האם רמת הקרינה של בדיקת CT מסוכנת?

תוכן עניינים

מכון דימות - CT

המצאת הטומוגרפיה הממוחשבת – ובראשי התיבות שלה, CT – זיכתה את צמד החוקרים שעומד מאחוריה, אלן מקלאוד קורמק וגודפרי האונספילד, בפרס נובל לרפואה (ב-1979). בנוסף מדובר באמצעי דימות מתקדם וזול יחסית שכבר הציל חיים באינספור מקרים בזכות רמת הדיוק הגבוהה והמידע המפורט שהוא מספק אודות פנים גופנו, ואשר מאפשר לרופאים המטפלים בנו להבין בדיוק ממה אנחנו סובלים ובהתאם לקבוע תוכנית טיפול אפקטיבית.

אבל מצד שני, בדיקת CT כרוכה באופן בלתי נמנע בחשיפת הנבדקים לרמת קרינה גבוהה יחסית, שכן פעולת מכשירי הסי.טי מבוססת על קרני רנטגן. למעשה צילום CT הוא אוסף צילומי רנטגן, מזוויות שונות, שמתלכדים יחד לכדי תמונה תלת ממדית מפורטת ומדויקת של איבר כזה או אחר בגופנו.

המאפיינים הנ"ל – הדיוק הגבוה (והעלות הנמוכה) ומצד שני החשיפה לקרינה – יוצרים דילמה לא פשוטה לעתים: האם כדאי לעבור בדיקות CT, שכן התועלת גדולה מהנזק, או שמא מוטב לבצע בדיקות אחרות שלא כרוכות בחשיפה לרמת קרינה שכזו. תשובה חד משמעית, באופן טבעי, אין. יש לבחון היטב כל מקרה לגופו, אולם בכל מקרה כדאי לדעת מהן רמות הקרינה שהנבדקים הנכנסים אל מכשיר ה-CT נחשפים אליהן, ובאילו מקרים כדאי להיזהר במיוחד.

למה רמת הקרינה במכשיר ה-CT גבוהה יחסית?

מכשירי ה-CT מבוססים כאמור על שיגור קרני רנטגן אל גוף הנבדקים במטרה לשקף את המתרחש בתוך גופם. בניגוד לצילום רנטגן רגיל, שבו הקרניים חודרות לגוף בנקודה ספציפית אחת בלבד, הרי שבדיקת CT כרוכה בנקודות כניסה רבות כשבנוסף ישנה קרינה עקיפה עקב מבנה המכשיר.

עפ"י נתוני משרד הבריאות, בדיקות CT חושפות את האדם לקרינה של פי 100 עד פי 750 ביחס לצילום רנטגן. כך למשל כשמדובר ב-CT ראש הבדיקה רמת הקרינה היא 2 מיליסיברט והיא שקולה לרמת הקרינה של 100 צילומי רנטגן, ב-CT עמוד שדרה רמת הקרינה היא בממוצע 6 מיליסיברט והיא שקולה לרמת הקרינה של 300 צילומי רנטגן של איבר זה, ואילו ב-CT בטן או אגן רמת הקרינה היא 10 מיליסיברט בממוצע והיא שקולה לרמת הקרינה של 500 צילומי רנטגן באזורים אלה.

בהתאם מומלץ לבצע בדיקת CT אך ורק אם ישנו חשד של ממש לקיומה של מחלה חמורה שלא ניתן לאבחן באמצעות צילום רנטגן רגיל. כמו כן כדאי להעדיף במידת האפשר בדיקת MRI אשר אינה כרוכה בחשיפה לקרינה מרובה.

המלצה נוספת היא להקפיד על פענוח איכותי במיוחד, כך שאם כבר עוברים את בדיקת ה-CT התועלת תהיה מקסימלית ולא יתפספס מידע קריטי עקב פענוח טוב אבל לא מצוין.

חל איסור לבצע בדיקות CT בילדים כאשר בדיקת הבחירה הינה MRI, מבצעים CT בילדים בעיקר בברור לאחר חבלות בעקבות תאונות, אז אין ברירה, כי ה CT עדיף על ה MRI.

במכשירים המודרנים יש מגמה של הורדה ברמת הקרינה- כך שניתן להתעדכן לפני ביצוע הבדיקה איפה יש מכשירים חדשים והיכן כדאי לבצע את הבדיקה.

למרות הקרינה בבדיקות CT, יש הגזמה בנזק בעקבות קרינה מבדיקת CT אחת למשל. נזקי הקרינה מופיעים לאחר 15 שנים ויותר, כך כשחולה בגיל 70 מקבל הפניה ל CT אין מקום לחשש מקרינה למשל!

בדיקות CT בהריון – רק אם אין ברירה

עקב הרגישות הגבוהה של עוברים לקרינה, מומלץ שלא לבצע בדיקות CT במהלך הריון אלא אם כן אין שום ברירה אחרת.

במקרים של CT בטן יש לשלול אפשרות של הריון, וזאת עקב הקרבה לעובר, אם ישנו כזה, עוד לפני ה-CT עצמו.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: