כל מה שחשוב לדעת על פענוח MRI ברך

תוכן עניינים

בדיקת MRI באופן פרטי

הברכיים הן מפרקים בעלי חשיבות רבה. בזכות הברך האדם יכול לבצע את התנועות השונות עם הרגל, ובפרט ללכת, לרוץ ולקפוץ. כל פעולה מטילה עומס על המפרק, ובנוסף הברכיים נושאות חלק ממשקל הגוף – ועל כן הן מועדות לפגיעות שונות. כאבים בברך, מכל סיבה שהיא, מחייבים בדיקה מעמיקה והאמצעי הטוב ביותר למטרה זו הוא ה-MRI. פענוח MRI ברך הוא באופן טבעי מרכיב קריטי בדרך לאבחון מדויק וטיפול נכון אם נדרש כזה – ובכתבה זו תמצאו מידע מפורט אודות הבדיקה והפענוח שלה.

איך להקטין למינימום את הסיכון לטעות בפענוח MRI של הברך?

פענוח בדיקת MRI ברך מופקד בידי רדיולוגים – רופאים שלאחר 7 שנות הכשרה כללית (ומן הסתם מקיפה מאוד, לרבות צבירת ניסיון מעשי), עוברים הכשרה ספציפית בפענוח בדיקות דימות מתקדמות – CT, אולטרסאונד, MRI ועוד. ההתמחות ברדיולוגיה אורכת 5 שנים וכוללת כמובן גם ידע לגבי האנטומיה והפיזיולוגיה של הברכיים כמו גם איברים אחרים.

למרות זאת, ועל אף העובדה שכל הרדיולוגים והרדיולוגיות במכוני ה-MRI השונים בארץ מודעים היטב לאחריות הרבה שרובצת על כתפיהם, ישנן לא מעט טעויות במהלך פענוח ממצאי הבדיקות. סוג אחד של שגיאה הוא פספוס ממצאים המעידים על בעיה, וסוג נוסף, בעייתי לא פחות, הוא זיהוי מחלה או פגיעה שכלל לא קיימות. על-פי הערכות שונות, הסיכוי לשגיאה, שכמובן עלולה לגרום לנזק של ממש, הוא 10-20% (!), כשהסיבה לכך היא העומס הרב ולכן קוצר הזמן והלחץ.

על-מנת להקטין למינימום את הסיכון לטעות בפענוח MRI ברך, ולמעשה להבטיח תשובות מלאות ומדויקות לשאלות שהובילו לצורך בבדיקה, מומלץ לפנות לחוות דעת נוספת – של רדיולוג פרטי עתיר ניסיון.

החשיבות הרבה של פענוח מדויק לחלוטין של MRI ברך

פענוח לקוי של MRI ברך עלול כאמור לגרום נזק של ממש – בין אם בגלל פספוס ממצא ולכן היעדר טיפול הכרחי, ובין אם בגלל זיהוי מחלה או פגיעה שלא באמת קיימות וכתוצאה מכך צורך בטיפולים כואבים שאין בהם כלל צורך.

בהקשר זה חשוב לזכור ש-MRI ברך מתבצעת במצבים רפואיים מורכבים. מצב אחד הוא חשד לקרע במניסקוס. זוהי פציעת ספורט נפוצה למדי שנגרמת כתוצאה מחבלה קשה או עקב שחיקה מצטברת. קרע ברקמה הסחוסית שבין העלי למכתש של הברך גורם לכאב קשה ומגבלות חמורות בתנועה.

עוד מצב שבו תתבצע בדיקת MRI של הברך הוא כשישנו חשד לזיהום באחד מחלקי המפרק. גם חשד לגידול מוביל ל-MRI, וכך גם אוסטאוארטריטיס (דלקת מפרקים ניוונית). בנוסף כוללת הברך 4 רצועות: ACL (רצועה צולבת קדמית), PCL (רצועה צולבת אחורית), LCL (רצועה עקיפה צידית) ו-MCL (רצועה עקיפה תיכונה). קרע בכל אחת מהרצועות הנ"ל מחייב טיפול מתאים, שמבוסס מן הסתם על אבחון מדויק – ולכן החשיבות העצומה של פענוח ללא רבב.

כמה זמן אורך הפענוח של בדיקות MRI בברך?

ה-MRI היא בדיקה בעלת יתרונות רבים, ובפרט היא מתאימה לאבחון מצב הברך. הסיבה לכך היא היכולת הגבוהה של הדימות בתהודה מגנטית בהדגמת מפרקים ורקמות רכות. אדם שסובל מכאבים בברך ו/או מגבלה בתנועה רוצה מן הסתם לקבל תשובות תוך זמן קצר, כך שאפשר יהיה להתחיל לטפל בבעיה ללא עיכובים מיותרים. התורים הארוכים במכוני ה-MRI באים לידי ביטוי גם בזמן הפענוח – שעשוי להגיע גם לשבועיים. פענוח פרטי יתבצע תוך 24 שעות.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: