישירות לווריד באמצעות צנתר.

שימו לב – ישנם נבדקים שחומר הניגוד הנ"ל עלול להיות מזיק עבורם. בפרט כך הדבר אצל בעלי אסתמה, סוכרת, מחלות של הכליות, מחלות לב ובעיות הקשורות לבלוטת התריס. במקרים אלה חובה ליידע את אנשי מכון ה-CT ולהתנהל עפ"י ההנחיות שלהם.

בנוסף, אם חשים סחרחורת או קוצר נשימה לאחר קבלת חומר הניגוד או במהלך הבדיקה, יש ליידע מידית את אנשי המכון, שכן הדבר עלול להעיד על תגובה אלרגית וכמובן שנדרש טיפול מתאים.

כמה זמן נמשכת הבדיקה?

צילום CT של בית החזה נמשך זמן קצר, לעתים כמה דקות בלבד. על-מנת שלא להאריך את משך הבדיקה שלא לצורך, יש לשתף פעולה עם הטכנאי שמפעיל את מכשיר הסי-טי, ובמיוחד להימנע מתזוזה וכן לעצור את הנשימה כשמתבקשים לעשות זאת.

מומלץ להגיע עם בגדים נוחים, כך שתוכלו לשכב בנינוחות בתוך ה-CT, ועוד המלצה היא להגיע ללא תכשיטים או חפצי מתכת, שבכל מקרה יש להסירם לפני שנכנסים לבדיקה (וזאת משום שהם עלולים לפגום באיכות הצילומים).

האם CT בית חזה כרוך בכאב?

לא. בדיקות CT ובכללן CT חזה לא גורמות לכאב, אבל כן תיתכן אי נוחות עקב השכיבה ללא תזוזה בתוך החלל הסגור והיחסית צר של המכשיר (גם אם מדובר בפרק זמן קצר יחסית).

במקרים שבהם צפויה אי נוחות משמעותית, כשהנבדקים מודעים לקושי שלהם עם מקומות סגורים או כשישנו חשש עז במיוחד מפני בדיקות רפואיות, ניתן להסתייע בחומרי הרגעה, לקבל זריקת טשטוש או אפילו לעבור את הבדיקה תחת הרדמה.

מתי אפשר לחזור לשגרה?

ברוב המקרים בעקבות בדיקות CT חזה ניתן לחזור לשגרה באופן  מידי, לאחר השגחה קצרה כדי לוודא שאין תגובה בעייתית לחומר הניגוד. בפרק זמן זה כדאי גם לשתות כמות גדולה יחסית של מים, כדי לסייע לגוף לסלק מתוכו את חומר הניגוד.

אם הבדיקה בוצעה תחת הרדמה נדרשת שהות ממושכת יותר עד להתעוררות מלאה והתאוששות, ובנוסף יש להימנע מנהיגה בהמשך אותו יום.

בכל מקרה שבו ישנן תופעות לוואי שאין להן הסבר ממקור אחר – גרד, פריחה, קושי בנשימה, תחושה כללית שלילית – חשוב מאוד לפנות לרופא בהקדם, כדי לבחון את הקשר לבדיקת ה-CT ולטפל בכך בהתאם.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
בדיקת CT חזה
בדיקת CT שאלות ותשובות
פענוח בדיקת CT

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: