למה צריך חומר ניגוד עבור בדיקת CT?

תוכן עניינים

בדיקות CT נחשבות למתקדמות במיוחד, הן בזכות העובדה שניתן לבצע אותן במהירות (שעשויה להיות קריטית במקרים המחייבים התערבות מידיית) והן בזכות העובדה שפענוחן מוביל לתוצאות מאוד מדויקות. חומר ניגוד הינו חומר מיוחד אשר הופך את התמונות שמפיקים מכשירי ה-CT לברורות יותר ומאפשר לרדיולוגים המפענחים אותן לספק לרופא המטפל ממצאים מקיפים ומובהקים, כך שיוכל לגבש את תוכנית הטיפול האפקטיבית ביותר.

באיזה חומרי ניגוד משתמשים?

חומרי הניגוד – מקור השם, אגב, הוא בהבחנה הברורה שיוצרים חומרים אלה בין הדימות של רקמות בריאות לבין הדימות של רקמות שיש בהן פתולוגיה כלשהי – מבוססים בעיקר על יוד. ישנם גם חומרי ניגוד על בסיס בריום (סוג של מתכת) אולם באלה נעשה שימוש רק במקרים נדירים.

האם בכל בדיקות ה-CT נדרש חומר ניגוד?

לא.

בדיקת CT של עמוד השדרה, למשל, תתבצע ברוב המקרים ללא חומר ניגוד. יחד עם זאת בשורה ארוכה של בדיקות CT אחרות סביר להניח שיהיה צורך בחומר זה – שניתן או בשתייה או בזריקה.

היערכות מוקדמת

ההיערכות לקראת בדיקת CT עם חומר ניגוד שונה מזו של בדיקה ללא חומר ניגוד.

ראשית ישנו הבדל מבחינת זמן ההגעה למכון ה-CT: מי שנדרש לשתות את חומר הניגוד – בדרך כלל כך הדבר כשמדובר ב-CT של הבטן או האגן – צריך להגיע שעתיים לפני זמן הבדיקה עצמה, וזאת על מנת שיוכל ללגום את חומר הניגוד באופן הדרגתי, כוס אחת בכל חצי שעה ובסך הכל 4 כוסות. הסיבה לכך היא הקושי ללגום 2 ליטר בבת אחת ובעיקר הרצון לצבוע את כל חלקי המעי באופן אחיד ולשם כך יש לשתות באופן הדרגתי.

עוד קודם לכן על הנבדק ליידע את צוות המכון בו מתבצעת בדיקת ה-CT לגבי מצבים שונים שמחייבים תשומת לב מיוחדת באשר ללקיחת היוד. בין מצבים אלה: שימוש בתרופות לטיפול בסוכרת, מחלות הפוגעות בתפקוד התקין של הכליות ואסתמה.

היוד שבחומר הניגוד עלול לגרום לתופעות לוואי, שרובן נעלמות כלעומת שבאו תוך זמן קצר. במידה ולא כך הדבר, חובה ליידע באופן מיידי את הצוות הרפואי, ובכל מקרה מומלץ להרבות בשתיית מים בתום הבדיקה על מנת לסייע לגוף לסלק את חומר הניגוד.

 

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: