בדיקת MRI לילדים – כיצד להתכונן?

תוכן עניינים

MRI ילדים

כל בדיקה רפואית היא חוויה מעט מלחיצה, ובפרט כשהנבדקים הם ילדים, בין אם ממש צעירים, כלומר פעוטות, ובין אם כבר נערים ונערות. כשמדובר על בדיקת MRI, טבעי שיהיה לחץ אפילו גדול מהרגיל: הכניסה למכשיר הדימות המשוכלל אינה דומה לעוד בדיקה אצל הרופא, ומאחר שההפניה לבדיקות אמ.אר.איי מתבצעת במקרים יחסית חמורים, גם לאי הוודאות בנוגע לממצאי הדימות חלק בחששות לקראת הבדיקה.

בהתאם המרכיב החשוב ביותר בהכנה לקראת בדיקת MRI לילדים היא להרגיע את הזאטוטים. לשם כך מומלץ ראשית כל לשדר רוגע וביטחון, ושנית, לשתף אותם בכל המידע הרלוונטי (לפי גילם, כמובן) ובכך לסייע להם לפוגג את החששות ואת הלחץ.

כיצד מתבצע MRI לילדים?

באופן כללי במהלך MRI הנבדקים שוכבים על מיטה, שנכנסת אל המכשיר עצמו (שמהווה שדה מגנטי רב עוצמה ובטוח לחלוטין) ואז יוצאת ממנו. הכניסה והיציאה מתבצעות מספר פעמים, בהתאם למטרות הספציפיות שלשמן מבוצע הדימות. בסך הכל נמשכות בדיקות MRI בין 20 דקות לשעה.

על-מנת שהתוצאות תהיינה ברורות ומדויקות, יש להימנע מתזוזה במהלך הבדיקה ולרגעים גם לעצור את הנשימה (כשהטכנאי שמפעיל את המכשיר מבקש זאת). מאחר שילדים קטנים מתקשים, ובמקרים רבים אף לא מסוגלים, לשכב ללא תזוזה במשך דקות ארוכות, בדרך כלל בדיקת MRI לילדים עד גיל 7 תתבצע תחת הרדמה.

עוד חשוב להדגיש שאחד ההורים יכול להתלוות אל הילד אל תוך החדר שבו מתבצעת בדיקת ה-MRI. במידה ומדובר בילד גדול שאינו מורדם הוא יוכל לתקשר עם ההורה (וגם עם הטכנאי) – דבר שמקל עליו מאוד במקרה שמתעוררים חששות מסוימים תוך כדי הצילום.

האם ילדים נדרשים להיות בצום לקראת MRI?

אם בדיקת ה-MRI מתבצעת תחת הרדמה, נדרש צום מוחלט, על פי ההוראות של המרדימים. משך הצום משתנה על פי גיל הנבדק (לתינוקות הצום קצר יותר למשל).

גם חלק מבדיקות ה-MRI לילדים שלא מתבצעות בהרדמה מחייבות צום, ובכל מקרה חשוב להתנהל עפ"י ההנחיות שתקבלו מצוות המכון כשתקבעו תור.

האם בדיקת MRI גורמת לילדים כאב?

התשובה היא לא. פרט לאי-נוחות מסוימת (שמן הסתם אינה רלוונטית לילדים קטנים שעוברים את ה-MRI בהרדמה), אין שום קושי בבדיקה, ובנוסף היא נחשבת בטוחה לחלוטין שכן לא מעורבת בה כלל קרינה (בניגוד למשל לצילומי רנטגן או בדיקות CT). יחד עם זאת חשוב להיות מודעים לכך שהרדמה עלולה לגרום לתופעות לוואי שונות, עליהן תקבלו הסבר מפורט מאנשי המכון ומהרופא שמבצע את ההרדמה.

אם הבדיקה מתבצעת תחת הרדמה, הילד עלול להיות מעט מבולבל לאחר שיתעורר, אולם תוך זמן קצר יחזור לעצמו. בכל מקרה לאחר הרדמה הילדים נשארים בחדר התאוששות, תחת השגחה ובלוויית הוריהם – ולאחר בדיקת רופא שיוודא שהכל בסדר, הילד ישוחרר לביתו.

בדיקת MRI במכון פרטי

באילו מקרים עבור ילדים בדיקות MRI הן אמצעי הדימות המומלץ?

ה-MRI הוא מכשיר הדימות המדויק ביותר הקיים כיום, כך שאין מתאים ממנו להדגים מבנים אנטומיים קטנים ומרובי פרטים כפי שיש באיברים השונים של הילדים. בנוסף בדיקת MRI לא חושפת את הנבדקים לקרינה וגם זה יתרון משמעותי מאוד כשהנבדקים צעירים ובאופן טבעי גופם רגיש יותר לקרינה מזיקה.

בין המקרים בהם ילדים מופנים ל-MRI: פגיעה בעמוד השדרה (עקב פגם מולד, תאונה או זיהום), בעיות בדרכי השתן, מחלות של המעי, חשש לפגיעה מוחית ועוד.

ככלל יש הוראה של משרד הבריאות לבצע רק MRI עד גיל 18, אלא אם בדיקת ה CT הינה הבדיקה המומלצת או מצילה חיים כשאין MRI בהישג יד.

מה עוד חשוב לדעת לקראת בדיקת MRI לילדים?

ישנם מספר דגשים חשובים נוספים שכדאי להיות מודעים אליהם לקראת בדיקות MRI לילדים:

  • חשוב להקפיד שהלבוש של הילד לא יכלול רכיבים ממתכת (כפתורים, רוכסנים וכו'), שכן אלה עלולים לשבש את פעילות המכשיר.
  • אם נדרש צום לקראת הבדיקה, הביאו אתכם ארוחה קלה שהילד יוכל לאכול לאחר היציאה מה-MRI (שימו לב שבמקרה של הרדמה, ישנם מאכלים שאינם מומלצים לאכילה לאחר ההתעוררות).
  • בחלק מהמקרים, בדיקת MRI מתבצעת בעזרת חומר ניגוד מיוחד שמטרתו היא הבטחת ממצאים ברורים ונוחים לפענוח. הזרקת חומר הניגוד עלולה להכאיב מעט לילדים, ומומלץ להכין אותם לכך ולהסביר להם את חשיבות החומר – הוא כאמור מקטין את הסיכוי לאבחון שגוי (אם כי ישנם מקרים שבהם כדי להבטיח פענוח מדויק לחלוטין שלא מפספס אף ניואנס יש לפנות לפענוח MRI פרטי או לקבלת חוות דעת שנייה).

 

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
בדיקת MRI לילדים
פענוח בדיקת MRI וחוות דעת שניה

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: