בדיקת CT עם חומר ניגוד

תוכן עניינים

טומוגרפיה ממוחשבת, הידועה בראשי התיבות שלה C.T, הינה אחת הבדיקות הנפוצות ביותר בשירות הרפואה המודרנית, וזאת בעיקר הודות לרמת הדיוק הגבוהה מאוד שלה. בחלק מהמקרים, על מנת להבטיח את אותה רמת דיוק ולאפשר פענוח איכותי, נדרש שימוש בחומר ניגוד.

בשתייה או בהזרקה

ישנן שתי דרכים להחדיר לגוף את חומר הניגוד הנחוץ – בשתייה או באמצעות זריקה. כשמדובר בבדיקת CT של הבטן (כלומר קיבה, מעי דק או מעי גס) או ב-CT של האגן, ילגום הנבדק את חומר הניגוד, ואילו במקרים אחרים יקבל הנבדק זריקה עם החומר. הדרך הראשונה מחייבת היערכות ממושכת יותר שכן יש ללגום 4 כוסות – כל אחת מהן של חצי ליטר – וחשוב לעשות זאת בהדרגה על מנת שהנוזל יצבע באופן אחיד את כל חלקי המעי. המינון הוא כוס אחת מדי 30 דקות כך שבסך הכל נמשכת פעולה זו שעתיים, ועל כן באופן טבעי יש להקדים ולהגיע למכון בו מתבצעת בדיקת ה-CT.

מהו חומר הניגוד?

חומרי הניגוד המשמשים להשבחת תוצאות בדיקות CT מבוססים על יוד. ניתן לחלק אותם ל-2 קבוצות בהתאם למספרן של מולקולות היוד בתמיסה, וכך ישנם חומרים יוניים (כלומר מתאפיינים באוסמולריות גבוהה) ולא יוניים (רמת אוסמולריות נמוכה). ישנם גם חומרי ניגוד שלא על בסיס יוד אלא על בסיס בריום, אולם השימוש באלה הוא רק במקרים של אלרגיה חריפה ליוד שאינה מותירה כל ברירה.

האם ישנן תופעות לוואי?

חשוב להדגיש כי ישנם מקרים המחייבים בדיקות מדוקדקות באשר לאפשרות השימוש בחומר הניגוד. כך עבור חולי אסתמה, כך במקרה של מחלות כליות וכך עבור מי שנוטל תרופות אנטי סוכרת. באופן כללי יש ליידע את צוות מכון ה-CT כבר במהלך תיאום מועד הבדיקה לגבי מחלות רקע ותרופות אותן נוטל הנבדק באופן קבוע. בכל מקרה תופעות הלוואי הנפוצות הן בחילה וגל חום – הן מופיעות מייד לאחר הזריקה וחולפות במהירות. השפעות נוספות עשויות להיות כאבי ראש, גירוד ופריחה קלה. במקרה של ירידה משמעותית בלחץ הדם, תפרחת נרחבת או כיווץ של דרכי הנשימה ייתכן צורך בטיפול תרופתי וכן בהשגחה. בכל מקרה מומלץ לאחר בדיקת CT עם חומר ניגוד להרבות בשתיית מים על מנת לסלק מהגוף את היוד, ובפרט אם הוא ניתן בשתייה.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: