MRI פרטי – מידע שחשוב לדעת

תוכן עניינים

בדיקת MRI פרטית

מכשיר ה-Magnetic Resonance Imaging (ובראשי תיבות mri) הוא אמצעי הדימות המשוכלל ביותר הקיים בימינו. אנשי המקצוע שמפעילים אותו רכשו מיומנות רבה בכך, ובהתאם הצילומים המופקים בעזרתו מפורטים, ברורים ומדויקים להפליא. יחד עם זאת על-מנת שגם האבחון יהיה מפורט ובעיקר מדויק לחלוטין ובלי שיתפספס אף ניואנס, חשוב מאוד שגם הפענוח של תוצאות ה-mri יהיה איכותי, ולשם כך כדאי במקרים מסוימים לבצע mri פרטי.

מהי בדיקת mri פרטית?

mri פרטי פירושו למעשה פענוח תוצאות בדיקת mri באופן פרטי ע"י רדיולוג מומחה. הבדיקה עצמה מתבצעת כרגיל, שכן ממילא מספר מכשירי ה-mri בארץ מועט בכל בתי החולים וכמה מכונים פרטיים שמציעים את בדיקת הדימות המתקדמת – וכאמור הטכנאים שמתפעלים את המכשירים צברו ניסיון רב ומיומנות גבוהה, כך שהצילומים המופקים הינם ברמה גבוהה מאוד, ואם מובטחת גם איכות הפענוח הסיכוי לטעות שואף לאפס.

כיצד מתבצע mri פרטי?

לאחר שהרופא המטפל יפנה אתכם לבדיקת mri תוכלו לקבוע תור במכון mri ולקבל הנחיות מדויקות לקראת יום הבדיקה עצמו. בחלק מהמקרים נדרש צום של מספר שעות (בדרך כלל 4 או 6), ועוד הנחיה לקראת הכניסה למכשיר ה-mri היא להסיר את כל התכשיטים ממתכת, סיכות שיער, חפצים מתכתיים (למשל מפתחות או מטבעות) וכו'. למעשה מומלץ להגיע מראש בלי כל אלה וגם בלבוש שאינו כולל חלקי מתכת, וכמו כן יש להימנע מלהיכנס למכשירי mri עם כרטיסי אשראי.

אם בדיקת ה-mri מתבצעת בעזרת חומר ניגוד (חומר מיוחד שמטרתו להפוך את הצילומים שמפיק המכשיר לברורים יותר ונוחים יותר לפענוח) תתבקשו להגיע למכון פרק זמן מסוים לפני הבדיקה עצמה כדי לקבל את חומר הניגוד (בזריקה או בשתייה). אם אכן יש צורך בחומר ניגוד חובה לבצע בדיקת דם שכוללת תפקודי כליה.

השהות בתוך מכשיר ה-mri עצמו נמשכת כ-30-45 דקות – משך הזמן המדויק משתנה בהתאם להיקף האיברים שנדרש צילום שלהם. בתוך מכשיר ה-mri ישנו שדה מגנטי רב עוצמה, וכשהנבדקים שוכבים בתוכו משוגרות אליהם קרני רדיו כדי לבחון את התגובה אליהן ועל סמך תגובה זו מתקבלת תמונת האיברים הפנימיים.

בדיקת mri אינה פולשנית ולא גורמת לכאב. יתרון משמעותי נוסף של אמצעי דימות זה הוא שהוא אינו פולט קרינה. ישנם נבדקים שהשהות הרציפה במכשיר הסגור והיחסית צר (גם אם הדגמים המתקדמים מתאפיינים במפתח רחב יותר) גורמת להם לאי נוחות של ממש ואפילו מצוקה. במקרים אלה ניתן לעבור את הבדיקה תחת טשטוש. אם לא נדרש טשטוש, החזרה לשגרה היא מידית בתום הבדיקה ואפשר אפילו לנהוג הביתה.

מדוע פענוח mri פרטי הוא יתרון משמעותי?

כאמור כשמדברים על  mri פרטי הכוונה היא לפענוח ממצאי המכשיר ע"י רדיולוג פרטי ובאופן טבעי מומחה מנוסה מאוד בתחום.

לפענוח mri פרטי 2 יתרונות משמעותיים: ראשית, הסיכון להתרחשות טעות קטן במידה ניכרת, ובנוסף ניתן לקבל את תוצאות הבדיקה כבר תוך 24 שעות (במקום שבוע עד שבועיים בבדיקת mri רגילה).

לגבי חשיבותו של הדיוק המרבי אין צורך להרחיב, שהרי בדיקת mri מבוצעת במקרים של פגיעות חמורות או מחלות קשות כך שכל פספוס של פריט מידע, גם אם מדובר בניואנס זעיר, עלול להוביל לנזקים חמורים ואפילו בלתי הפיכים (בין אם בשל השגיאה בפענוח לא מאובחנת מחלה ועל כן היא לא מטופלת, ובין אם מדובר בטעות הפוכה, כשאדם בריא מאובחן כחולה ונדרש לעבור טיפולים קשים שכוללים גם תופעות לוואי בלתי נעימות). גם למהירות חשיבות רבה שכן במצבים רפואיים רגישים כל עיכוב בתחילת הטיפול, גם אם בן כמה ימים בלבד, עלול לפגוע בסיכויי ההחלמה.

באילו מקרים מבוצעות בדיקות mri?

בדיקות mri הן אמצעי הדימות המומלץ עבור שורה ארוכה של מצבים רפואיים רגישים. בין השאר משמשת הבדיקה לאבחון טרשת נפוצה, לזיהוי מצבו המדויק של עמוד השדרה כשישנם כאבי גב חמורים (למשל עקב חשש לפריצת דיסק), לאישור או שלילת קיום גידולים שונים במוח, לאיתור פגיעה במפרק מסוים ובפרט הברכיים או הכתפיים (ובפרט כשישנו חשד לקרע במניסקוס שבברך), לזיהוי מצבו המדויק של עובר שנמצא ברחם (עבור נשים בהריון mri הוא הבדיקה המומלצת גם בזכות היותה נטולת קרינה, וזאת בניגוד ל-ct), לאיתור מצבים מסוכנים בכלי הדם (עורק חסום, וריד שהתרחב בצורה משמעותית ועוד), לאיתור מחלות ופגיעות באיברים שנמצאים בחלל הבטן כמו כבד או כליות, ועוד.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
פענוח בדיקות MRI וCT
MRI לילדים
MRI לעוברים

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: