חשיבות חוות דעת רפואית שנייה

תוכן עניינים

חוות דעת רפואית שנייה היא אחת הזכויות הבסיסיות של החולים, וישנם מקרים שבהם הזכות היא אפילו חובה במובן מסוים – שכן גם הטובים שברופאים הם בסופו של דבר בני אדם, ועלולים לטעות, כך שחוות דעת נוספת עשויה להיות ההבדל בין טיפול שגוי (או היעדר טיפול כלל, למשל אם פענוח בדיקת MRI כשל מלאתר גידול סרטני) לבין טיפול נכון ובין חיים ומוות.
באופן דומה עשויה חוות דעת שנייה למנוע קבלת טיפול כואב ועתיר תופעות לוואי – כך לדוגמה אם בעקבות בדיקת CT "אותר" גידול שלא באמת קיים בגוף והוחלט על התחלת טיפולי כימותרפיה, ואילו פענוח נוסף של אותו CT מצא כי האדם בריא.

מתי כדאי לפנות לחוות דעת שנייה?

האינדיקציה הטובה ביותר לכדאיות הפנייה לחוות דעת שנייה היא האינטואיציה: אנחנו מכירים את עצמנו ואת גופנו יותר טוב מכל אדם אחר ואפילו הבדיקות הרפואיות המתקדמות ביותר דוגמת MRI או CT לא תמיד מדויקות יותר מהתחושות הפנימיות שלנו. אם מכל סיבה שהיא אנחנו לא שקטים עם ממצאי בדיקה זו או אחרת או עם הדיאגנוזה של הרופא – מומלץ מאוד לפנות לחוות דעת נוספת. ולא רק כשמדובר על בדיקות CT או MRI אלא בכל דבר רפואי, לדוגמה ברפואת עיניים, יכולים לאבד את הראייה אם לא מטפלים בזמן, או שהאבחנה לא נכונה. עוד סיבה לבקש חוות דעת רפואית חדשה היא טיפול שאינו משיג את מטרותיו למרות שהוא נמשך זמן רב. גם במקרים של מחלות נדירות שקיים לגביהן ידע מועט יחסית חוות הדעת השנייה עשויה לשפוך אור חדש בזכות ידע שהרופא הראשון לא היה מצויד בו.
באופן כללי, ככל שהמלצת הרופא מחייבת הליכים רפואיים מורכבים יותר וקשים יותר (ניתוח מסוכן, כימותרפיה וכו') כך גדלה ה"כדאיות" של בקשת עוד חוות דעת מעוד רופא.

דגשים בעת פנייה לחוות דעת רפואית שנייה

ראשית, חשוב שלרופא השני לא יהיה כל קשר אל הרופא הראשון, וכמובן שיהיה מדובר באיש מקצוע אמין ומנוסה במיוחד.
שנית, חשוב להגיע אל הרופא השני אחרי שעברתם את כל הבדיקות הרלוונטיות (בין אם בדיקות דם בסיסיות ובין אם אבחונים מתקדמים יותר דוגמת CT או בדיקת MRI).

בנוסף כדאי להצטייד מראש ברשימה מסודרת של שאלות עליהן תרצו לקבל תשובה, ולדוגמה:

  • אילו טיפולים אפשריים במצב רפואי זה?
  • מהם סיכויי ההצלחה של כל אחד מהטיפולים הנ"ל?
  • מהם הסיכונים הטמונים בכל אחד מהם?
  • איפה אפשר לעבור כל אחד מהטיפולים, ומהם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהמקומות?
  • האם קיים טיפול חדשני, כולל כאלה שלא מוצעים עדיין בארץ, שמומלץ במצב הרפואי הקיים?

זכויות המבוטחים בקופות החולים השונות

מבוטחי מכבי זהב זכאים להתייעץ עם רופא מומחה – מתוך רשימה ארוכה של רופאים כאלה – 3 פעמים בכל שנה קלנדרית, ולקבל על כך החזר בשיעור 80% מהתשלום ששילמו (עד לגובה של כ- 650 ש"ח לכל התייעצות שכזו).
מבוטחי כללית מושלם זכאים גם הם ל- 3 ייעוצים בכל שנה קלנדרית, בעלות של 120 ש"ח בלבד.
מבוטחי קופת חולים לאומית יכולים להתייעץ עם כל רופא מומחה שירצו כששיעור ההשתתפות של הקופה הוא 80%. בעלי ביטוח זהב רשאים לעשות זאת 3 פעמים בשנה (כשתקרת ההחזר היא 630 ש"ח) ובעלי ביטוח כסף – פעם אחת בשנה (ותקרת ההחזר היא 570 ש"ח).

 

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: