למה נוצר פחד מבדיקות mri ואיך מטפלים בו?

תוכן עניינים

תוצאות MRI מוח

ה-mri פותח בשנות ה-70 של המאה הקודמת. מאז עברו במכשירי הדימות המתקדמים ברחבי העולם מיליוני בני אדם. לבדיקה זו מספר יתרונות משמעותיים וביניהם היותה בטוחה לחלוטין, לא פולשנית וכזו שלא גורמת לכאב – ואכן ברוב רובם של המקרים הנבדקים עוברים אותה ללא כל חשש. יחד עם זאת ישנם גם מצבים שבהם האדם שאמור להיכנס למכשיר חושש מפני השהות בו, ובמקרים אלה חשוב למצוא לכך פתרון. בעמוד זה תוכלו לקרוא כיצד מתבצעת בדיקת mri, מהם החששות העיקריים לקראתה ומהם הפתרונות המתאימים.

כיצד מתבצעת בדיקת mri?

ה-mri הוא חלל שבתוכו מופעל שדה מגנטי עוצמתי. הנבדקים מוכנסים אל אותו חלל כשהם שוכבים על מיטה, ובשלב זה הטכנאי שאחראי על המכשיר משגר גלי רדיו אל האזור בגוף שעבורו נדרשת תמונת מצב מפורטת. האינטראקציה בין השדה המגנטי לבין גלי הרדיו גורמת למולקולות המים, וליתר דיוק ליוני המימן שבמולקולות אלה, לזוז.

תזוזת היונים ברקמות שבמוקד הבדיקה מתועדת, ועל בסיס זה מייצר ה-mri תמונה בתלת מימד של פנים הגוף. המכשיר רגיש מאוד לתזוזות ולכן הנבדקים מתבקשים לשכב ללא תנועה לאורך רוב זמן הבדיקה – שנמשכת בין 25-30 דקות לשעה. הצורך הזה מייצר קושי מסוים ואי נוחות, אבל פרט לכך כאמור בדיקות mri לא גורמות לכאב ולא כרוכות בסיכונים או סיבוכים.

מהם החששות העיקריים במהלך בדיקת mri?

פחד מבדיקות mri הוא בעיקר חשש מפני שהות ממושכת בחללים סגורים וקטנים יחסית. ישנו עוד חשש, טבעי, מפני תוצאות הפענוח, שכן הבדיקה מתבצעת במצבים רפואיים מורכבים ורגישים, ולעתים גם למתח הנפשי יש השפעה תוך כדי הבדיקה. עוד כדאי לדעת שהמכשיר משמיע רעשים חזקים מאוד, בעיקר נקישות, תוך כדי פעולה, ואצל מי שכבר התעורר חשש הוא עלול להתעצם עקב אותם קולות צורמים.

אצל אנשים בעלי חרדה ממקומות סגורים, כלומר קלאוסטרופוביה, התגובה תהיה מן הסתם עוצמתית במיוחד. למעשה ללא היערכות מוקדמת יש סיכוי שסביר שאותו פחד מבדיקות mri עקב השהות בתוך המכשיר הצפוף יחסית והסגור ימנע מהם להשלים את הבדיקה.

איך אפשר לעזור למי שחושש מפני בדיקת mri?

ישנן מספר דרכים שבהן ניתן לעזור לכל מי שחושש מפני בדיקת ה-mri.

קודם כל כדאי לדעת שחלק ממכשירי ה-mri מהדגמים המתקדמים מתאפיינים במפתח רחב יחסית, כך שהכניסה אליהם פחות מאיימת וגם השהות בתוכם נתפשת כפחות מסוכנת. במקרים של קלאוסטרופוביה קלה ההבדל הנ”ל עשוי להספיק כדי להרגיע את הנבדק או הנבדקת.

גם לטכנאי שמפעיל את ה-mri יש השפעה על המצב הרגשי של הנבדקים בזמן שהם בתוך המכשיר. מאחר שהוא נדרש לספק להם הוראות שונות תוך כדי הבדיקה יש לו איתם תקשורת רציפה וישירה, וניתן כמובן לנצל אותה גם להרגעה. עוד כדאי לדעת שילדים צעירים שעוברים בדיקת mri יכולים לבקש שאחד ההורים ישהה לצידם בחדר ויתקשר איתם – כדי שהם לא יפחדו. הטכנאי גם מפעיל מערכת קול, המשדרת באוזניות מוסיקה הנבחרת על ידי הנבדק, כדי ליצור אווירה נעימה.

דרך נוספת להתגבר על פחד מבדיקות mri היא דמיון מודרך ומדיטציות. אם כל האמצעים הנ”ל לא מפוגגים את החרדה ומייצרים רמת רגיעה שמאפשרת את קיום הבדיקה, ישקול צוות המכון לבצע את ה-mri תחת טשטוש או הרדמה. במקרים אלה נדרשת התאוששות עד לחזרה לערנות מלאה, ורק לאחר מכן משוחררים הנבדקים לביתם.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: