טומוגרפיה ממוחשבת CT: כל מה שרציתם לדעת

תוכן עניינים

טומוגרפיה ממוחשבת

טומוגרפיה ממוחשבת (CT) היא בעצם שיטת הדמיה בלתי פולשנית ומתקדמת. ביכולתה לספק תמונות תלת ממדיות ואיכותיות ביותר של פנים הגוף. טומוגרפיה ממוחשבת נקראת גם בדיקת CT, או בשמה המלא Computerized Tomography. שיטה זו מספקת פתרון חשוב ומשמעותי לתחום הרפואה. היא מעניקה לרופא המומחה את האפשרות להסתכל מקרוב על איברים שונים בתוך הגוף במטרה לאבחן מצבים שונים ומחלות. שיטה זו טומנת בחובה לא מעט יתרונות על פני בדיקות אחרות, עליהם נרחיב בהמשך המאמר. בדיקת CT לא כרוכה בכאבים משום שהיא בדיקת הדמיה לא פולשנית. מטרתה היא לצלם את פנים הגוף והיא עושה זאת באמצעות שימוש בטכנולוגיה חכמה ומתקדמת. במאמר זה נסביר מה היא בדיוק טומוגרפיה ממוחשבת, באילו מצבים נמליץ על הבדיקה, כיצד היא מתבצעת ואיך נתכונן אליה כראוי.

מה היא בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT?

בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT היא בדיקת הדמיה לא פולשנית. מכשיר ה-CT מצלם את פנים הגוף. איברים, עצמות, רקמות רכות וכלי דם מצולמים בבדיקה במטרה לסייע באבחון נכון ומדויק של מצבים רפואיים שונים. הבדיקה יכולה לגלות ממצאים שונים במגוון חלקים בגוף. ביכולתה לעזור לרופא להעניק לכל מטופל את הטיפול המדויק ביותר המתאים למצבו. בזכות התמונות האיכותיות שמתקבלות, הרדיולוג המומחה יכול לבחון אותן ולהעניק חוות דעת מקצועית.

באמצעות סריקות ה-CT, בשילוב עם המומחיות של הרדיולוג המפענח, ניתן לאבחן מגוון מצבים רפואיים. המצבים השכיחים ביותר שבדיקה זו מאפשרת לגלות הם מחלות לב וכלי דם, מחלות זיהומיות ודלקתיות, אירועים מוחיים, פגיעה או טראומה לרקמות, גידולים שפירים וממאירים, ועוד מגוון מצבים אחרים. בדיקה זו היא חשובה מאוד וביכולתה להעניק תוצאות מדויקות באיכות גבוהה. חשוב לזכור, כי אבחון מוקדם ונכון של מצבים רפואיים יכול להציל חיים. וודאו שאתם מעבירים את תוצאות הבדיקה לידיו של רדיולוג מומחה לביצוע חוות דעת שנייה ואבחון מדויק.

כיצד בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT מתבצעת?

הבדיקה מבוצעת כך שמקור קרינה זז סביב הנבדק ומעביר דרך הגוף קרני רנטגן בזוויות שונות. גלאים קולטים את הקרניים המוחזרות מהגוף ומעבירים סיגנלים אלקטרוניים למחשב. לאחר מכן, המחשב מעבד את הנתונים באופן מדויק. הוא יוצר הדמיה של פנים הגוף בתלת ממד או תמונות של חתכי גוף שונים בתצורה דו מימדית. מתקבלות תמונות ברורות מאוד באיכות גבוהה במיוחד.

משך הזמן שהבדיקה אורכת נע בין 5 ל-30 דקות, תלוי בסוג המכשיר, מצבו של המטופל וסוג הבדיקה שנדרש לבצע. במהלך בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT נעשה שימוש בקרינה מייננת (קרני רנטגן). באמצעות כך, ניתן להפיק תמונות רבות של הרקמות, מזוויות שונות. קרינת הרנטגן בעצם נפלטת מכמה מקורות בסורק ה-CT ועוברת דרך הרקמות בגוף. חיישנים הממוקמים מסביב לגוף הנבדק קולטים את אותן קרני רנטגן. באמצעות תוכנת מחשב, התוצאה מעובדת עד לקבלת אלפי תמונות של הרקמות ופנים הגוף. התמונות המתקבלות בבדיקה זו הן תלת ממדיות, בשונה מצילום רנטגן רגיל בו התמונות הן רק דו ממדיות. התמונות שמתקבלות בבדיקת CT הן מפורטות ואיכותיות במיוחד. לאחר מכן, התמונות האלו מוצגות בפני הרדיולוג המומחה בצורה של חתכי דימות דקים. בזכות כך, הרדיולוג המומחה או הרופא המטפל יכול לעיין בכל חתך בנפרד או בתמונה של אזור או איבר שלם ולראות את האזור הנבדק בבירור.

באילו מצבים הרופא ימליץ על ביצוע בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT?

ישנם מצבים שונים בהם יעלה הצורך בביצוע של בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT. את הסריקה ניתן לבצע באזורים שונים בגוף ובמטרות שונות. על כן, היא מאפשרת לאבחן קשת רחבה של מצבים ומחלות ובכך להעניק טיפול מתאים בשלב מוקדם.

ריכזנו עבורכם את המצבים המרכזיים בהם הרופא ימליץ על ביצוע בבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT:

אבחון מצבים ומחלות בריאות

טומוגרפיה ממוחשבת CT משמשת לאבחון תהליכי מחלה ושינויים ברקמת הריאות. ישנן מחלות ריאה מסוימות אשר ניתן לאבחן בקלות באמצעות בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT, על פני צילום רנטגן, למשל. כאשר הסריקה מבוצעת במטרה לבדוק את הריאות, הצילומים נעשים בזמן שאיפה ונשיפה. בבדיקה מסוג זה לרוב מחדירים לגוף המטופל חומר ניגוד. החומר משמש לצורך דימות מיטבי של עורקי הריאה, במטרה לקבל תמונות ברורות ואיכותיות במיוחד.

סריקה של אזור הבטן והאגן

טומוגרפיה ממוחשבת CT מאפשרת לאבחן מחלות ונגעים שונים באזור חלל הבטן. בשיטה זו ניתן לאבחן מצבים של דלקות, חסימת מעיים, אבנים בכליות, ועוד. ניתן גם לעשות שימוש בטומוגרפיה ממוחשבת CT לצורך אבחון של פגיעה באיברים באזור הבטן והאגן. הבדיקה גם משמשת להערכה של גידולים סרטניים באזורים אלו. בהדמיה של חלל הבטן מקובל להשתמש בחומר ניגוד לצורך שיפור האיכות של בדיקת הטומוגרפיה הממוחשבת.

טומוגרפיה ממוחשבת CT של ראש ומוח

בזכות התקדמות הטכנולוגיה בתחום הרפואה והדימות, טומוגרפיה ממוחשבת יכולה לשמש גם ככלי לאבחון נזקים ומחלות באזור הראש והמוח. למשל, בבדיקה ניתן לראות מצבים שונים כמו דימום מוחי. מצבים כצו שברים או סדקים בגולגולת, שבץ מוחי, בצקות, גידולים במוח, ועוד. הבדיקה מאפשרת לבצע גילוי מקדים של מצבים ומחלות. בדיקת CT מוח מאפשרת לקבל תמונות ברורות ואיכותיות במהירות. זיהוי מידי של דימום פנימי או פגיעה חמורה עשוי להציל חיים.

כיצד ניתן להתכונן לבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT?

לפני הכל, חשוב להודיע לרופא המטפל שלכם על כל רגישות שקיימת אצלכם. לרוב, תתבקשו להגיע לבדיקה עצמה בצום ולא לאכול כ-3 שעות לפני הבדיקה. אין איסור על שתיית מים. יהיה עליכם להגיע למכון הדימות כשעתיים לפני הבדיקה לצורך הכנה מוקדמת.

לפני ביצוע סריקת טומוגרפיה ממוחשבת CT, ברוב המקרים תתבקשו לשתות חומר ניגוד, או שהרופא המטפל יזריק לכם אותו במקום זאת. זהו נוזל המכיל יוד (אורוגרפין) ומהול בליטר מים. החומר בעצם מציג חלקים רצויים בגוף בצבעים בולטים המאפשרים לרדיולוג המומחה לראות את האיברים הנבדקים והממצאים באופן ברור ומדויק. בדיקת CT מתנהלת בשכיבה, כשהנבדק שוכב על מיטה מיוחדת המחליקה אל תוך מכונת ה-CT. הסורק נע סביב גופו של הנבדק במעגלים, משגר קרני רנטגן בזוויות שונות שנקבעו מראש ובכך מאפשר ליצור תמונה מפורטת ומדויקת.

טרם הכניסה לחדר הבדיקה עצמו, תתבקשו להסיר בגדים, תכשיטים וחפצי מתכת שעלולים להפריע לצילום ולפענוח הבדיקה. בעת ביצוע בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT, חשוב מאוד להימנע מתזוזות מיותרות ככל האפשר ולהשתדל לא לזוז בכלל. כל תזוזה כזו עלולה להשפיע על התוצאה המתקבלת ולשנות את התמונה. על מנת שהבדיקה תתבצע כראוי ולא יהיה צורך בבדיקה חוזרת, חשוב להישמע להנחיות המדויקות של מומחה הרנטגן המפעיל את המכונה.

הנחיות לאחר בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת CT

לאחר ביצוע הבדיקה, מומלץ מאוד לשתות כמות רבה של מים. המים מסייעים לגוף להפטר מחומר הניגוד. במקרים בהם הבדיקה נעשה תחת טשטוש או הרדמה, חל איסור לנהוג. אם ניתן חומר ניגוד צריך להמתין במרפאה כחצי שעה לאחר הבדיקה. זאת על מנת לוודא שלא מתפתחות תופעות לוואי מידיות. לאחר שמתקבלות תוצאות הבדיקה, חשוב להעביר אותן לרדיולוג מומחה ומנוסה.

סריקות טומוגרפיה ממוחשבת CT של האיברים הפנימיים, העצמות, הרקמות הרכות וכלי הדם מפיקות תמונות ברורות ומפורטות ביותר. תמונות אלו מאפשרות אבחון של מצבים שונים. הן נותנות לרופא המומחה את כל הכלים על מנת להעניק את הטיפול המתאים ביותר לכל מצב. על מנת שהאבחון יתבצע נכון ובאופן מדויק, רדיולוג מומחה יפענח את התוצאות באופן מקצועי ומדויק ויעניק חוות דעת שנייה וחשובה ביותר.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב.
זקוקים לייעוץ, חוות דעת או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: