איך מתבצע פענוח תוצאות MRI מוח? מידע חשוב

תוכן עניינים

תוצאות MRI מוח

המוח הוא כמובן החשוב שבאיברים שלנו. הוא זה שאחראי על כל המערכות בגוף ועל כל התפקודים החיוניים ובהתאם כל בעיה באחד האזורים במוח עלולה לפגוע קשות בשגרת החיים שלנו ובמקרים מסוימים אף להוביל למוות. כשנדרש אבחון מדויק של מצב המוח הבדיקה המומלצת היא MRI – דימות בתהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging). סיבה אחת היא רמת הדיוק הגבוהה, סיבה שנייה היא היתרון המשמעותי של בדיקה זו על פני אופציות אחרות כשמדובר על איברים שהם חלק ממערכת העצבים המרכזית ועוד סיבה היא שב-MRI אין קרינה (בניגוד למשל ל-CT).

על-מנת למצות את היתרונות של הדימות בתהודה מגנטית חשוב מאוד שגם הפענוח יהיה מושלם. בעמוד זה תוכלו למצוא מידע לגבי האופן שבו מתבצעת הבדיקה, המקרים שבהם מומלצת הבדיקה והדרכים השונות לפענח את התוצאות.

כיצד מתבצעת בדיקת MRI מוח?

הבדיקה מתבצעת כשהאדם שוכב על מעין מיטה צרה שמוכנסת אל מכשיר ה-MRI, שצורתו מזכירה מנהרה קצרה. במהלך הבדיקה, שאורכת בין 20 דקות ל-50 דקות בהתאם לממצאים שאותם רוצים לברר, אסור לזוז – תוצאות MRI מוח מושפעות מאוד מתנועה ועלולות לצאת מטושטשות. בהתאם ייעשה בחלק מהמקרים שימוש במתקן שמחזיק את הראש כך שלא יזוז. במקרים אחרים ייתכן צורך בהרדמה (למשל כשמדובר על ילד קטן שלא יכול לשכב בלי תזוזה חצי שעה, או כשישנם נבדקים בעלי קלאוסטרופוביה).

לעתים תתבצע בדיקת ה-MRI מוח בעזרת חומר ניגוד שנקרא גדוליניום. הוא ניתן בזריקה ועוזר “לצבוע” כלי דם במוח כך שהפענוח יהיה נוח יותר. ההכנות ל-MRI מוח כוללות בדיקות דם (בין השאר כדי לוודא שאין בעיות בכליות שעלולות להחריף עקב הגדוליניום) וצום של מספר שעות לפי ההנחיות הספציפיות שתקבלו. כמו כן חשוב להיכנס אל המכשיר בלי חפצים ממתכת, משקפיים וכרטיסי אשראי שכן בתוכו שורר שדה מגנטי חזק מאוד.

במהלך השהות ב-MRI ישנה תקשורת עם הטכנאי שמפעיל את המכשיר. מיד בסיום הבדיקה תשוחררו לביתכם (אלא אם כן עברתם אותה בהרדמה). תוצאות הפענוח מתקבלות תוך שבועיים.

באילו מקרים מומלצת בדיקת MRI של המוח?

תוצאות MRI מוח מדגימות את הנעשה באזורים השונים של האיבר החיוני, בהתאם לאבחון הדרוש. בין השאר מתבצעת בדיקה זו כשישנו חשד למומים מולדים במוח, כשרוצים לאשר או לשלול קיום גידולים, דימומים או זיהומים, כשישנה מחלה כרונית כמו טרשת נפוצה ורוצים לברר את מידת הפגיעה שלה במוח, במקרים של הפרעות הורמונליות עקב בעיה בהיפופיזה (בלוטת יותרת המוח), לאחר אירוע מוחי, כשישנו חשד למפרצת בכלי דם או חסימה, ועוד.

מי מפענח את הממצאים שמספק מכשיר ה-MRI?

פענוח תוצאות MRI מוח הוא כאמור חוליה קריטית בשרשרת האבחון. בכל מכון MRI עובדים רדיולוגים – רופאים שעברו התמחות ספציפית בפענוח תוצאות אמצעי דימות שונים (MRI, אולטרסאונד, CT ועוד) – והם אלה שמופקדים על הפיכת ממצאי הסורק למידע קונקרטי על מרכיבי המוח השונים.

בישראל קיים מחסור חמור באנשי מקצוע בתחום הרדיולוגיה, וכתוצאה מכך שורר עומס רב במכוני ה-MRI – עומס שלעתים מוביל לשגיאות בפענוח. על-מנת להבטיח תוצאות מדויקות לחלוטין מומלץ לפנות לשירות פענוח פרטי. שירות זה ניתן על-ידי נוירו-רדיולוג בעל ניסיון רב מאוד. בנוסף מדובר באיש מקצוע שעבר תת התמחויות ספציפיות לגבי תוצאות דימות של המוח, ועוד מרכיב בפענוח האיכותי במיוחד הוא האפשרות של אותו נוירו-רדיולוג להקדיש לממצאים את מלוא תשומת הלב הנדרשת להם.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: