MRI מוח לעובר

תוכן עניינים

MRI מוח עובר

9 החודשים של ההיריון, כל היריון, הם תקופה מורכבת מאוד: מצד אחד התרגשות עצומה וציפייה להרחבת המשפחה, ומצד שני גם לא מעט חששות, בעיקר בנוגע לבריאותו של העובר.
על-מנת לפוגג לפחות חלק מהחששות, להבטיח הריון תקין ולספק להורים תמונת מצב מלאה ומדויקת אודות העובר, פותחו לא מעט בדיקות שמתבצעות במהלך 9 חודשי ההיריון – MRI מוח לעובר היא אחת הבדיקות המשמעותיות.

מטרת בדיקת MRI מוח היא באופן טבעי אבחון מדויק ומקיף של מצב המוח של העובר. מאחר שמדובר באיבר קריטי, שכל פגם או מום בו עלול להוביל למצוקה של ממש ולחיים שטמון בהם קושי עצום, הרי שישנם מקרים שבהם תוצאות בדיקה זו מהוות בסיס להחלטה הלא פשוטה האם להפסיק את ההיריון או להמשיך – בהתאם, חשוב מאוד שהפענוח של ממצאי ה-MRI יתבצע ע"י הרדיולוגים המקצועיים והמנוסים ביותר, כך שאף ניואנס לא יתפספס וההורים יוכלו להחליט כיצד לנהוג על סמך מידע מפורט במיוחד וכמובן מדויק לחלוטין.

כיצד מתבצעת בדיקת MRI מוח עבור עוברים?

MRI מוח לעובר מבוססת על יצירת שדה מגנטי עוצמתי ושיגור גלי רדיו אל הבטן של האישה ההרה, וליתר דיוק אל האזור שבו נמצא המוח של העובר.
חשוב להדגיש כי בדיקת MRI נחשבת לבטוחה לגמרי, ובפרט לא כרוכה בקרינה שעלולה להיות מסוכנת, ועל כן זוהי גם הבדיקה המומלצת ביותר לנשים הרות.
השלב הקריטי בכל בדיקת MRI, ובפרט MRI מוח עובר, הוא הפענוח. את הפענוח מבצעים רופאים שנקראים רדיולוגים, שעוברים התמחות ארוכה שלמעשה לא נגמרת אף פעם.
בפרט חשוב שהפענוח יתבצע ע"י רדיולוג שמתמחה במוח. בהקשר זה כדאי לזכור שהמוח של העובר הוא איבר קטן מאוד, וכל המבנים שהחלו להתפתח בו הם זעירים, ומי שאינו מומחה בעל ניסיון נרחב עלול להחמיץ מידע שיכול להיות קריטי.

באילו מקרים מומלץ לבצע את הבדיקה?

בדיקת MRI מוח לעובר מומלצת במקרים שבהם ישנו חשד לפגיעה מבנית בחומר האפור או החומר הלבן שבמוח, כשישנו חשש להרחבת יתר של אחד החדרים במוח, כשישנו חשד לפגיעה בקליפת המוח ובאופן כללי כשבדיקות אחרות מצביעות על פגם אפשרי הקשור למוח.
כמובן שבכל מקרה ההחלטה הסופית כיצד לנהוג על סמך ממצאי ה-MRI והפענוח היא של ההורים, אולם אין ספק שעל-מנת לקבל החלטה כה רגישה נדרש מידע ודאי ככל האפשר.

ההכנות לקראת בדיקת MRI לעובר

בחלק מבתי החולים מתבצעת בדיקות MRI מוח העובר במכשיר ייעודי בעל פתח רחב כך שאי הנוחות של האישה ההרה – וכידוע במהלך ההיריון, ובפרט בשלבים המתקדמים, לא קל לנשים למצוא תנוחה נוחה – תהיה מינימלית.

אם האישה ההרה מרגישה מתוחה או במקרים שבהם העובר מרבה לזוז, ומקשה על צילום מדויק, ניתן לקבל גם זריקת הרגעה, כשכמובן מדובר בחומר בטוח לחלוטין הן עבור האם והן עבור העובר.
בדרך כלל נדרש צום בן מספר שעות לקראת בדיקת MRI. החזרה לשגרה כמעט מידית, והתוצאות מתקבלות ברוב המקרים לאחר שבוע עד שבועיים, או תוך 24 שעות במקרה של פענוח MRI פרטי.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: