גילוי מוקדם יכול להציל חיים

תוכן עניינים

המין האנושי מתמודד עם שורה ארוכה של מחלות שבעבר נחשבו כחשוכות מרפא, או ככאלה שהסיכוי להחלים מהן נמוך מאוד- אבל כיום כבר ישנן דרכי התמודדות אפקטיביות מאוד איתן. על מנת שמי שחלה במחלות אלה, ובפרט סוגים שונים של סרטן, יוכל לגבור עליהן וליהנות מחיים מלאים וטובים ישנה חשיבות עצומה לאבחון מוקדם ככל האפשר של המחלה, והמשוואה פשוטה: גילוי מוקדם מציל חיים! ולא משנה באיזה תחום מדובר זה יכול להיות גילוי מוקדם של מחלות עיניים, של מחלות לב, או בכל דבר אחר, חשוב לשים לב לסימנים שהגוף שלנו נותן, ובמקרה של חשש להיבדק אצל הרופא.

סרטן העור

סרטן העור, ובפרט הגרסה המסוכנת ביותר שלו, מלנומה, הופך נפוץ יותר ויותר, למרות המודעות לנזקי חשיפה בלתי מבוקרת לשמש – אולם יחד עם זאת שיעורי התמותה ממלנומה ממאירה הולכים ויורדים וכיום שיעורי ההישרדות (בטווח של 5 שנים) כבר מתקרבים ל- 90% (!)
מפתח חשוב בריפוי ממחלה קשה זו הוא גילוי מוקדם. בהתאם מושקעים משאבים רבים על מנת ליצור מודעות לכך, ובארץ למשל נערך מדי שנה שבוע שבמסגרתו נקראים כל האזרחים לרופא עור על מנת שיבחן את מצבם ובפרט יאבחן נקודות חן שעלולות להיות סרטניות. במקביל מומלץ להיות עם אצבע על הדופק באופן מתמיד ובפרט לשים לב לשומות בלתי סימטריות, כאלה שגבולותיהן אינם ברורים, שהגוון שלהן אינו אחיד, וכן לכאלה גדולות או "גבוהות".
מי שכבר לקה במלנומה והחלים ממנה חייב לעבור בדיקת CT או בדיקת MRI תקופתית על מנת לוודא כי התאים הסרטניים אינם חוזרים לגופו.

סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בארץ, ומדי שנה הולכים לעולמם כ- 1800 גברים ונשים שלקו במחלה זו. סוג זה של סרטן פוגע בעיקר בבני 50 ומעלה, כשככל שמתבגרים כך גדל הסיכון ללקות בו. יחד עם זאת חשוב לציין שגילוי מוקדם מבטיח ברוב רובם של המקרים ריפוי מוחלט!

הסימנים המצביעים על סיכון מוגבר לקיום גידול:

1. שינויים בפעילות המעיים – עצירות בלתי מוסברת, שלשולים ובאופן כללי שינוי בהרגלי ובצורת היציאות שאינו חולף תוך מספר ימים.
2. חסימה במעי – שהסימפטומים שלה הם כאב בטן, תחושות נפיחות ואי נוחות ובחילות.
3. דם בצואה – הגידולים נוטים לדמם, ועל כן דם בצואה הוא אינדיקציה לגידול (אם כי גם לדברים אחרים, ועל כן חשוב לברר את המצב לאשורו).
4. כאבי בטן – שאינם חולפים מעצמם.
5. ירידה במשקל – שאין לה הסבר.
ההמלצה היא לבצע החל מגיל 50 ובתדירות של אחת לשנה בדיקת דם סמוי בצואה. למי שנמצא בקבוצת סיכון ההמלצה היא לבצע קולונוסקופיה – בדיקה הבוחנת את המצב למלוא אורכו של המעי הגס ושבמהלכה ניתן לכרות גידולים אם מתגלים כאלה.

קבוצות הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס:

  • בני 40 או יותר שבמשפחתם יש או היה מקרה של סרטן זה.
  • חולי קוליטיס או קרוהן (מחלות דלקתיות במעי הפוגעות בו באופן מתמיד לאורך זמן רב).
  • מי שהתגלה פוליפ במעי הגס שלו.
  • חולות בסרטן השד.

אבחון מוקדם של סרטן השד

סוג נוסף של סרטן שעלול להיות קטלני אם אינו מאובחן בזמן הוא סרטן השד, שהוא גם סוג נפוץ במיוחד של המחלה (בעבר הסטטיסטיקה הייתה אחת מתשע, כיום כבר מדברים על אחת משמונה).
על מנת לאפשר גילוי מוקדם ההמלצות הן:

  • בדיקה של השד, ידנית, על ידי רופא המתמחה בכך, לפחות פעם בשנה.
  • ממוגרפיה אחת לשנתיים החל מגיל 50 ועד גיל 75 גם לנשים שאינן בקבוצת סיכון.
  • לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון – ממוגרפיה פעם בשנה כבר מגיל 40.
  • לנשים שאובחנו כנושאות מוטציות בגנים ספציפיים (P53, PTEN, BRCA1 או BRCA2) או כאלה שכבר חלו בסרטן השד – בדיקת MRI תקופתית.

 

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: