האם MRI היא הבדיקה הנכונה במקרים של פריצת דיסק?

תוכן עניינים

MRI פריצת דיסק

האם MRI היא הבדיקה הנכונה במקרים של פריצת דיסק?

פריצת דיסק היא אחת המצוקות הרפואיות היותר קשות שקיימות בימינו. למעשה כמעט שאין בן אדם שלא יסבול בשלב כזה או אחר של חייו מכאבי גב, ופריצת דיסק היא אחת מהסיבות היותר פופולריות להיווצרות כאבי גב – שלא רק גורמים לסבל של ממש אלא גם מגבילים בלא מעט מקרים את התנועה, משבשים את שגרת היומיום ופוגמים באיכות החיים.

במקרים רבים בדיקת MRI של עמוד השדרה היא הצעד הראשון בדרך לטיפול בפריצת הדיסק, שכן רמת הדיוק הגבוהה להפליא של הבדיקה – ובפרט כשגם הפענוח איכותי מאוד – מבטיחה זיהוי מדויק ותשובה מלאה לשאלה האם מקור הכאבים הוא אכן פריצת דיסק, ואם כן, היכן התרחשה הפריצה ומה היקפה.

מהי פריצת דיסק ולמה היא מגבילה אותנו?

כדי להבין מהי פריצת דיסק ולמה היא כל כך מגבילה אותנו בתנועה צריך קודם כל להבין כיצד בנוי עמוד השדרה שלנו.

החלוקה המקובלת של העמוד שבעצם מאפשר לנו לעמוד זקופים היא ל-4 אזורים: החלק התחתון שכולל את 5 חוליות העצה (סקרום) ואת עצם הזנב; עמוד השדרה המותני שכולל 5 חוליות שהן אלה שבעצם נושאות את פלג הגוף העליון; עמוד השדרה החזי שכולל 12 חוליות שמחוברות לצלעות; ועמוד השדרה הצווארי שכולל 7 חוליות עם תפקיד חשוב במיוחד – החזקת הראש.

לכל חוליה יש שם, שמורכב מאות ומספר: אלה שחלק המותני נקראות L1 עד L5 (שהיא התחתונה ביותר בחלק זה), אלה שבחלק החזי הן T1, T2 וכך הלאה עד T12, ובעמוד השדרה הצווארי נמצאות C1 (החוליה העליונה ביותר של עמוד השדרה) ועד C5.

בין כל שתי חוליות ישנם סחוסים שבולמים זעזועים ובכך מגנים על החוליות עצמן. צורתם של הסחוסים היא כשל דיסק, כך שבעצם פריצת דיסק היא התבקעות של סחוס. חשוב להדגיש כי התבקעות זו הינה לרוב הדרגתית, כשבהתחלה נפרצות שכבות פנימיות והאדם עדיין לא יחוש כאב, אבל עם הזמן – ואם האדם ממשיך בשגרה לא נכונה שכוללת למשל ישיבה ממושכת יתר על המידה מדי יום, סחיבת משקל כבד מדי בתדירות גבוהה וכו' – ייפרצו עוד ועוד שכבות בסחוס עד שתופיע גם תחושת כאב, ואפילו חזקה. זהו גם בדרך כלל השלב שבו יופנה האדם לבדיקת MRI של עמוד השדרה כדי לזהות האם באמת ישנה פריצה ובאיזה מהדיסקים.

המקומות השכיחים לפריצת דיסק הם במרווחים המתניים התחתונים והצווארים התחתונים- L3-L4, L4-L5' L5-S1 במתני ו- C5-C6, C6-C7 בע"ש צווארי. לפי גובה הפריצה הסמנים הקליניים נקבעים. אם פריצת הדיסק בצוואר יהיו סימנים מושרים בידיים. אם בע"ש מתני הכאבים מושלכים לרגליים ולעכוזים.

למה חשובה כל כך איכות הפענוח?

בדיקת MRI מספקת צילום מפורט של עמוד השדרה ובפרט של האזור בו מבקש הרופא המטפל להתמקד. יחד עם זאת ללא פענוח איכותי, ייתכן שיתפספסו ממצאים קריטיים, ועל כן לא יינתן הטיפול האופטימלי והאדם ימשיך לסבול מכאבים ומגבלות בתנועה.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: