MRI בטן

תוכן עניינים

MRI בטן

בדיקת אם.אר.איי בטן היא למעשה שם כולל למספר בדיקות חיוניות אפשריות – של האיברים השונים שנמצאים באזור הבטן. בדיקות אלה נדרשות כשבאחת התחנות לאורך מערכת העיכול ישנה בעיה המחייבת בירור מעמיק ומדויק.

אילו איברים מרכיבים את מערכת העיכול?

מערכת העיכול מתחילה בפה (שיניים, לשון, רוק), נמשכת בלוע שבגרון ובוושט המחבר את הלוע עם הקיבה – ואז מגיע החלק העיקרי שלה, זה שבתוך הבטן: קיבה, תריסריון, מעי דק, מעי גס ופי הטבעת, כשהכבד, כיס המרה והלבלב אינם איברים בהם עובר המזון הנכנס לגוף אולם תרומתם לעיכול חשובה ועל כן גם הם חלק ממערכת זו, שתפקודה התקין הוא כמובן קריטי לבריאותנו.

אילו בדיקות נכללות תחת ההגדרה "MRI בטן"?

האיברים בבטן שעבורם בדיקת MRI היא רלוונטית הם הכבד, הלבלב ודרכי המרה והמעי הדק. יש הכוללים גם את רצפת האגן תחת הגדרה זו.

כבד: בדיקת MRI של הכבד נדרשת כשמתגלים באיבר זה, שתפקידיו העיקריים הם לסלק רעלים מהגוף ולאפשר מטבוליזם יעיל, נגעים המחייבים אבחון מפורט ומדויק במיוחד על מנת שניתן יהיה לגבש תוכנית טיפול נאותה. כך למשל אנשים החולים בשחמת הכבד נמצאים בקבוצת סיכון לפתח גידולים שונים באיבר זה, ובדיקות מתקדמות הכרחיות לשם זיהוי מצבם. גם אחרי דלקות כבד נגיפיות מסוג B או C ייתכן צורך בבדיקת MRI.

דרכי מרה ולבלב: הלבלב הוא בלוטה המייצרת אנזימים שונים שתפקידם הוא להבטיח פירוק תקין של פחמימות, חלבונים ושומנים.

בדיקת MRI של הלבלב ודרכי המרה – שנקראת גם MRCP, ראשי תיבות של Magnetic Resonance Cholangio Pancreography – נדרשת כשישנן חסימות בדרכי המרה או דרכי הלבלב, וכן פתולוגיות אחרות באיברים אלה. בהקשר זה חשוב לציין כי מחלות כרוניות בדרכי המרה עלולות להוביל לסרטן דרכי מרה, ומחייבות מעקב צמוד. גם כשישנו חשד לגרורות סרטניות בלבלב מומלץ לבצע MRI על מנת לאמת או לשלול את החשד ולהיערך בהתאם.

בדיקת MRI של המעי הדק – נקראת גם MRE (ראשי תיבות של Magnetic Resonance Enterography) ומתבצעת בין השאר במקרים של מחלות כרוניות באיבר זה דוגמת קוליטיס וקרוהן.

מידע נוסף אודות MRI בטן

אזור הבטן מכיל כמה מהאיברים היותר חיוניים ורגישים בגופנו ובהם הלבלב, הכבד והמעי הדק. פתולוגיות שונות במבנה הרקמות של איברים אלה או נגעים בהם מחייבים בירור מעמיק ומדויק והבדיקה הטובה ביותר לשם כך היא האם.אר.איי (Magnetic Resonance Imaging).

בדיקת MRI בכבד

הכבד הינו בלוטה, ולמעשה הבלוטה הגדולה ביותר בגופנו – יש בו קרוב לליטר דם ומשקלו הוא כקילוגרם וחצי.

לכבד תרומה נכבדת לפירוק תאי דם אדומים, סינתוז חלבונים, נטרול רעלים וייצור הורמונים. בנוסף מהווה איבר חיוני זה – שאין לו שום תחליף – מעין בנק דם כמו גם מחסן לשומנים, ויטמינים וברזל.

המצבים העיקריים המחייבים בדיקת MRI של הכבד הם: מעקב אחר חולי הפטיטיס B או הפטיטיס C שכן הם מתאפיינים ברמת סיכון גבוהה במיוחד להתפתחות גידולים ממאירים, וכן אנשים שלקו במחלת שחמת הכבד (שגם הם בקבוצת הסיכון הנ"ל).

מה זה MCRP?

בדיקת MRCP היא למעשה MRI של הלבלב ושל דרכי המרה.

הלבלב, כמו הכבד, הינו בלוטה, ובניגוד לכבד הוא קטן יחסית – משקלו הוא כ-100 גרם ואף פחות ואורכו 15 ס"מ. למרות זאת מדובר באיבר רב חשיבות הלוקח חלק נכבד בתהליך העיכול ומייצר מיצים המכילים אנזימים שבלעדיהם לא ניתן לפרק את כל אבות המזון.

בדיקת ה-MCRP נועדה לשלול או לאשש חשד לחסימה בדרכי המרה או דרכי הלבלב שמונעת הגעת המיצים החיוניים ליעדם, וכן היא מומלצת כשישנן מחלות כרוניות בדרכי המרה, שכן אלה עלולות לגרום להתפתחות סרטן.

מה זה MRE?

בדיקת MRE היא למעשה MRI של המעי הדק.

המעי הדק הוא אחת התחנות שבהן עובר מזון במסגרת תהליך עיכולו – התחנה בה מתבצע עיקר ספיגת החומרים החיוניים לגופנו.

אורכו של המעי הדק, אשר מונח בתוך חלל הבטן שלנו בצורה מפותלת, נע בין 6 ל-8 מ' וקוטרו הוא כ-3 ס"מ. האנזימים המגיעים אליו מן הלבלב מפרקים פחמימות לחד סוכרים, חלבונים לחומצות אמינו ושומנים לחומצות שומניות וגליצרול. בדיקת ה-MRE מתבצעת בעיקר על מנת לאבחן היווצרות מחלות כרוניות של המעי הדק (קוליטיס וקרוהן).

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: