בדיקת CT גב

תוכן עניינים

פענוח בדיקת CT בטן

הגב הוא אזור מועד לפורענות – 9 מכל 10 בני אדם יחוו כאבים בחלק כזה או אחר של הגב לפחות פעם אחת במהלך החיים, וישנם לא מעט מצבים שבהם הכאבים חמורים במיוחד וגורמים אפילו למגבלות של ממש בתנועה. כשנדרש דימות מדויק במיוחד של הנעשה בעמוד השדרה ובסביבתו הבדיקה המקובלת היא CT. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות CT עמוד שדרה וגב, המצבים שבהם היא מומלצת ודגשים חשובים לגבי הפענוח.

באילו מקרים מומלצת בדיקת CT גב?

חשוב להדגיש שלא כל כאב בגב מצדיק בדיקת סי.טי גב. בהקשר זה כדאי לדעת שמכשירי הטומוגרפיה הממוחשבת (Computed Tomography, ובראשי תיבות CT) חושפים את הנבדקים לקרינה שעלולה להיות מסוכנת. CT הוא למעשה אוסף צילומי רנטגן, ומאחר שקרני הרנטגן הן מייננות, כלומר גורמות לשינויים במבנה התאים, בדיקה זו מתבצעת רק כשהתועלת גדולה מהנזק שעלול להיווצר – כלומר כשהמצב מחייב בירור יסודי. הקרינה שנפלטת במהלך בדיקת CT עמוד שדרה שקולה לזו שנפלטת במהלך 300 בדיקות רנטגן, ולכן כאבי קל קלים יחסית או כאלה שעשויים להיעלם לא מצדיקים את הסיכון. לעומת זאת אם ישנו כאב עז או כרוני (כלומר כזה שנמשך כבר 3 חודשים), CT גב היא אמצעי יעיל לבירור הסיבה לכאבים ובהתאם שיטת הטיפול המתאימה.

בין האפשרויות הנפוצות:

  • גידול – שפיר או ממאיר, ובכל מקרה כזה שלוחץ על תאי עצב.
  • טראומה חיצונית – עקב תאונה (כולל תאונות עבודה) או פציעת ספורט.
  • היצרות של תעלת השדרה – בתוך התעלה עובר חוט השדרה שמכיל תאי עצב רבים, וההיצרות שלה מייצרת לחץ על אותם עצבים.
  • פריצת דיסק (או לחילופין בלט דיסק).

עוד כדאי לדעת שהסחוסים שמפרידים בין החוליות של עמוד השדרה נשחקים לאורך השנים. ישיבה ממושכת, פעילות גופנית מאומצת מדי, עישון ומשקל עודף מגבירים את קצב השחיקה ומגדילים את הסיכון לכאבי גב.

מה ניתן לראות בבדיקת סי.טי. של עמוד השדרה והגב?

CT היא בדיקה יעילה מאוד כשנדרשת הדגמת שינויים בסחוסים ובפרט תהליכים ניווניים. כשהחשד הוא לבלט דיסק או לפריצת דיסק, CT גב מאפשר אבחון מדויק של מיקום הבעיה.

כשישנו חשד לגידול בעמוד השדרה, בדיקת MRI תדגים אותו טוב יותר (אם הוא קיים, כמובן). בכל מקרה הבחירה בין בדיקות CT לבדיקות MRI מבוססת על פרמטרים רבים, ולכן כדאי לוודא עם הרופא המפנה מהם השיקולים שלו.

פענוח CT גב – דגשים חשובים

על-מנת להפיק מקסימום תועלת מבדיקת CT גב, חשוב מאוד שהפענוח ייעשה ללא רבב. למרבה הצער, זהו לא המצב במכוני ה-CT, לא בבתי החולים ולא במרפאות הפרטיות שמציעות שירות זה. הסיבה לכך היא המחסור ברדיולוגים עקב מספר התקנים הלא מספק ביחס לגודל האוכלוסייה ולצורך בבדיקות סי.טי. (שמספרן כבר מגיע לכמיליון בשנה!)

כתוצאה מלחץ הזמן שבו נתונים הרופאים שמפענחים את ממצאי הצילומים, ישנן טעויות רבות. מומחים בתחום מעריכים את הסיכוי לטעות ב-10-20%!

פענוח CT גב באופן פרטי, אצל נוירו-רדיולוג בכיר ובעל ניסיון רב, ממזער את הסיכון לשגיאה ובעצם מבטיח אבחון מדויק לחלוטין – בזכות הבקיאות המעמיקה והיכולת להקדיש את מלוא תשומת הלב לכל פרט ופרט. תוצאות פענוח פרטי של סי.טי. מתקבלות תוך 24 שעות וכוללות הסברים מפורטים והמלצות להמשך טיפול.

אולי יעניין אותך גם

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: