בדיקת MRI עם הרדמה

תוכן עניינים

ה-MRI הינה בדיקה מתקדמת במיוחד, למעשה חוד החנית של הדימות בימינו, ובין יתרונותיה המשמעותיים גם היותה בטוחה לחלוטין והעובדה כי לא כרוך בה שום כאב. יחד עם זאת במקרים מסוימים היא מתבצעת בהרדמה, שאליה כמובן יש להיערך בהתאם.

ילדים ותינוקות

התוצאות המדויקות להפליא שמספקת בדיקת MRI תלויות בכך שהנבדק לא יזוז במהלך כל שהותו בתוך הסורק. לילדים, ובפרט הקטנים שבהם, קשה עד בלתי אפשרי לשתף פעולה עם דרישה זו ועל כן בדיקות MRI לילדים מבוצעות בהרדמה מלאה. חשוב להדגיש כי למרות הרתיעה מהרדמה מלאה, הרי ש-MRI היא הבדיקה המומלצת ביותר עבור ילדים, כולל קטנים מאוד, שכן לא מעורבת בה קרינה ובנוסף תוצאותיה המפורטות מאפשרות אבחון מדויק (בכפוף כמובן לפענוח איכותי) וכך הרופא המטפל יכול לגבש במידת הצורך תוכנית טיפול אופטימלית. בדרך כלל ילדים מעל גיל 6 כבר אינם זקוקים להרדמה שכן הם מסוגלים לשכב ללא תנועה לפרקי זמן ארוכים יחסית ולשתף פעולה עם הנחיות מפעיל ה-MRI, אולם יש לבחון כל מקרה לגופו.

בעלי קלסטרופוביה

מקרה נוסף המצריך הרדמה מלאה הוא מבוגרים בעלי קלסטרופוביה. רוב בני האדם חשים אי נוחות מסוימת עקב השהות בתוך מכשיר ה-MRI, אולם כשאי הנוחות הופכת עלולה להפוך למצוקה חמורה יש להיערך מראש ולבצע בדיקת MRI בהרדמה מלאה.

הנחיות מיוחדות

בדיקת MRI בהרדמה מחייבת כמובן היערכות מראש, וכך למשל מנבדקים שסובלים ממחלת לב או ריאות, נבדקים בני 70 ומעלה וממי שמעשן נדרש צילום רנטגן עדכני של בית החזה. באופן כללי הרופא המרדים מראיין את הנבדקים, מפנה אותם לבדיקות מסוימות אם יש בכך צורך, מוודא כי לא צפויה כל בעיה עם ההרדמה, ומנחה אותם באשר לצום הנדרש בטרם ההרדמה.  

ההרדמה וההתאוששות

מרגע שמתחיל הליך ההרדמה ועד להתעוררות מחובר הנבדק למכשיר המנטר את פעילות ליבו ואת הנשימה, וזאת על מנת לוודא שהכל תקין. הן הרופא המרדים והן אחות מיוחדת משגיחים על הנבדק במהלך ההרדמה וגם לאחר הבדיקה, בעת שהוא שוהה בחדר ההתאוששות להמשך ההשגחה ועד לשחרורו הביתה.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: