רוצים להקטין את הסיכון ללקות בשבץ מוחי? MRI ראש

תוכן עניינים

MRI ראש

רוצים להקטין את הסיכון ללקות בשבץ מוחי? MRI ראש

שבץ מוחי, שמוכר בעיקר בשם Stroke (סטרוק), הוא אחת התופעות הרפואיות היותר קשות שאיתן מתמודד המין האנושי.

סיבה אחת לכך היא כמובן תפקידו המרכזי והקריטי של המוח בחיי האדם, וסיבה שנייה היא המספר העצום של קורבנות התופעה: בעולם ישנם בכל שנה לא פחות מ-15 מיליון מקרים של שבץ מוחי, כשאחד מכל 3 בני אדם שלוקה בשבץ שכזה הולך לעולמו בשל הפגיעה – כך שבימינו זוהי סיבת המוות ה-3 בשכיחותה. השבץ המוחי הוא גם אחד הגורמים העיקריים לנכות, ולמעשה הגורם העיקרי להיווצרות נכות בגיל 65 ומעלה, ובסך הכל 5 מיליון בני אדם הופכים נכים מדי שנה בעקבות CVA (המונח הרפואי המקצועי לתופעה – ראשי תיבות של Cerebro Vascular Accident). גם בארץ ישנם לא מעט מקרים של CVA, וליתר דיוק קרוב ל-50 ביום, בממוצע.

אחת הדרכים להקטין את הסיכון ללקות בשבץ מוחי היא לעבור בדיקת MRI ראש. באופן טבעי לא מדובר בהמלצה גורפת לכל האוכלוסייה, אלא למי שנמצא בקבוצת סיכון ללקות ב-CVA.

מה מתרחש במוח בעת שבץ?

שבץ הוא למעשה פגיעה באספקת הדם לאזורים השונים במוח, וזאת בשל דימום או כתוצאה מתסחיף או קריש דם שיוצרים מחסימה בכלי הדם).

עקב הקריטיות של המוח לכלל התפקודים שלנו, והעובדה שבהיעדר זרימת דם תקינה המוח נפגע בצורה אנושה, ההתדרדרות בעקבות שבץ מוחי עלולה להיות מהירה במיוחד, ותוך פרק זמן קצר מאבד האדם יכולות חיוניות, לרוב באופן בלתי הפיך. במקרים רבים התוצאה היא כאמור אף מוות, ובפרט אם הטיפול הרפואי לא ניתן תוך זמן קצר מאוד (עקב אובדן זמן עד שמגיעים לבית החולים – לא תמיד מזהים מיד את התסמינים, ועל כן אובד זמן יקר).

למי כדאי לעבור MRI ראש כדי להפחית את הסיכון לשבץ מוחי?

בדיקת MRI ראש – או MRI מוח כפי שהיא נקראת לעתים – מומלצת בעיקר למי שעבר "שבץ שקט". שבץ שקט הינו שבץ מוחי בדרגת חומרה קלה מאוד, ולמעשה ייתכן שהאדם כלל לא ירגיש שחווה שבץ (ועל כן המונח "שבץ שקט").

עפ"י מחקרים עדכניים סיכוייו של מי שעבר שבץ שקט ללקות בשבץ בדרגת חומרה קשה יותר, שכאמור רוב הסיכויים כי תוביל לנכות או מוות, גבוהים פי חמישה (!) ביחס לסיכוייו של מי שלא עבר שבץ שקט. בהתאם מומלץ לעבור בדיקת MRI כדי לזהות אם אכן התרחש שבץ שקט (שמותיר במוח סימנים ברורים, גם אם כלפי חוץ קשה להבחין בכך).

מאחר שכאמור לא קל להבחין בסימפטומים של השבץ השקט, חשוב להיות מודעים לתופעה וערניים לגבי כל שינוי בהתנהגות, בחשיבה וביכולות המוחיות, כמו גם לפנות לרופא מנוסה ומיומן – שיידע אם להמליץ על מעבר ה-MRI הרלוונטי.

עוד אינדיקציה להתרחשות שבץ שקט היא רמת הומוציסטאין גבוהה, וגם זו בדיקה מומלצת במקרים אלה.

עוד חשוב לדעת בהקשר זה כי בעלי יתר לחץ דם, אנשים הסובלים מהפרעות בקצב הלב, מעשנים כבדים וחולי סוכרת חשופים במיוחד לסכנת השבץ המוחי, ועל כן במקרים אלה סביר יותר להניח שאכן הם יישלחו לבדיקת MRI ראש.

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: